Spinoff gå i form (rätt form/spänd form??) + ridtravarfrågor

Sv: Spinoff gå i form (rätt form/spänd form??) + ridtravarfrågor

Jag förstår inte vad du menar med behaglig form ?
Att travare kan gå iform är självklart. Sedan att de måste lära om att korta steget osv och inte bara skjuta på men iform kan de gå både när de körs och rids...

ja absolut men det jag menade rättare sagt va att om travaren har svårare att finna en behaglig form...än en häst som är gjord för ridning.om travare är mer spända för att dom är till för att dra o inte bära.
som att många travare är ofta långa i ryggen och jag undrar då om det är en nackdel?!

åå vad fiiint:)
min travare är väldigt lång i kroppen och extremt travaraktig!
ska lägga in lite bilder i ridtravartråden nästa vecka när jag fått hem kameran:)

ja absolut men det jag menade rättare sagt va att om travaren har svårare att finna en behaglig form...än en häst som är gjord för ridning.om travare är mer spända för att dom är till för att dra o inte bära.
som att många travare är ofta långa i ryggen och jag undrar då om det är en nackdel?!

Måste bara säga att en travare är framavlad som både rid och travhäst! Sen att en travare har svårare att gå i form stämmer i den benämningen att de inte har rätt muskler eftersom det som sagt gått på travet. Men arbetar man bara upp de musklerna, så ska en travare ha lika lätt att gå på tygel som vilken häst som helst.

Kan ju dra ett väldigt bra exempel, min kompis ägde en ponny för något år sen som var jätte duktig i dressyren och var väldigt välskolad. Nu äger hon en sex årig travare. Och jag kan ju säga som så att det är mycket lättare att få den travaren att gå i en fin form, än den välskolade lilla ponnyn som nästan kunde göra passager.

Ja, jag har hört att det från första början är framavlade för båda delarna

Hur menar du?
Jag vet inte siffrorna, men de senaste 60 åren har man väl avlat dem på ren prestation för trav, då kan man väl knappast säga att dagens travare är avlade ridhästar?? :confused:

Har själv en travare och vet många travare som är ridhästar som ett liv efter travet och dom är jätte duktiga i dressyr... varmblod kan verkligen gå i bra form och arbeta bra med rumpa,bakben och rygg!.....

Och jag kan ju säga som så att det är mycket lättare att få den travaren att gå i en fin form, än den välskolade lilla ponnyn som nästan kunde göra passager.

Men nog är det väl ändå så att en "välskolad ponny som nästan kan göra passage" kan gå i en fin form..... Annars är de där nästan-passagerna bara fusk :p

Det vanliga missförståndet? Varmblod = travare?

Hur menar du?
Jag vet inte siffrorna, men de senaste 60 åren har man väl avlat dem på ren prestation för trav, då kan man väl knappast säga att dagens travare är avlade ridhästar?? :confused:

Skrev som sagt att de från första början var framavlade till båda delarna. :)

Men nog är det väl ändå så att en "välskolad ponny som nästan kan göra passage" kan gå i en fin form..... Annars är de där nästan-passagerna bara fusk :p

Självklart kan den ponnyn gå i en fin form. :) Men det krävdes mycket mer ridande av ryttaren för att komma dit under passen. Travaren däremot söker mer stödet själv och är helt enkelt lättare att rida i en fin form. Krävs inte en lika ruttinerad ryttare som det gjorde på ponnyn :)

Självklart kan den ponnyn gå i en fin form. :) Men det krävdes mycket mer ridande av ryttaren för att komma dit under passen. Travaren däremot söker mer stödet själv och är helt enkelt lättare att rida i en fin form. Krävs inte en lika ruttinerad ryttare som det gjorde på ponnyn :)

Min klara uppfattning är att det inte krävs mer ridande av ryttaren för att få en välskolad häst att gå i en fin form.

Jag tror att hon kanske menade att det finns mer eller mindre ambitiösa hästar.
Har ridit ett par välskolade hästar som varit svårmotiverade och "tungjobbade" men även mindre utbildade hästar som varit både fysiskt och psykiskt lättare att rida i form. Sen kanske det inte blir ridning på samma nivå men iallafall:laugh:

Självklart beror det på hur hästen är musklad, men i travarnas fall så skiljer det sig nog mkt från individ till individ.

Har haft travare som har varit svårare att bra form som krävt lite mer jobb (varav en passgångare) men även två som haft väldigt lätt för sig!

Den som jag jobbade mest med var inte ens inkörd, så det ligger alltså inte bara i tidigare travkarriär utan mkt i exteriör:)

Tycker också i allmänhet att de med Fransk stam lämpar sig bäst för ridning.

Liknande trådar

Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt