Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Hur gör ni i hemtjänsten om någon brukare vill att ni slår ihjäl en fluga eller geting? Måste ni göra det då?

Nyponros har helt rätt. Jag har alltså hemtjänst hos mig och jag vill inte att någon slår ihjäl spindlar hemma hos mig. Det har hänt att en ifrån hemtjänsten gjorde det men då sa jag ifrån. Hellre att jag bär ut dem själv då om någon är så rädd för dem.

Hade jag jobbat hos någon som bett mig slå ihjäl en spindel så hade jag burit ut den istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Nej.

Visst vågar jag släppa ut dem, men när de kravlar omkring någonstans där jag absolut inte vill ha dem så vill jag bli av med dem så snabbt som möjligt.
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Nej.

Visst vågar jag släppa ut dem, men när de kravlar omkring någonstans där jag absolut inte vill ha dem så vill jag bli av med dem så snabbt som möjligt.

Modigt i allafall:) Spolar du ner dem sedan eller du slänger dem bara i papperskorgen? Och får du aldrig dåligt samvete...
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Nej.

Visst vågar jag släppa ut dem, men när de kravlar omkring någonstans där jag absolut inte vill ha dem så vill jag bli av med dem så snabbt som möjligt.

Modigt att våga klämma ihjäl dem! Spolar du ner dem sedan eller slänger du dem bara i papperskorgen? å får du aldrig dåligt samvete...
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Har du startat nicket endast för Spindlarnas Rätt i Samhället eller??

Nej jag har inte ett dugg dåligt samvete.
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Har du startat nicket endast för Spindlarnas Rätt i Samhället eller??

Nej jag har inte ett dugg dåligt samvete.

Haha, nej, jag dödar dem ju också ibland. Men jag tycker det är intressant rent filosofiskt att se hur andra gör. Jag är omgiven av människor som alltid tjatar om hur nyttiga spindlar är och att man absolut inte får döda dem. samma människor har flugsmälla och smäller glatt flugor. Jag får inte riktigt ihop det.. Varför är det ok att döda en fluga men inte en spindel liksom.. Jag får som sagt lite dåligt samvete oavsett vilket djur jag slår ihjäl, är kanske känslig, men jag kan inte låta bli att tänka på att jag faktiskt helt självsvåldigt har avslutat ett liv! Och när man jagar dem så ser man ju faktiskt att de försöker fly undan, vilket ju innebär att de är medvetna om faran
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Okej.

Nej, jag får inte dåligt samvete. De gör ingen nytta i mitt hus, igår kravlade en omkring i min rena matlåda. Inte så trevligt.

Ibland fångar katten dem och äter upp, om jag dödar dem själv så slänger jag i papperskorgen.

Filosofiskt/moraliskt får man säga vad man vill, men spindlar har helt enkelt inte så hög status i samhället att de får bo som husdjur. Inte i mitt hus i alla fall.
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Okej.

Nej, jag får inte dåligt samvete. De gör ingen nytta i mitt hus, igår kravlade en omkring i min rena matlåda. Inte så trevligt.

Ibland fångar katten dem och äter upp, om jag dödar dem själv så slänger jag i papperskorgen.

Filosofiskt/moraliskt får man säga vad man vill, men spindlar har helt enkelt inte så hög status i samhället att de får bo som husdjur. Inte i mitt hus i alla fall.

Usch! Äckligt att ha dem i matlådan! Var det en sån här? Antar att den blev mos? http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/stor_husspindel.htm
Sådana får jag ofta in, och de är så äckliga, så då får jag inte så jättedåligt samvete av att mosa dem, haha:)
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Din länk tänker jag inte ens öppna ...
Jag dödar om jag känner mej trängd .. HAHA :D det låter ju urfånigt , men har flugsmällor utplacerade på strategiska ställen , exempelvis vid toaletten .. sitter jag där så kommer jag ju inte undan !!
Jag har blivit bättre med åren med min spindelrädsla , ute , i stallet osv låter jag dom vara men inne blir för mkt för mej.
Är min sambo hemma så tar han dom och släpper ut dom.
Han tar även huggormar här på gården och så kör vi dom till skogen ett par kilometer härifrån.
Min princip är att inget djur ska lida , slår jag flugor ska de dö direkt ..
av den anledningen har jag väldigt svårt för flugtejpar , våra tejpar är fulla med papperstussar eftersom jag går och klämmer ihjäl insekterna om jag hör att det surrar ... och så ulkar jag och mår skitilla när jag gör , men jag gör det iallafall , för det går inte att höra på ett hysteriskt surr från en panikslagen insekt :crazy:
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Slår eller sprutar radar i vild panik! Jag är löjligt rädd för spindlar, jag vet, men här nere är de ju dessutom enorma!! Det har faktiskt gjort att jag blivit mindre rädd för små spindlar, dvs de som jag blev jätterädd för förut känns som småkryp så dem bryr jag mig inte så mycket om. Men dessa enorma odjur, säkert 0,5-1 cm bara kroppen, och så dessa ben som springer i typ 100 km/h :| är sambon hemma får han ta dem, men han ska rädda alla och det brukar sluta med att han tappar bort de, och jag panikletar efter dem annars blir jag inte lugn igen.
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Din länk tänker jag inte ens öppna ...
Jag dödar om jag känner mej trängd .. HAHA :D det låter ju urfånigt , men har flugsmällor utplacerade på strategiska ställen , exempelvis vid toaletten .. sitter jag där så kommer jag ju inte undan !!
Jag har blivit bättre med åren med min spindelrädsla , ute , i stallet osv låter jag dom vara men inne blir för mkt för mej.
Är min sambo hemma så tar han dom och släpper ut dom.
Han tar även huggormar här på gården och så kör vi dom till skogen ett par kilometer härifrån.
Min princip är att inget djur ska lida , slår jag flugor ska de dö direkt ..
av den anledningen har jag väldigt svårt för flugtejpar , våra tejpar är fulla med papperstussar eftersom jag går och klämmer ihjäl insekterna om jag hör att det surrar ... och så ulkar jag och mår skitilla när jag gör , men jag gör det iallafall , för det går inte att höra på ett hysteriskt surr från en panikslagen insekt :crazy:

Ja det är ju en bra princip att inget ska lida i onödan, men det måste ju vara svårt med flugorna? Även om man får till en bra träff ligger de ju ofta och sprattlar med benen! Slår du extra hårt, eller dänger du alltid till dem två gånger? Hur gör du med getingar?
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Din länk tänker jag inte ens öppna ...
Jag dödar om jag känner mej trängd .. HAHA :D det låter ju urfånigt , men har flugsmällor utplacerade på strategiska ställen , exempelvis vid toaletten .. sitter jag där så kommer jag ju inte undan !!
Jag har blivit bättre med åren med min spindelrädsla , ute , i stallet osv låter jag dom vara men inne blir för mkt för mej.
Är min sambo hemma så tar han dom och släpper ut dom.
Han tar även huggormar här på gården och så kör vi dom till skogen ett par kilometer härifrån.
Min princip är att inget djur ska lida , slår jag flugor ska de dö direkt ..
av den anledningen har jag väldigt svårt för flugtejpar , våra tejpar är fulla med papperstussar eftersom jag går och klämmer ihjäl insekterna om jag hör att det surrar ... och så ulkar jag och mår skitilla när jag gör , men jag gör det iallafall , för det går inte att höra på ett hysteriskt surr från en panikslagen insekt :crazy:

Uhh huggormar är ju sååå äckliga!
Tur att mitt sto inte heller gillar dem, hon brukar stampa på dem så de går av på mitten :o :devil:
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Slår eller sprutar radar i vild panik!

Hahaha jag med! :D Sprutar en rejäl överdos med radar rakt på och sen dammsuger upp vad som dunsade i backen.

En trevlig kväll kollade jag upp rakt över mig på taket (snedtak över sängen) och där satt till min fasa en tjock jävel. Den dammsögs utan radar då jag inte ville ha den i sängen. Sen gick jag en liten runda och hittade inte mindre än 3 (!) till utplacerade på strategiska ställen i mitt sovrum. De dog radardöden.

Jag har mest dåligt samvete för nattfjärilar och sådant som blir collateral damage. :angel:
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

En spindel är orsak till att jag bröt mitt finger för några år sen (skulle ju bara slå ihjäl den.....), så inga får bo inne hos mig! :D
Jag gillar INTE spindlar men har ingen fobi längre utan tycker bara de är ruskigt obehagliga och vill inte ha dom nära. Tyvärr bor jag i ett spindelhus på somrarna, jag fattar inte hur dom tar sig in i lägenheten! :eek: Men jag har strategiskt placerat ut flugsmällare och dammsugaren står alltid framme sommartid!
Jag bor själv och har ingen som kan "rädda" de små liven genom att släppa ut dom....för att sen kravla sig in igen vid första bästa tillfälle :cool:.
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

jag är som många andra löjligt rädd för spindlar och det blir bara värre med åren, var inte alls rädd som barn/tonåring. Jag kan inte döda dom eller ta bort dom om jag ser en. Det var en stoooor i tvättstugan och det tog 3 veckor innan jag kunde gå ner dit igen. Bor i ett hus på landet med mycket spindlar i så jag har det toppen:crazy:

Det jag kan göra är att dammsuga upp dem och sedan suga upp något hårt.
 
Sv: Spindlar! Dödar ni eller släpper ut?

Jag släpper ut dem. Vill inte döda varken spindlar eller insekter, kan inte ens slå en fluga utan att må dåligt. På sommaren är jag insektsräddaren nummer ett, som fiskar insekter ur hästarnas vattenkar och släpper ut humlor och getingar som irrat in sig i stallet. :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
509
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
492
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp