Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

nyponros

Trådstartare
Där fick man ju inte svara om man hade tomt eller gård att släppa ut på:D
Så nu vill jag veta från er istället!
Ni som har hund och bor så man bara kan släppa ut den/dem för att kissa och rasta sig själva i trädgården/på gården, hur mycket är ni ute och går varje dag?
Vad har ni för hund?

Mina hundar har inhägnad trädgård att vara i, och där släpper jag ut dem det första jag gör när vi går upp, så de får kissa och bajsa.
Någon timme efter frukosten går vi första promenaden, på 40 minuter-1 timme ungefär, ibland längre, ibland kortare.

Tar ett träningspass med dem mitt på dagen någon gång, och normalt sett brukar min lilla följa med till stallet på eftermiddagen medans den stora stannar hemma och går långpromenad med min mamma minst en timme.
När jag är i stallet motionerar jag min lilla som motsvarar en långpromenad, antingen följer hon med mig+ häst eller så går vi själva.

Sen på kvällen blir det kort kvällspromenad på 20 minuter ungefär:)

Så här blir det 3 promenader om dagen, däremellan får de g¨ut och kissa när de vill.
har som "regel" att vi ska vara ute minst två timmar om dagen, med undantag vissa dagar då:)

Och jag har en cocker spaniel och en rottis...
 
Senast ändrad:
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

har 2 schäfrar. den äldsta totalvägrar att pinka på gården... så han måste gå ut utanför. den minsta är inte så nogräknad han pinkar där han står.
först morron promenaden.en tur på bara ca 15min. morron trötta hundar som när de gjort sina behov vänder å ska hem.
sen 2 promenader under dagen varv den ena en riktgi långis. sen på kvällen en till å precis innan läggdags en tur bara utanför gården å pinka av sig.

sen så är de oftast inte regelrätta promenader på dagen utan de kan vara att vi åker nånstans å busar å tränar. eller är nånstans i skogen. eller hos mamma å pappa å leker eller i stallet.
men en noram dag blir de 3-4 promenader och sen natt pinket.
 
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

Jag tillhör en av dom som blivit lätt förslappad ang promenaderna sen vi flyttade ut på landet.... :o Sen jobbar jag natt varannan vecka och när jag jobbar är hunden med mig hela nätterna och sover då med mig på dagarna. Han är extremt morgontrött och går absolut inte upp om jag inte går upp, då släpar han sig ner på bottenvåningen och faller ihop i en hög där och sover tills jag släpper ut honom för kisserunda i trädgården.
Men låt säga att det är en "jobbefri" vecka, då kan det se ut ungefär såhär: morgonrunda i trädgården, typ 5 min. (trött hund)
Sen blir det en promenad i skogen mitt på dagen ungefär och den promenaden avslutas med träning i "pulkabacken". Sen blir det ett par rundor till i trädgården om vi inte åker in till stan och tränar på kvällen (onsdagar 18-21). Denna veckan ser något annorlunda ut då jag är hundvakt till 2 tossingar (milt sagt!) och det blir mycket springande i trädgården utöver promenaden.... Matte får bra motion denna veckan eftersom hon inte reder ut tre hundar i koppel, det blir väldigt snurrigt! :rofl:
Min hund är en snart 2årig schäferhane och de 2 inneboende är en jackrusselhane på 3år och en schabradortik på 6månader.
 
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

Jag har stor gård. När jag är hemma och ute så springer hundarna lösa. När de bara skall få sig en liten snabb kiss... då öppnar jag bara dörren.

En riktigt lång promenad blir det i snitt varannan var tredje dag. Oftare på sommaren än på vintern. Mina hundar är jakthundar och jagar mycket under vintermånaderna. Deras behov av motion tillgodoses mer än väl av jakten. Övriga dagar behöver de till att vila.. läka småskavanker och förebygga förslitningskador.
 
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

Jag har en nioårig dalmatiner som HATAR att gå promenader i koppel. Så hennes lycka var ju total när familjen köpte gård :D Hon krafsar på dörren när hon vill ut så är hon borta en stund och roar sig själv i trädgården eller uppe i skogen eller i stallet och sen kommer hon och krafsar på dörren igen när hon vill gå in :D Varje morgon hjälper hon till att släppa ut hästarna och det är full fart hela tiden. Kondisen är sjukt mkt bättre än när vi bodde i villa och enbart gick promenader.
 
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

Här är det bara utsläppning på morgonen, dom kommer till dörren när dom är klara.
Är det fint väder kan dom strosa runt en stund.
En långpromenad mitt på dagen, och så får dom följa med om man går och åker pulka osv.
Sen släpps dom ut på "kissning" när dom vill.
Och en mindre promenad på kvällen, vid dåligt väder bara utsläppning.
Men alltid minst en promenad per dag.
 
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

1-1.5 timmes promenad om dagen, plus trädgårdsrundor såklart. Just nu när vi har en liten valp (16 v), så får den följa med på en kortrunda på sådär 20 min på f m, sedan går vi ut och busar o leker o tränar lite uopppletande och lydnad på skoj, går på toa i trädgården några gånger under dagen, och när sambon kommer hem (just nu är jag hemma på heltid. Distansstudier= utmärkt tillfälle att ha valp) går någon av oss en långpromenad med stora hunden.

Jag går kurser ibland, just nu en s k blandkurs (allaktivering för vuxna hundar med hygglig vardagslydnad men utan tävlingsambitioner. Inkallning, spår, leta, kontaktövningar mm) och i feb börjar lillan på valpkurs.

Till våren ska vi bygga staket runt trädgården, så då kan de (om de vill) vara "bonusute" även när vi inte är ute. Just i och med att de är två och kan skoja runt med varandra tror jag de kommer att gilla det. I dag vill jag inte lämna dem i trädgården utan tillsyn, trots att den stora har järnkoll på tomtgränsen o att den lilla knappast skulle ge sig i väg själv. Däremot är stora killen ofta med ute när jag är t ex ute i stallet och gör annat.

Stora hunden: Springer, snart 6 år. Lilla hunden: Cocker, knappt 4 mån
 
Senast ändrad:
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

När jag bodde hemma hos mamsen på gården (då hade jag inte införskaffat hund nr 2 än) så sprang min och hennes hund ute så gott som hela dagarna. Min hund, med mkt päls, t.o.m sov uteo m nätterna när han kände för det. Gården är rätt stor, det är nästan jämt folk här i stallet eller ridhuset, hundarna får gå ut och in precis som dom vill. Därför blev det inte så många promenader då..! Morsan går aldrig med sin, men jag gick med dem ibland när jag bodde kvar "hemma". De följer med och rider med mamsen ibland däremot, och även med andra folk sometimes. Är med i stallet, är med och tar in och ut hästar, är med i ridhuset å ja.. de aktiveras så mkt ändå så det blir som sagt inte många promenader.. :p
 
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

Min är Sheltie(min nya också) och hennes Grand Danois. (eftersom jag jobbar hos morsan följer mina hundar med ut om dagarna) Just nu bor även en 6 månaders schäfer hos henne.
 
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

hejhej jag har en bernersennenvalp på 9veckor
just nu e vi mest ute på tomten,sen ska jga träna henne i koppel så kan ta promenader men vill göra honom trygg o säker me oss haft han bara i 5 dagar.dina hundar har ju ett perfekt liv ni tar ju verkligen hand om dom.perfekt att de får vara ute så mycke o att de även kan följa me er mvh tjalle me matte anna.
 
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

Jag bor så att min hund kan vara på gården.
Men hon är med till stallet o får motion samt en långis på kvällen i skogen..
 
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

På helg mornarna blir oftast en snabbkiss om inte jag ska släppa ut hästar för då blir det en promenad på runt 20-30 minuter. Hunden vill helst bara ha en snabb morgon kiss eftersom hon är fruktansvärt morgon trött. Hon går upp senast av oss alla. Sen mitt under dagen, framåt eftermiddagen går jag en lång promenad under helgerna och försöker få med någon annan form av aktivering också.

På vardagarna blir det en snabb morgon kiss innan hon åker iväg till min mormor och morfar för att vara där, hon kan nämligen inte vara hemma själv. Där går dom i alla fall ut och går jämt! Får minst en lång promenad på 45-60 minuter och sen massa små rundor på 15-20 minuter. Bus med massa kompisar blir det också.

Dom vardagarna någon är hemma blir det en morgon kiss och en långpromenad på kvällen när jag kommer hem, ingen annan orkar gå ut med henne. Självklart blir det snabbkiss i trädgården när hon vill.
 
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

På morgonen springer hunden ut på gården och kissar sedan är det in och käka frukost. Efter frukosten är det promenad. Går en två, tre ggr/dag.
Är ute på gården nästan hela dagar om vi är hemma.
 
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

Vi bor på hästgård så hundarna har en hel del mark att ränna runt på, inget är dock inhägnat- dom lämnar aldrig gården ensamma.

Hundarna är med mig i minst 4-5h dagligen ute på gården, då jag mockar, fixar mat åt hästarna , rider osv.
Eftersommjag driver hundpensionat som inskomstkälla går mina dagar ut på att promenera.
Har jag tikar på pensionatet som går bra ihop med mina grabbar blir det fler promenader, har jag bara hannar får mina inte hänga med och då blir det färre.

Varje dag tar vi minst en promenad ut från gården, hur lång varierar helt mellan 20 minuter och två timmar.

Två kvällar i veckan tränar vi tävlingslydnad i ridhus eller på bruksan.
Två dagar i veckan kör vi spår eller uppletandeträning.
Lite då och då hänger hundarna med in till stan för att öva lite miljöträning.
Har jag mycket ledig tid blir det mer träning men ovanstående är minimum.

Hundarna har i princip fri tillgång till gården, visar dom att dom vill ut så öppnar jag dörren och sen får dom lufsa runt bäst dom vill.
 
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

Min hund (labbe) bor hos min pojkvän för tillfället, där han kan vara ute på gården.
Om pojkvännen jobbar släpper han ut hunden för att kissa när han går upp, sen äter både hund och husse frukost, gör sig i ordning etc. :D . Sen blir det en promenad på ca 30 minuter, innan hund och husse sätter sig i bilen och åker till mina föräldrar (hund) och jobbet (husse).
Min mamma jobbar femskift, så om hon är ledig blir det långpromenad (2-3 timmar) på förmiddagen/mitt på dagen, annars är vovve hemma själv och husse åker hem på lunchen och går ca 30 minuter.
Pojkvännen slutar jobba vid fem, hämtar hunden som då får vara ute på gården. Sedan blir det ytterligare en promenad/lydnadsträning vid 19-20, längd beroende på vad han har gjort på dagen, och kvällskiss vid 22-23.

På helgerna blir det 2-3 promenader och mycket ute på gården, beroende på vad vi gör för något. De helger jag är hemma kör vi oftast viltspår- eller cykelträning också.
 
Sv: Spinnoff på "hur ofta går du med din hund"

Har en korsning, Golden/ Dalmatiner/ Dobermann. En aktiv hund som behöver måde mental och fysisk motion.
Hon är alltid lös ute trots att vi inte har några staket och hon håller sig hemma.
Det blir bara en runda om dagen. Ibland går jag, ibland följer hon med när jag eller dottern är ute med hästen.
I övrigt är hon ju med oss när vi är ute och håler på med saker på gården.
Någon form av hjärngympa blir det också varje dag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp