Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och Knickers har äntligen ömsat! Duktig spindel!
Jag har inte sett hen ännu, hen slängde bara ut det tomma skinnet och stängde dörren till grottan igen.
Men titta bara på de där alldeles perfekta små bissingarna. Abbils ömsning är bredvid för lite skala.
Ömsar de tänderna med?!Och Knickers har äntligen ömsat! Duktig spindel!
Jag har inte sett hen ännu, hen slängde bara ut det tomma skinnet och stängde dörren till grottan igen.
Men titta bara på de där alldeles perfekta små bissingarna. Abbils ömsning är bredvid för lite skala.
Jag visste inte att spindlar ömsade... Hur ofta gör de det?Och Knickers har äntligen ömsat! Duktig spindel!
Tycker den här tråden är så fascinerande
Ömsar de tänderna med?!
Jag visste inte att spindlar ömsade... Hur ofta gör de det?
Jag trodde de gjorde som ormar, ömsade "skinnet" men att tänderna satt kvar och växte. Det finns några klipp på YT på ömsande spindlar, sånt jag tittar på med skräckblandad förtjusning.De är ju rätt fascinerande små krabater!
Jadå, allt åker av! Därför kan man inte mata dem omedelbart efter ömsning, de nya tänderna är för mjuka, liksom resten av kroppen.
Smidigt det där med ömsning, de kan generera helt nya kroppsdelar på samma sätt.
Precis som insekter och andra djur som reptiler gör de det när det behövs, allteftersom de växer. Precis hur långt det går mellan ömsningarna varierar rejält. Mina är ju små så de ömsar betydligt oftare än en vuxen tarantell, där kan det gå flera år mellan varje.
Jag trodde de gjorde som ormar, ömsade "skinnet" men att tänderna satt kvar och växte. Det finns några klipp på YT på ömsande spindlar, sånt jag tittar på med skräckblandad förtjusning.
Har du sett de riktigt stora spindlarna i Amazonas där indianerna använder gaddarna till att peta tänderna efter de grillat dem till lunch?Tja, ska man vara petig så är det ytterhöljet på gaddarna som ömsas. De "nya" finns ju kvar därunder, och sedan är de ju en del av exoskelettet och sitter inte 'inne' i spindelns mun sas. De är mer som två yttre lemmar.
Det är lite häftigt att få tillfälle att se dem på nära håll.
Jag gillar också ömsningsvideos. Ibland får man kisa lite och vrida huvudet på sned " Vad ÄR det där?"
Har du sett de riktigt stora spindlarna i Amazonas där indianerna använder gaddarna till att peta tänderna efter de grillat dem till lunch?
Kommer inte ihåg men det är någon sorts tarantel tror jag, de ska vara jättestora, typ 30 cm mellan ögonen, eller om det var i diameter "tå" till "tå".Hahaha, nej! Det måste vara någon typ av goliat. Måste undersökas!
Kommer inte ihåg men det är någon sorts tarantel tror jag, de ska vara jättestora, typ 30 cm mellan ögonen, eller om det var i diameter "tå" till "tå".
Googlade själv men hittade inte själva klippet jag såg när de fångade, tillredde dem och sedan petade tänderna med gaddarna men kommer tydligt ihåg det. Undrar om det inte var National Geografic?
Jag tror det är från en jättegammal naturfilm för jag känner tyvärr ( )också igen det här.Googlade själv men hittade inte själva klippet jag såg när de fångade, tillredde dem och sedan petade tänderna med gaddarna men kommer tydligt ihåg det. Undrar om det inte var National Geografic?