spinn off på "valparna skriker"

Milosari

Trådstartare
TS blev väldigt förvånad över den stora valpkullen, men hur ser det ut på renrassidan? ULar man alla tikarna? i vilken vecka? finns det möjlighet att se om det blir en stor eller liten kull redan då?

Sv: spinn off på "valparna skriker"

Jag ul:ar mina tikar runt dag 35, men man kollar inte efter hur många valpar det finns.

Ser man en fosterblåsa, så är det konstaterat att tiken är dräktig och det "rotas" inte runt på jakt efter fler. Inte hos de vettar jag går till i alla fall..

Vi får väl se nu när Tinka valpar hur många det blir.
3 valpar syntes på samma ul-bild, men det kan ju likväl vara fler som kommer, eller färre om något foster resorberats under tiden från ul till födelse.

Trådkapning

Jag blir knäpp på din avatar Gnist, du ska ju ha en glad blomma! :mad:

:D

Inom min ras dv.schnauzer känner jag knappt till någon som gör ultraljud. Men vi brukar ju inte få jätte stora, får man 8 valpar så är det mycket.

Ska tillägga att jag ul:ar alltså inte för att ta reda på antalet valpar, utan för att få reda på om tiken är dräktig eller inte.

Är tiken dräktig = Ingen jakt/prov/tävlingar etc.
Är tiken tom = jakt/prov/tävlingar etc.

precis som Gnist säger; man UL:ar inte för att få reda på antalet för det är omöjligt (då krävs röntgen ganska sent i dräktigheten) utan bara för att få veta om tiken är dräktig.

Min ras brukar få många valpar. Runt 12 är normalt. Får jag färre än 8 blir man lite besviken. Två tikar som valpade i våras (inte mina) fick vardera 16 valpar - det är lite många även för min smak ;)

Har också en ras som ofta får stora kullar, även om 6-8 är mer normalt så är det inte direkt ovanligt med 12-14, "rekordet" var en som fick 16, men det har bara hänt EN gång under en 20 års period.

Det brukar synas rätt bra på tiken de sista två veckorna om det är en jättekull på väg, inte så att man kan se rätt antal valpar men om det är en stor eller liten kull som väntas.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 486
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 264
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 865
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 812
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V