spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Studielån? Är det inte boendet som är det stora problemet att finansiera? Studielån är ju mycket mer förmånliga än vanliga banklån.
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Jag brottas själv med stora studieskulder jag betalar på varje år. Jag skulle vilja att mina barn slapp detta eller i alla fall kunde dra ner lånesumman. Mitt huslån blir jag av med direkt jag säljer och flyttar till hyreslägenhet, så är det inte med studielånet. Det börjar heller inte bli så stor skillnad mellan räntesatserna när räntorna gått ned så mycket.
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

Jag fick inga pengar sparade åt mig. Mina första sommarjobbslöner (14 år) gick till toapapper, tvättmedel osv. Min mamma hade det lite knackigt då.

Nu sparar vi lite till barnen, i början mest för att kunna använda det när det t.ex. blev för många cyklar en vår. De senaste åren har vi inte rört dom.

När äldsta sonen nu fyllde 18 så öppnade vi ett nytt sparkonto och transaktionskonto till honom som vi inte har någon koll på. Till sparkontot överförde vi det som fanns på det tidigare sparkontot, ca 8000,-.

Han fick inga särskilda restriktioner förutom att vi inte vill att det ska vara "enkelt" att ta ut pengarna, vilket det blir om de sätts på transaktionskonto. Han ska använda dom när han känner att det verkligen är något han behöver (eller gärna vill ha).
 
Sv: spinnoff* Vad gjorde Du med pengar du fick när du blev 18?

*kl*

lite förvånad över hur många familjer som faktiskt sparar till sina barn :o
i min familj har det aldrig riktigt "prioriterats" och det har väl kanske inte funnits ekonomi till deth eller, men jag har många kompisar vars föräldrar sparat i princip hela barnbidraget från dag 1. (är 21 för övrigt)

dock köpte min pappa fonder för runt 6-7000 (ett sparkonto där farmor gav mig grunden på dopdagen och jag sen sparade lite undan för undan som barn) när jag var yngre, ochs en fick de sitta där och växa. hade en hyfsat trevlig summa (~60 000) men när it-bubblan sprack förlorade jag det mesta. efter det har runt 10 000 (dvs runt hälften) gått till att bekosta delar av körkortet (fick hälften av mamma och pappa) och min ridledarutbildning och hästen jag hade.
resten är kvar i fonder och väntar på bättre tider. det är lite för liten summa att göra något med...

så inga sparade pengar till mig, men som sagt. mina föräldrar har hjälpt mig på annat vis, när det behövts. pappa köpte halva hästen åt mig, och betalade majoriteten av ridledarutbildningen (tiotusen) som sagt, resten av det jag äger idag (och det är förvisso inte många kulor) har jag sparat ihop till själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 019
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 711
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 874
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 887
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp