spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gry

Trådstartare
Har ni fått pengar sparade till er som ni fick när ni blev 18 el 20? Vad gjorde ni med dem?
SJälv fick mina föräldrar använda upp alla mina pengar när jag var tonåring då min pappas företag gick i kk. No hard feelings alls men jag fick 10 tusen av mormor till körkort, dessvärre gick de inte bara dit :angel:

Dessvärre har nog alla mina ganska normala och anpassade vänner nallat pengar de fått sparade till sig till dumheter, fester och kläder. Inte alla pengar naturligtvis men lite. Fast det är ju 12 år sedan nu.

Ni som sparar till era barn, tänker ni på att pengarna ni sparar kan användas till sådant som inte är tänkt?
SJälv sparar jag till mina barn och har faktisk lite farhågor. Inte bara, men lite.
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

jag tänker inte ge barnen pengarna förräns de är 25, vis av min egen dumhet.

när man är 18 har man en annan syn på vad som är viktigt..
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Hm jo lite nallade jag till "roliga" saker... Men det mesta gick faktiskt till min utbildning, och resor till och från den.
Körkort tog jag inte förrens efter jag hade fått jobb...

Våra ungar kommer att ha ett rejält sparkonto, av olika andledningar, men förhoppningsvis så kommer en del av dem gå till körkort och bil ialla fall, sen tror jag att ett boende står rätt så högt på listan... Men visst tror jag att även de kommer att "slösa" bort en del på roliga saker!
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Mina sparade pengar tog min mamma helt sonika ut och skaffade lägenhet åt mig istället när hon märkte att det var ljusår kvar tills att jag skulle bli intresserad av körkort eller liknande.

Jag tyckte det var helt OK faktiskt, hade jag fått välja mer själv är väl risken att pengarna skulle gått till något mindre viktigt... :angel:
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Jag har pengar sparade i två fondkonton samt ett bankkonto, som jag fått av mina föräldrar. Pengarna på bankkontot skulle gå till t.ex. möbler och sånt när jag flyttade hemifrån, och det har det också använts till. Använder det kontot som buffertpengar, har alltid några tusen sparade där. Fonderna är tänkta att gå till en bil, så att jag inte behöver köpa nåt billigt skräp som första bilen. Fondpengarna har jag bara rört två gånger, då jag verkligen behövde pengar. Totala uttaget jag gjort är 3 ggr vad jag får i avkastning på ett år, så det mesta av pengarna finns alltså kvar.

Jag har alltid varit en riktig slösa med mina egna pengar (håller dock på att växa bort nu vid 23 års ålder), men dessa pengar har jag alltså lyckats behålla rätt bra. Uppskattar verkligen att mina föräldrar sparat åt mig, det är guld värt att ha ett reservkapital innan man själv hunnit ut och skaffa egna pengar! :bow:
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Det mesta av mina sparpengar finns kvar, fastän jag har haft tillgång till dem i 7 år nu... Visst, ett par tusenlappar har jag nog använt, men jag har också försökt spara lite själv. Själva grejen är väl att pappa innan jag fyllde 18 flyttade det mesta av våra pengar till fonder, som under åren har växt och nu är det MYCKET pengar (iaf i min värld). Eftersom jag pluggar nu så kan jag ändå inte sälja några fonder, eftersom jag då inte skulle få låna pengar från CSN.

Jag har funderat mycket på vad jag skulle kunna använda pengarna till, men hittills i mitt liv har det inte funnits något tillräckligt nödvändigt... Skulle väl va om jag någon gång ska köpa hus. Grejen är att jag vet att mamma och pappa har sparat undan de där pengarna åt mig och min syster för att vi ska ha bättre förutsättningar i livet än vad de själva har haft. Därför väntade de också länge med att skaffa barn, för att de skulle ha de ekonomiska förutsättningar de ansåg nödvändiga. Det gör också att man tänker efter lite extra innan man använder pengarna. Jag vill inte slösa de pengarna som de har lagt på mig på något fullständigt onödigt. Det skulle inte alls kännas bra.

Det känns även väldigt skönt att de där pengarna finns där ifall det någon gång skulle hända något och jag verkligen skulle behöva dem.
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

jag hade inget fett konto, bara 700 spänn :p det shoppade jag upp illa kvickt...

när jag själv får barn så ska jag spara minst två hundra i månaden från den dag det föds och så ska h*n få dom pengarna när det blir dags för nåt stort inköp, ex hus..
tänk så glad man skulle bli om man fick veta att man hade en massa pengar undanstoppade :D
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Så det är inte bara jag som har lite lite farhågor då?
Bäst hade varit om pengarna kunde låsas liksom, till tex körkort. Det ordnar sig nog. Jag är så otroligt glad att vi kan lägga undan lite till dem. Pluggar nu men i framtiden hoppas jag att det kan bli lite mer än vad det är nu.
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Jag fick inte ett rött öre av mina föräldrar... :devil: ;)

Men jag fick hela körkortet betalt. Och när jag började jobba som 19-åring betalade jag hemma ca 1000 kr (det här var 1989) och köpte bra grejor till mitt eget hem för resten. När jag var 21 tog jag ett banklån (med mina föräldrar som borgenärer) och köpte lägenhet och möbler.

Jag har varken förväntat mig eller tänkt något kring att jag inte fick pengar av dem. Varför skulle jag få det liksom?
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

använde en del till körkort, och var tvungen att ta en del förra hösten så jag skadade ryggen, timanställd- ingen ersättning, arbetsoförmögen för kort tid och en planerad resa som måste finasieras på ngt sätt. Inget jag ångrar.

Sen har lite gått till bilinskaffande. Och rätt mkt finns kvar.
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

De gick upp i de allmänna sparandet, och finns fortfarande kvar nu 10 år senare. Det var inte så mycket pengar, 7000 kr kanske.

Däremot så fick jag pengar när jag flyttade ihop med min nuvarande man, så att jag kunde lösa ut honom på halva lägenheten. Det var en stor hjälp, och har gjort att vi har förhållandevis väldigt låga lån på lägenheten nu. Hade jag inte flyttat ihop med honom hade jag nog fått pengarna ändå, som grundplåt för lägenhetsköp. Däremot skulle jag aldrig fått dem annars, finns ju ingen anledning att bara få en massa pengar liksom.

När jag får barn hoppas jag kunna göra samma sak för dem, hyreslägenheter är väldigt svårt att få tag på där jag bor, och som student är det svårt att spara ihop till flera hundra tusen - och så fort man slutar vara student behöver man ju nånstans att bo.

Men jag skulle inte ge dem pengar bara för att. Pengarna jag fick gick inte från något specialkonto för mig, utan dom tog föräldrarna från sina egna sparkonton.
 
Senast ändrad:
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Jag är 20 nu och har inte tagit ett öre på de sparade pengarna och det är en hel del. Jag tänker fortsätta att spara dem och när jag har jobb så kommer jag sätta in mer så att jag har ordentligt när jag ska skaffa hus en dag..

malu
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

*kl*

Vi har sparat en liten summa(vad vi kunnat) hittills till våran dotter på ett konto..

Själv har jag ett roburkonto som mina föräldrar skaffade åt mig när jag var 16-17, då sparade dom åt mig, men jag tog själv över sparandet när jag fyllde 19-20 så nu dras 100:- från mitt lönekonto varje månad..

Har funderat på om vi kanske skulle skaffa något sådant åt dottern oxå. Visserligen har vi inte möjligheten att lägga in så mycket varje månad eftersom vi försöker att köpa hus snart.. Men en 50-lapp att börja med är väl alltid något.. Bättre än inget?!!
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Har haft tillgång till det mina föräldrar sparade i snart 4 år. Har hittills inte rört det alls. Kan tänka mig att använda dem om jag någon dag ska köpa lägenhet eller bil. Dessutom kommmer jag inte få studiemedel för hela min utbildning så det kan jag också tänka mig att använda dem till.
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Jag fick en resa till island när jag var 18. Hade inte fått mitt barn/studiebidrag på kanske 10 år, så kompenserades på det viset. :love: Och så betalade mamma och pappa mitt körkort :p
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Jag fick inga för de sparade inte så. Istället har de hjälpt mig och min bror när de tycker vi har behövt (jag gillar inte att fråga efter pengar men de har känsla nog att förstå när det behövs) tex när vi båda flyttat hemifrån.

Vi sparar till vår son och om han inte verkar ha vett nog att hantera dem när han blir 18 tror jag han får dem senare. Blir han lika klok som mor sin ;) så använder han dem vettigt. Vettigt tycker jag även kan vara en resa jorden runt men gärna när han är lite äldre än 18.
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Jag är ganska nyss fylla 18 och än sitter mina pengar kvar på banken. Kanske köper jag en bil snart, annars har jag inga planer på att göra av med mina pengar. Det känns tryggt att ha dem för framtiden! T.ex. vad gäller lägenhets- eller husköp, studiemedel, buffert inför ev. veterinärbesök med djuren/andra oförutsedda utgifter etc.
 
Senast ändrad:
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Jag är 22, fick tillgång till mitt fondkonto med ungefär 45000 på när jag fyllde 18. Jag köpte en häst för dom pengarna, inte riktigt vad föräldrarna hade tänkt men jag ville hellre lägga pengarna på det än att resa tex. Sålde sen den hästen och köpte en annan, som var30000 kr billigare. Dom pengarna har jag använt till möbelköp vid flytt, dator mm. Föräldrarna betalade även mitt körkort utöver detta sparande. Dom sätter fortfarande in 300 kr varje måndad, de har sagt att de ska sluta med det när min syster fyller 18 (vilket är om 2 månader).
När/om jag får barn ska jag försöka sätta undan några hundra varje månad,det är väldigt skönt att ha en grund när det är dags att flytta hemifrån.
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Mina föräldrar sparade till mig fram tills att jag var 18, utan undantag fick jag inte röra de pengarna före min 18-årsdag. Nu är jag 20 och pengarna är fortfarande orörda, men det berodde på att jag hade mycket egna pengar innan jag fyllde 18. Jag tror att det är en bra ide att spara pengarna i hemlighet under barnets uppväxt, för att sen när man själv tycker att barnet är tillräckligt moget berätta och ge pengarna till denne. Det kan ju vara allt från innan 18-årsdagen till 25 år...
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Jag ser egentligen ingen anledning till att ge barnet ett eget sparkonto i dess namn, vill man behålla kontrollen är det bättre att ge barnen pengar från ett sparkonto taget i ens eget namn (om man nu vill ha ett sparkonto som sparform?!).
Vi sparar inget av barnbidraget till barnen, vi använder pengarna så vi kan gå ner i arbetstid och spendera mer tid med våra barn. Morfars och farfars sätter in en rejäl slant varje jul jag hoppas kommer att kunna täcka en del av framtida studielån. Pengarna ligger nu i fonder, kommer inte att gå över till räntefonder förrän de är 15-16 år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 019
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 711
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 874
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 887
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp