Spinoff på annan tråd, hur ofta tränar du för någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
I en annan tråd funderas det över om de som skriver på dressyr inte tränar för "etablerade tränare"...Så hur gör ni?

Hur ofta tränar ni dressyr för någon?
Är det ensam eller i grupp?
Vad har er tränare för utbildning?
Känner du att du skulle behöva träna för någon oftare?

Du som känner att du inte behöver tränare, varför?

(Och nämn inga namn eller priser, då plockar jag bort tråden)

Sv: Spinoff på annan tråd, hur ofta tränar du för någon?

1gg/v för tränare, förhoppningsvis får jag tillgång till en annan också som kommer 1gg/mån.

Nu är dessvärre transporten trasig, så nu är det ingen träning alls :(

Jag rider oftast lektion en gång i veckan, vilket jag tycker är lagom.
Dom jag rider för har jag träffat på clinik´s.

Ibland har jag haft uppehåll(på ett halvår ungefär) Då vi bara lullat runt och sedan tagit tag i lektionsridningen igen, beroende på vad jag och hästen känner för.

Dom jag tränar för har varit och utbildad sig i USA, hos killen som håller clinik´sarna där jag träffar instruktörerna.

Tänker inte lämna ut tränare men jag tränar varje vecka för en bra tjej som lägger mycket fokus på sitsen och inverkan.:crazy: .
En i taget är vi, jag har 45 minuter ensam

Ska även rida för en till ngn gång ibland med delvis annorlunda inriktning, som komplement. Det har inte bliviit av som jag tänkt men det ska bli.

Jag har förr tränat mer men haft många års uppehåll pga att barnens träningar o tävlingar tog all tid o framförallt alla pengar. Red gjorde jag ändå men dressyrtränade inte. Dåvarande hästen dressyrtränades och tävlades av dottern då.

Tycker det är nödvändigt träna och skulle inte kunna vara utan nu. man behöver hjälpen för att komma vidare. Saknar det om det någon gång bllir inställt. Att vi på dressyr inte skulle träna för tränare är nog elakt förtal.

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider för tränare typ 2 gånger i månaden. Jag skulle gärna rida varje vecka, helst ännu mer, men det är svårt att få så mycket träningar att gå ihop både ekonomiskt och tidsmässigt för tränare och elev. I vår tänkte jag rida programridning någon gång i månaden, 45 min, så att jag får input från en domare också.

Jag tränar 1 gg i veckan för min "vardags"-tränare i grupp på klubben. Det är en grupp med inrikting dressyr för ponnyer och majoriteten är privatponnyer. Det är jättekul då vi är några tävlingsryttare som annars nästan bara träffas på tävlingar!

Försöker också att träna för henne ung 1-2 gg i månaden privat, men antalet gånger varierar beroende på vad som händer runt omkring=mycket tävlingar-fler träningar:smirk:
Hon är utbildad C-tränare, har jobbat som beridare i både USA o Tyskland- superduktig!!:bow:

Sen tränar jag fre-lör en gg i månaden för en aktiv tävlingsryttare (på Intermediare nivå) som kommer upp till klubben och är väldigt engarerad i alla ekipage som rider för henne! Hon är inte utbildad, men är pegagogisk från ett yrke och har otroligt mycket erfarenhet, råder bot på alla problem-stora som små!:)

Jag tränar oftast 2 ggr/vecka för 2 olika tränare.
Båda två är C-tränare och LA-domare.
Tränar ensam i ca 45-60 min.

Hur ofta tränar ni dressyr för någon? en gång i veckan
Är det ensam eller i grupp? ensam
Vad har er tränare för utbildning? hon är c-tränare
Känner du att du skulle behöva träna för någon oftare? ja jag hade gärna velat rida iallafall två ggr i veckan men ekonomin och tid räcker inte till somd etser ut nu. Känner att jag behöver någon som käckar av mig ofta, speciellt nu när jag rider unghäst är det väldigt viktigt.

Vill att basicridningen ska funka innan.

rider ofta, flera ggr/ v. när problem eller ngt nytt är på gång.
Sen kan det gå mån. emellan.

De har ingen formell instruktörsutb. utan egna efarenheter.

som det är just nu väldigt sällan pga av mina jobb tider och att det är så svårt att få tid hos min ene tränare, men om någon månad kommer jag ha tillgång till ridhus och då kommer det bli träning varje vecka förhoppningsvis för den ene + en helgkurs i månaden för den andra.
Den ene har ingen utbildning men tävlat en hel del och är så oerhört nog med sitsen, det är nog den vi jobbar mest på för denna tränare är petnoga, inte ett hekto ska hänga åt fel håll.
Den andre är B-tränare, talvat på elit nivå, hoppas nog hitta hästen som kan ta denne tillbaka dit igen, tävlar dick väldigt lite nu (tror h*n lider av prestations ångest ;)).

Tränar alltid själv 45 minuter.

Icke tävlingssäsong var annan vecka. Under tävlingsäsong åker jag oftare. Ibland kör jag även tvådagarspass då min häst får övenatta hos tränaren.

Hon är utbildad C-tränare och dressyrdomare. Tävlingsryttare själv i högre klasser. Har haft tränare med "högre" bokstav men ingen har varit tillnärmesevis lika pedagogisk och bra.

Varje ekipage har en timma avsatt, men tiden beror helt och hållet på vad hästen orkar under passet. Det har blivit allt från 30 min till en timma. Vi tränar en och en.

Rent kunskapsmässigt känner jag att det räcker ofta med var annan vecka men hade jag haft råd och tid så hade jag nog tränat varje dag. Det är ju bara så kul :D .

En bra tränare tycker jag är A och O för att komma frammåt i ridningen oavsett om man tävlar eller inte.

jag tränar var tredje vecka(pga att jag åker 15mil och inte har råd/tid oftare). ca. varannan månad helgkurs dvs. två dagar i rad. 45min pass enskilt!
hon tränar ekipage upp till svår klass, B-tränare i dressyr, unghästutbildare mm. helt suverän!! varje pass ger massor1 tränar själv emellan på våra "läxor".

Jag har alltid tränat för ngn. Hade ett uppehåll nu på 5 månader, vilket är det längsta nånsin. Förra tränaren (c-tränare) flyttade och har inte hittat ngn ersättare pga att vi även bytt stall och div. massa strul osv.

Nuvarande tränare är c-tränare, domare och utbildad i tyskland. kommer rida ca 3 ggr/månad för denne.

jag tappar lite av motivationen om jag inte tränar för ngn.

Senast ändrad:

Jag är periodare vad gäller tränare.
Jag är kräsen och vill framförallt ha en bra pedagog.

Så, därför tränar jag när jag kan ta ledigt från jobbet, och tränaren kan.

I höst har jag tränat ca 1 ggr/veckan. Men det är ovanligt ofta.
Henne red jag för när min häst var ung, men sedan har vi inte fått till det förräns förra året. Det är alltså 6 år som jag famlat lite.

Under de åren har jag ridit sporadiskt för b-tränare och svårklassryttare ca 8 ggr/år.
Det är lite avhängt av att jag inte transporterar på vintern och har inget ridhus hemma.

Jag tränar i regel en gång i veckan för tränare. Ensam 30 min brukar det vara då. Min "hemmatränare" är C-tränare med stor erfarenhet och bra pedagogik. Sen åker jag iväg 1 gång i månaden och tränar för en B-tränare, också denna med mycket stor erfarenhet som har utbildat många hästar högt upp i klasserna och mycket annat.

Jag säger som mackan, det är svårt att hålla motivatione uppe när jag inte får träna för tränare. Brukar gärna falla tillbaka i samma gamla spår och det känns som jag om och om igen får börja om ifall jag inte kommer iväg till mina tränare. Tycker nog att en gång i veckan räcker, om inte annat så ekonomiskt:smirk:

Tränar dressyr 2 ggr/vecka för 2 olika tränare, ensam. På 2 olika hästar.
Tränar hoppning 1 gång/vecka i grupp på 1 häst.
Har ett träningsuppehåll i juli på 1 månad och ett i dec/jan på 1 månad.
Mvh Malin

- Varannan onsdag med ena hästen och varannan lördag med andra.

- Ensam, 45 min.

- Utbildad dressyrdomare, samt överdomare och tränare.

- Ibland önskar man väl att man hade råd att träna varje vecka, men det blir det sen när jag bara tränar ena hästen, då blir det varje vecka med den.

Hur ofta tränar ni dressyr för någon? ca 2 dagar i rad/månad, på tok förl ite:eek:

Är det ensam eller i grupp?Oftast ensam, ev. med ett annat ekipage

Vad har er tränare för utbildning?B-tränare, dressyr dommare, mamma till barn som tävlar t.o.m internat./egen erfarenhet t.o.m. internationell nivå(outbildad)

Känner du att du skulle behöva träna för någon oftare?Jag skulle igentligen behöva träna för X eller X minst en gång i veckan, men detta funkar inte när jag bor i Umeå och de 70 mil söderut:smirk:

Hade ju precis kommit igång och åkt iväg och tränat nu innan jullovet satte igång. Så får vänta tills januari nu igen tyvärr. Jag hoppas på att kunna rida minst varannan vecka sen i vår. De första tio veckorna är jag ledig, så då ska jag försöka komma iväg varje vecka om det finns tider och pappa är ledig så han kan följa med.

ensam

Hon har gått hippologutbildningen på Flyinge

Jag önskar att jag kunde träna varje vecka, för jag känner att det ger mig och hästen så mycket. Men sen blir det lite svårt när man inte kan transportera hästen själv och jag måste ha med mig någon.

Den här årstiden tränar jag inte alls, rider knappast alls.

Allt går på lite halvfart till efter jul.

Sen när vi fått upp kondisen lite igen så rider jag för tränare varannan vecka, i bland varje. Beror lite på tidssituationen.
Passen ligger på 45 minuter, och jag är då ensam.

Rider för en B-tränare som livnär sig på sina hästar och sina träningar.

Hon tävlar svår dressyr ganska framgångsrikt, med två av sina hästar.

Jag var förr med och red för en före detta OS-ryttare en gång i månaden, men det är några år sedan och med en annan häst och med andra ambitioner.

Nu för tiden har jag endast ambitioner att ha roligt, och tävlar på LA-nivå, men vårt mål är att starta Msv innan pållen går i pension.

Har inga ambitioner att träna för någon annan, inte med denna häst i alla fall.

Men nästa kanske är en stjärna som måste förvaltas bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar