F

fnillson

Jag har lite problem med min hästs spinn och tänkte höra om nån har några tips.

Han centrerar dåligt med bakdelen....den vill liksom svänga ut ganska ofta....jag har provat att ha honom mera rak och det blir ju lite bättre men inte bra. Jag har provat att kontraställa lite och då centrerar han ju riktigt bra men ställer sig på fel pivoben.

Kanske är det inget att bry sig om...jag vet inte.....vissa säger att dom kommer att centrera bättre när man kommer upp i fart, nu är det så att jag rider ett halvblod som ju inte direkt har lätt för att spinna så det är väl inte säkert att jag nånsin kommer upp i nån hög fart....=)

Nån som har nåt bra tips?

MVH Frida

Sv: Spinn

Menar du att det blir en "mittdelsvändning" istället för bakdelsvändning? Testa att ta ytterskänkeln längre bak, för att hålla rumpan på plats. Flyttar framdelen gör du med neckreining. Sitt inte för långt fram, det är bakdelen som ska tyngas ner så den inte flyttar sig. Sitt mest över det benet som ska vara i backen hela tiden.

Hoppas det kan hjälpa dig
/Ida

Ett tips som jag fick lära mig av en tränare var att när man ska göra spinnen ska du "luta" dig så att du ser benet hästen ska spinna på, på detta sätt hamnar du i "rätt sits" (viktmässigt) och ser dessutom när hästen lyfter benet, när hästen lyfter pivobenet så flyttar du bak ytterskänkeln så att du stannar upp baken. Hoppas du förstår vad jag menar... :) Detta funkade i alla fall på min häst så jag hoppas att det ska gå lite bra för dig med :)

Om han står på fel pivotben så har han tyngden på utsidan, dvs han lutar förmodligen lite på din ytterskänkel (har haft stooooora problem själv med detta!). Jag fick jobba mycket med att se till att kroppen på hästen var rak o inte böjd som en banan (trycker magen mot ytter ben), då föll vikten naturligt på plats o spinnen blev korrekt.

Mycket arbete på de små volterna o träna på att bara kliva över ngt steg för att sedan få tillbaka på den lilla volten, även sluta för att verklitgen få in innerbak. I en sluta är ju dock tyngden på ytterbak, memn tanken blir ändå rätt eftersom dom verkligen kliver in med inner om du gör sluta på en mkt liten volt!

Jag tycker absulot inte att du ska luta åt ngt håll, utan vara rak. Du kan möjligen "tänka" att tyngden ska vara liiite mer på pivotbenet.

Hoppas du först¨ått ngt om vad jag tjattrat om :D

Tack!!!....nu har jag mycket olika grejer att prova i kväll när jag ska rida.:)

Lycka till! :) Det ligger ju även lite i att med farten så kommer bakbenen rätt av sig själv, men det funkade inte på min ena. Tillomed AJ var tvungen att ge med sig o komma med övningen som jag ovan beskrev.

oki...nu har jag prova lite av varje. Han har ju olika besvär åt olika håll.
Åt höger har han förut trampat bakom med frambenen och det har vi jobbat länge med, jag har då ställt honom lite inåt för att han ska dra bak sitt inner framben lite mera så att han lättare stiger framför med det yttre frambenet. Nu funkar det ganska bra men ju mer jag rakställer desto svårare får han med frambenen och trampar ibland på sig själv. Därför är jag lite försiktig med att ha honom helt rak där. Jag tycker att det känns som att det är viktigare att han inte trampar bakom, men jag vet inte...ni kanske tycker annorlunda?
Ju mer jag ställer honom inåt ju mer åker ju bakdelen ut...så är det ju...men vad är viktigast? (blev många "ju" nu :) )

Åt vänster han han förut spunnit ganska bra men har haft lust att lägga mer vikt på inner fram vilket resulterat i att han blir lite långsam. men det bryr jag mig egentligen inte om. Problemet nu är att han vill flytta runt bakdelen. Om jag rakställer så "puttar" han mig gärna lite snett så att min vikt hamnar på fel pivoben...och han ställer sig då på fel pivoben.

Har en komips som brukar titta åt mig och hon säger att ibland står han bra men han vill gärna att om minst en gång per varv.

Jaja....igår fick jag iaf till några bra bitar....det är väl bara att kämpa på.....:banana:

jag fick göra en bra öving på en AJ clinic jag var på för ett tag sen.

rid en liten volt åt vänster. böj och kolla att hästen går kvar även när du ger eftergift. räta ut lite och kolla av att hästen flyttar undan ytterbogen, ingen spin, men så du känner att hästen villigt flyttar undan den. när det känns bra stannar du och ber om spin åt höger (alltså motsatt håll). hjälp till och visa vägen med höger tygeln. stöter du på problem går du ut i en liten volt åt höger och tar problemet där på den lilla volten (så du inte tar problemet i själv spinnen). (och så likadant åt andra hållet) han sa att övningen var bra för hästar som vill trampa fel med frambenen eller vill snurra med baken.
vi fick också göra skänkelvinkning och från skänkelvikningen göra en spin. (t ex skänkelvik för höger skänkel-gör spin åt vänster).

hoppas du förstod något av förklaringen:crazy: fråga annars om jag missa att förklara något.

(Spin åt vänster) Rygga hästen några steg, för ut vänster hand lite så hästens huvud ställs åt vänster, håll emot med höger tygel, stoppa upp lite så inte hästen går framåt, vänd dig åt väster och titta på hästens rumpa, lätta lite på vänster skänkel och lägg på höger skänkel ngt framåt.

Litet tips, funkar för mig i alla fall:)

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
1 128
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka