spinoff - omplaceringshundar

Kalaspinglan

Trådstartare
Har kikat en hel del på omplaceringsannonser (privata och via organisationer) och tycker mig se en tydlig trend.

Det är korsningar, korsningar och korsningar, gärna mycket knepiga flervägskorsningar.. samt schäfer och pitbull.

Hur kommer det sig? Jag har en egen teori, men tänkte höra vad ni har för åsikter innan..
 
Sv: spinoff - omplaceringshundar

Min åsikt om det hela baserad på egna erfarenhet, är att folk köper sig en liten söt valp utan att ha ens bashundkunskap = Hunden blir en ouppfostrad, bossig sak som de inte klara av.

De har heller inte tid, lust eller engagemang att ta itu med problemen och jobba med sin hund, vilket leder till en lätt lösning på problemet = att sälja hunden.
 
Sv: spinoff - omplaceringshundar

Jag tror inte det har att göra med att korsningar generellt är "svårare" än andra om det är det du fiskar efter.

Däremot tror jag som Gnist att folk som köper blandras i större utsträckning än de som planerar sitt hundköp väl INTE är insatta i ansvaret och arbetet som krävs för att ha en hund.

Själv har jag en korsning och det irriterar mig lika mycket som dig att folk kommer på i efterhand hur mycket tid som krävs för en hund.
 
Sv: spinoff - omplaceringshundar

De som har småvuxna flervägskorsningar omplacerar dock inte lika frekvent.
En ouppfostrad golvmopp är lättare att hantera än en stor modell.
De som skaffar en "tuff" hundmodell och senare omplacerar ville nog ha en tuff image, men kom på att det inte bara är en pryl man ställer ifrån sig när man inte har tid, det kräver jobb för att får en hund bra, bruksraser mer än sällskapshundar (generaliserar).
 
Sv: spinoff - omplaceringshundar

Jag tror också att det är brist på kunskap som gör att många hundar omplaceras. Jag har själv en hund som söker nytt hem. Hans ägare tröttnade på honom....Så jag fick honom vid midsommar när dom skulle avliva honom.
Det är en jättetrevlig hund som tyvärr inte fått den fostran och uppmärksamhet som han förtjänar. Han är hemskt go och han blir trevligare för varje dag. Jag hinner inte med honom och därför vill jag att han ska få ett gott hem, men hittar jag ingen så blir han kvar hos mig.
Han är blandras av en inte så lyckad modell, Border Collie - Hamiltonstövare.

Häls Embla
 
Sv: spinoff - omplaceringshundar

Tack för era svar.

Jag är absolut inte ute efter att provocera fram ytterligare en diskussion angående korsningshundar, utan det var bara en reflektion. Efter att ha postat tråden fick jag en känsla av att denna diskussion har varit uppe förut?

Hur som helst så inbillar jag mig också att korsningar (som man inte riktigt vet vad det blir för typ av egenskaper) och typiska "tuffa hundar" är sådana som ofta blir omplacerade.

Trist är det i alla fall...
 
Sv: spinoff - omplaceringshundar

Efter personlg erfarenhet från omplaceingsstall så är min åsikt klar

Det är okunniga första gångshundägare, som gått på löngen "en hund blir vad man gör med den" . Sen så är ju blandraser billigare å friskare så det så!
Och köper första bästa valp ifrån blocket eller grannen. Gärna korsning rottis/schäfer med en dos Bordercollie - för de är ju så lättlärda!
Att det är rottuis å schäfer är ju bra så slipper matte vara rädd när hon går ute. Det är bara bra om den "vaktar" lite.
Att det är hundar som kräver både mängder med motion,aktivering och hundkusnap att fostra har de inte en tanke på. Inte helelr att hundraserna borde vara Mhtestade och korade...Eller ens HDundersökta
Eftersom tjejn änåd ska vara barnledig så har hon ju tid med en liten valp...
Och valpen får heta rambo, rocky eller diva

Sen blir den understimulerade, felupfostrade hanen komplett odräglig som 1åring och hamnar på blocket eller lämmnas in på hundstall "till gott hem på landet, med hundkunnig ägare"
 
Sv: spinoff - omplaceringshundar

Nja, på hittehund är det 3 renrasiga av 7 nu....

Jag tog en renrasig Leonberger som ompl för flera år sedan...
 
Sv: spinoff - omplaceringshundar

Vi köpte ett hus o äntligen kunde vi köpa hund igen ! Hade hund innan en golden i lägenhet o det gick bra med henne så länge hon levde. Vi köpte en omplaceringsvalp blandras dobermann/boxer. Jag var lite eftertänktsam att åka o titta på dessa valpar, men herregud där kommer hon ut sist ur boet o kollar läget. När jag fick upp henne i min famn var det bara såld. Hon är helt suverän o väldigt lydig, kom 3:a i valpkursen, vi är så himla nöjda med henne. Hon är precis den hunden vi ville ha blandras eller ej, så himla go. Men så klart köper man en hund så måste man förstå o gilla konsekvensera av det. Man måste veta vad man vill ha ut av sin hund. För våran del positivt.
 
Sv: spinoff - omplaceringshundar

jag har en korsning,som är en omplacering! hämtade han 22 dec 2004,och sen ess har han varit hos mig,och här kommer han alltid att stanna! :love:

en inte så smart korsning kanske,pitbull/boxer..men det har funkat,det funkar kanon! visst så har har energi till tusen,och måste aktiveras MYCKET,både i kropp och ihuvudet,och det gör vi oxå,därför så funkar det så bra!

om man nu köper en korsning så får man räkna med att man får två egenskaper i en hund...ibland går det bra,och ibland inte!
 
Sv: spinoff - omplaceringshundar

Jag har haft en hel del hundar som bott hos mig, fast å andra sidan kan man väl kalla det att dom bott hos mig på tillväxt och träning.
Och kanske ska tillägga att en till är på väg! :bump:


Tycker det är lite tråkigt att folk kränger iväg alldeles för svåra hundar till folk som kanske inte har så mkt hund kunskaper. Inte så himla rättvist mot varken hund eller köpare. Jag, som säkert många andra med lite erfarenhet, vet ju endå vad det är för egenskaper som jag kollar på hos en hund, och vet vad det är för hund som jag söker för att den ska fungera.

Och större delen av omplaceringshundarna är väl unghundar som har en sjuhelsikkes massa hormoner lösa i kroppen och på grund av det så blir dom en pain in the ass. Men vi vet ju alla som haft hunden i ett par år att oftast går den jobbiga tiden över och hunden blir lugn och hanterbar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 077
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 746
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp