Det har varit frågan genom tråden också.Men det är inte frågan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har varit frågan genom tråden också.Men det är inte frågan.
Vill du förbjuda oss att diskutera problemet där det inte är kärlek som driver för att det finns situationer då kärleken driver? Om du läser tråden så ser du att båda sidor tas upp. Är det inte lättare om du tar till dig av de exempel som tas upp där det handlar om kärlek?Var drar du gränsen? Hur ska du veta om John blir förälskad i en tjej som väljer att flytta hit för att få ett bättre liv än till exempel jobba på fabrik och det verkligen är kärlek och hon lär sig älska honom också, eller om de träffas och båda blir kära eller om han skiter i henne och bara vill ha en kökshora (enligt hans syn)? I alla dessa relationer köper tjejen troligen ett bättre liv, ska vi förbjuda det för att män med dålig kvinnosyn inte ska kunna gifta sig?
Om John bara vill ha en kökshora har han gått över gränsen JA och vad tjejen gör skiter jag i för jag dömer ingen som gör vad den kan för att fly ett fattigt livVar drar du gränsen? Hur ska du veta om John blir förälskad i en tjej som väljer att flytta hit för att få ett bättre liv än till exempel jobba på fabrik och det verkligen är kärlek och hon lär sig älska honom också, eller om de träffas och båda blir kära eller om han skiter i henne och bara vill ha en kökshora (enligt hans syn)? I alla dessa relationer köper tjejen troligen ett bättre liv, ska vi förbjuda det för att män med dålig kvinnosyn inte ska kunna gifta sig?
Så jag har inte diskuterat det? Det har jag, jag förbjuder ingen, men jag har rätt att komma med andra infallsvinklar också. I början av tråden dras dessutom alla män över samma kam, de ska ta tag i sina problem så de kan träffa en svensk kvinna heter det, för självklart måste man ha problem om man väljer en thailändsk kvinna. Eller ?? (Observera att jag skrev att jag var kluven i mitt första inlägg - det blev jag också påhoppad för att alla män som gifter sig med thailändskor är patetiska). Jag har rätt att diskutera jag också, även om jag anser världen har fler nyanser än svart och vit.Vill du förbjuda oss att diskutera problemet där det inte är kärlek som driver för att det finns situationer då kärleken driver? Om du läser tråden så ser du att båda sidor tas upp. Är det inte lättare om du tar till dig av de exempel som tas upp där det handlar om kärlek?
När är det utnyttjning och när är valet att flytta kanske även hennes?Om John bara vill ha en kökshora har han gått över gränsen JA och vad tjejen gör skiter jag i för jag dömer ingen som gör vad den kan för att fly ett fattigt liv
Förbjuda? Om John bestämmer sig för att utnyttja en fattig människa får jag liksom kritisera det och tycka att det är jävligt fel och omoraliskt av John att vara ett sånt sexistiskt äckel som utnyttjar att han är "rik" svensk, men jag fattar inte hur man skulle kunna förbjuda det? Du som kom med förslaget kan kanske förklara det för mig?
Återkoppla till hur han utövar sin tro har med trådämnet att göra, tack.
Samma argument. Döm inte andra. Världen är inte svartvit. Förklarat flertalet gånger varför jag tog med det.Inte alls. Vad har din relation med utsatta kvinnor från Thailand att göra?
Samma argument. Döm inte andra. Världen är inte svartvit. Förklarat flertalet gånger varför jag tog med det.
Take a chill pillDet känns väl rimligare att diskutera problematiska fenomen utan att blanda in hat för halva jordens befolkning? Samt, varför skulle man vilja göda hat?
Utnyttjande är utnyttjande -- svenskar som utnyttjar fattiga människor är ett problem oavsett vad fattiga människan väljerNär är det utnyttjning och när är valet att flytta kanske även hennes?
Och ändå har ALLA män med asiatisk partner varit dragna över en kam vid flera tillfällen i tråden och även kvinnor med gambier på tapeten ? Vad har då det med tråden att göra? Och nej, bara för att man har en thailändsk fru behöver man inte vara ett äckel. Många håller inte med om det i början av tråden - många anser att alla män är äckel. Märk väl att det står till exempel en thailändsk fru i tråden vilket också kan syfta på giftermål på andra håll, kvinnor som hittar gambier, män som hittar någon brasiliansk kvinna eller rena pappersgiftomål. Så ja, ser man till vad frågan i trådstarten faktiskt frågar är jag tämligen säker på art huruvida vi har blivit utsatta för dessa argument själva har betydligt mer att göra med tråden än hur min man utövar sin religion. Och ja. Jag är, som jag skrev i första inlägget, kluven. Jag vet att det handlar om män som kanske borde vara singlar ibland men jag har träffat många och umgås privat med två som har fått denna stämpel på sig men där man faktiskt lever i ett vettigt förhållande sedan många år.Men det handlar inte om att döma utan om att försöka diskutera hur man förhindrar att människor utnyttjas. Och det är i relationer främst kvinnor som drar det kortaste strået.
Så alla är svin då?Utnyttjande är utnyttjande -- svenskar som utnyttjar fattiga människor är ett problem oavsett vad fattiga människan väljer
Att hon väljer mellan pest och kolera och väljer att flytta gör inte honom mindre skyldig alltså..... om jag hör en man prata sexistiskt och eller rasistiskt om sin fru eller om att hämta fruar från fattigare länder så blir HAN liksom inte mindre problematisk bara för att hans fru valde att komma dit
Det blir problematiskt att diskutera med dig när du hela tiden relaterar till dig och verkar ta åt dig personligen. Det blir tjatigt att hela tiden reservera sig för att det finns folk som gifter sig av kärlek när man diskuterar problematiken där folk inte gör det. Vi vet det redan och det tas upp flera gånger i tråden.Så jag har inte diskuterat det? Det har jag, jag förbjuder ingen, men jag har rätt att komma med andra infallsvinklar också. I början av tråden dras dessutom alla män över samma kam, de ska ta tag i sina problem så de kan träffa en svensk kvinna heter det, för självklart måste man ha problem om man väljer en thailändsk kvinna. Eller ?? (Observera att jag skrev att jag var kluven i mitt första inlägg - det blev jag också påhoppad för att alla män som gifter sig med thailändskor är patetiska). Jag har rätt att diskutera jag också, även om jag anser världen har fler nyanser än svart och vit.
Alla som UTNYTTJAR fattiga människor är svin jaSå alla är svin då?
Du behöver inte diskutera med mig, ingen tvingar dig, i alla fall inte jag. För mig är det självklart att man tar upp sina egna erfarenheter i en diskussion, om man har det. Det gör du i många trådar och det finns det fler som gör här.Det blir problematiskt att diskutera med dig när du hela tiden relaterar till dig och verkar ta åt dig personligen. Det blir tjatigt att hela tiden reservera sig för att det finns folk som gifter sig av kärlek när man diskuterar problematiken där folk inte gör det. Vi vet det redan och det tas upp flera gånger i tråden.
Ja, då tycker du att alla dessa män är svin för de får ju troligen ut något av förhållandet i alla fall. Kvinnans åsikt är inte så viktig?!Alla som UTNYTTJAR fattiga människor är svin ja
Är det något med ordet "utnyttjar" som du inte förstår? Om John vill ha en "kökshora" så är han ett svin ja, om John är en medveten eller omedveten rasist och sexist som letar efter nån som är i underläge så är han ett svin ja , om John tycker att det är underbart läge att vara pesten eller koleran i valet mellan pest och kolera för en kvinna så är han ett svin ja
Alla de som importerar en fru för sexuella och hushållsnära tjänster är svin. Vissa är mer svin än andra en del av "svinen" är ganska mänskliga och tar väl hand om kvinnan men att utnyttja någon på detta viset är inte okej i mina ögon. Jag kan i och för sig tänka mig att några kommer till insikt och faktiskt uppskattar sin fru och det uppstår äkta kärlek men jag har svårt för att tänka mig det är ofta när åldersskillnaden är mycket stor (25 för kvinnan och 60+ för mannen exempelvis).Så alla är svin då?
Tycker det är ganska enkelt att förstå.Var drar du gränsen?
Hur ska du veta om John blir förälskad i en tjej som väljer att flytta hit för att få ett bättre liv än till exempel jobba på fabrik och det verkligen är kärlek och hon lär sig älska honom också,
eller om de träffas och båda blir kära
Ja det är denne John tråden handlar om och det är där gränsen går.eller om han skiter i henne och bara vill ha en kökshora (enligt hans syn)?
I alla dessa relationer köper tjejen troligen ett bättre liv, ska vi förbjuda det för att män med dålig kvinnosyn inte ska kunna gifta sig?
Jag har skrivit att jag är kluven. Men importerar en fru - det epitetet för ju ALLA män som gifter sig med en utländsk kvinna. Och flera kvinnor för den delen. Oavsett om de är kära eller partnern bara vill köpa ett bättre liv.Alla de som importerar en fru för sexuella och hushållsnära tjänster är svin. Vissa är mer svin än andra en del av "svinen" är ganska mänskliga och tar väl hand om kvinnan men att utnyttja någon på detta viset är inte okej i mina ögon. Jag kan i och för sig tänka mig att några kommer till insikt och faktiskt uppskattar sin fru och det uppstår äkta kärlek men jag har svårt för att tänka mig det är ofta när åldersskillnaden är mycket stor (25 för kvinnan och 60+ för mannen exempelvis).
Jag säger att det blir problematiskt, problemet här är att du verkar ta åt dig och gå i självförsvar. Jag har inget problem med det personligen. Jag tycker bara det är sorgligt att du inte kan se längre än din egen situation när andra försöker diskutera problemen.Du behöver inte diskutera med mig, ingen tvingar dig, i alla fall inte jag. För mig är det självklart att man tar upp sina egna erfarenheter i en diskussion, om man har det. Det gör du i många trådar och det finns det fler som gör här.