Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Katana

på tråden om att "få" vara i stallet.

Varför tror/vill folk leva exakt samma liv när de får barn som innan de fick barn? Varför ska inte barnen tillåtas ta plats och få tid med sina föräldrar? Varför ska dagispersonalen träffa era barn under all deras vakna tid i princip under vardagarna?

Varför är det en del föräldrar som stolt konstaterar att de lever precis som de gjorde innan barnen kom?

Varför vill man då ha barn om man inte vill träffa sina barn?

Och skyll inte på ekonomin. Om er ekonomi är så dålig redan innan ni får barn då ska ni nog inte planera att ha barn alls.

OK, nu hukar jag ,mig och väntar på alla debattglada svar;)
 
Sv: Spin-off

Jag menar att föräldrar INTE tror de ska leva exakt samma liv som innan barnen.

Däremot handlar det som att ha kvar något som är ens eget, en andningspaus och stimulans och att få vara något annat än att bara leva för och genom sina barn.

Min erfarenhet är att de som bara lever för och genom barnen har extremt svårt att sen släppa dom fria och för egen del kan jag säga att en mamma utan eget liv kväver sina barn.

Däremot är en viktig aspekt hur olika män och kvinnor kan resonera. Jag ser hårresande exempel där pappan inte investerar i barnen men förväntar att mamman ska serva barnen och honom 24/7.
 
Sv: Spin-off

Min erfarenhet är att de som bara lever för och genom barnen har extremt svårt att sen släppa dom fria och för egen del kan jag säga att en mamma utan eget liv kväver sina barn.
Precis. Dom "offrar" sig. Och den skulden som sådana barn får, kan dom aldrig betala tillbaka.
 
Sv: Spin-off

Jag lever i stort sett samma liv som innan jag fick barn. Med den skillnaden att jag ofta har en liten knatte med mig på olika saker. Just nu är han i en vild ålder då han är lite svår att ha med sig i stallet, men i övrigt så kan dom väl hänga med på det mesta...

Självklart behöver man ha andningspauser och vara för sig själv eller ha lite vuxentid med sin karl. Det handlar ju inte om att inte vilja vara med sina barn. Men om jag åker till stallet ett par timmar så är sonen med sin pappa och om han gör nåt eget så är ju sonen med mig. Båda måste vi jobba och då finns dagis. Vill vi ha lite egentid någon gång finns far och morföräldrar och annan familj. Men oftast får han hänga med på det mesta, vi har inte förändrat våra liv så mycket utan har bara blivit en till.
 
Sv: Spin-off

Bland mina kompisar (medelklass 30+) tycker jag att problemet nästan är det omvända. Vi blir itutade hur mycket barnen ska få ta plats och hur normalt det är att gå på knäna av oro och att småbarnsåren kräver en total anpassning.

Det är konstigt att det (förutom barnaboken) i stort sett inte finns någon bok som kommer med handfasta tips om hur man bör förhålla sig till barnet. Den inställning jag har nu (inspirerad av just anna w) är att jag och min sambo är dem som ska tala om för barnet hur tillvaron funkar, man kan inte hålla på och låta barnet avgöra hela tiden som många verkar göra. Man läser tex om folk som duttammar en gång i timmen varje natt när barnet är över ett år och överhuvudtaget inte försöker ha nåt system för hur världen ska se ut som barnet ska vara med i. Det är möjligt att jag är naiv och för optimistisk (är ju bara gravid än så länge...) men att åtminstone ha en liten tanke på hur ens egen värld ska utgöra barnets tycker jag verkar det enda vettiga. I djuruppfostran pratar man ju om vikten att redan från början öva dem i vilka regler som gäller men med barn verkar många få totalt hjärnsläpp och bara vänta på att barnet ska tala om för föräldrarna hur det vill ha det. Man kan ju i alla fall ha ambitionen att försöka få in sina barn i sin vardag i stället för tvärtom.
 
Sv: Spin-off

Jag förstår inte varför man ska behöva sluta med allt man tyckte var roligt och uppskattade tidigare i livet bara för att man får barn. Jag kan ärligt säga att jag skulle aldrig komma på tanken att sälja hästen bara för att jag fått barn. Jag förstår att många inte kan lägga ner lika mycket tid som innan, men jag tycker människor som slutar med allt annat och bara lever för och genom sina barn är rätt tråkiga. Det verkar vara en typiskt kvinnlig företeelse, jag har nog aldrig hört en man resonera på detta sätt.

Antingen är barnen hemma med sin pappa eller så får de följa med mig till stallet eller dit jag ska. Detta gör att min man har tagit ansvar för barnen från dag 1, vilket ofta inte är fallet i de familjer där mamman inte gör något utanför hemmet.

För att jag ska hinna med allting så är det jobbet som får stryka på foten. Så länge jag kan jobba deltid så kommer jag utnyttja den möjligheten.
 
Sv: Spin-off

Håller med alla föregående talare! Tycker att det är vansinnigt att ha barnen som hobby, som en del verkar ha. Man går på tusen aktiviteter såsom babysim, babycafé, babyrytmik, babysång osv i all oändlighet, köper alla de senaste piffiga och pedagogiska leksakerna osv och verkar gå helt upp i barnet. Och de som är sådana, verkar ha barn som är halvt hysteriska. Väldigt aktiva, oroliga och måste duttas med varje sekund.
Själv tycker jag att det är bra att det finns olika sorters aktiviteter osv, men man måste kanske inte gå på tre stycken om dagen. Om barnen ska kunna få en bra verklighetsuppfattning måste de förstå att världen inte kretsar runt dem. Samtidigt kan man inte strunta i dem och bara låta dem vara och leka själva, givetvis måste man vara med hela tiden och bekräfta och uppmuntra dem. Men som allt annat här i livet måste det vara balans i det man gör.
Jag lever inte samma liv som innan barnen, men jag har heller inte gjort mig av med mina intressen (jag köper istället fler hästar när jag är gravid och gård osv ;-).
 
Sv: Spin-off

Jag kan inte högt nog instämma med vad du säger!! :bow:

Visserligen har jag inga barn ännu, men det närmar sig med stormsteg (är i v. 38). Under hela graviditeten har jag varit otroligt fascinerad av alla fantastiska kommentarer jag fått ang. hur mitt liv framöver kommer att bli. Jag kommer inte att kunna göra si, inte göra så, inte hinna med någonting över huvud taget etc. Omgivningens bild av vad som händer efter att bebisen är född kan man sammanfatta som:

1. Ingenting hinns med utom att amma, bära bebis, byta blöja!
2. Jag kommer inte heller att VILJA göra något annat än att gulla med bebis och sitta i soffan och snusa på bebisdoft, trots att jag idag säger något annat - jag vet helt enkelt inte vad jag talar om!!
3. Hästen måste säljas! Absolut!! (Fick frågan senast igår om jag hade sålt den ännu, trots att jag aldrig någonsin tänkt tanken ...)
4. Mannen måste också lägga av med sina hobbies, för hur ska han hinna med dem. (Fast det är inte lika många som propsar på detta alternativet faktiskt...)
5. etc.etc - listan kan göras lååååååååååååång!!!

I min föreställningsvärld så är det precis som du skriver! Jag är VÄLDIGT medveten om att vardagen måste omdisponeras en del OCH att jag kommer att prioritera på ett annat sätt än idag, men därifrån till att bara leva för och genom barnen verkar helt befängt tycker jag.
 
Sv: Spin-off

Jag har själv haft Anna Wahlgren som husgud och det har funkat bra, hennes handfasta råd är kanon :bow: ! Tack vare henne sov vår son nätterna igenom från det att han var 5 månader.

Men faktum är att den egna tiden blir mindre, för man har någon att ta hand om. Har jobbat heltid sedan sonen var 11 månader, köpte en häst då han var två år och en till då han var 3,5 år. Så det går att ha häst, barn och jobb…..Hästarna har jag hemma, men faktum är att utan hjälp av föräldrar och syskon skulle allt inte gå runt, det är bara så. Inte behöver man ge upp sitt "gamla" liv för att man får barn men hängde man tex på krogen mycket tidigare så blir det nog mindre av det. Bäst funkar det om det finns två föräldrar som faktiskt är närvarande I sin föräldra-roll. Barn behöver TID och jag tror på kvantitetstid och inte kvalitetstid.

Har hört om massor med tjejer som ger upp sina hobbies pga av barnen men tyvärr ganska får killar som sagt motsvarande. Varför det, kan man fråga sig…….

Lycka till, all ni med "magen I vädret" ;) !!
 
Sv: Spin-off

Jag har fått dra ner på antalet riddagar. Känns inte rätt att jag varje dag när jag kommer hem från jobbet ska ut o rida. Jag vill ju träffa mitt barn, o min sambo som nu är hemma behöver få ett litet andrum. Men det är otroligt viktigt att man har något som man gör för sig själv. Otroligt viktigt. Men att hinna med rida sju dagar i veckan när man har en liten hemma o samtidigt jobbar heltid o ha lång restid..det går inte ihop för mig.

Sen finns nog många som kanske lägger av med ridningen för att det helt enkelt är rätt läge. Jag började med hästar igen i en ålder då de flesta andra skaffar barn...O skaffade barn när de flesta var inne på nummer två...
 
Sv: Spin-off

Bullfia skrev:
Jag har fått dra ner på antalet riddagar. Känns inte rätt att jag varje dag när jag kommer hem från jobbet ska ut o rida. ...

Jovisst, det har jag också gjort. Ibland går det flera dagar utan att jag rider eller nåt, och i december och januari ställer jag i princip av hästarna. Men hästarna har ju varann och får gå ute så det tycker jag inte man behöver ha dåligt samvete för.

Sedan är det roligt att köra häst för då kan man ta med sig hela familjen!
 
Sv: Spin-off

Jag är visserligen varken gravid eller har barn, men jag har ändå funderat mycket på det här med att hinna med saker (som hästar då) när man får barn. Och jag har kommit fram till att:
Det finns folk som har 4-5 barn :eek: . När då 5:e barnet kommer, kan man ju omöjligtvis lägga 24 timmar i dygnet på bebisen, det måste liksom gå med mindre, eftersom man ju har 4 andra barn att ta han om oxå (lite beroende på vad de är för ålder då, men iallafall..). Varför skulle man då med sin första bebis måsta släppa allt annat, när man inte ändå kan göra det med nr 2,3,4 o.s.v :confused: .
Därför har jag kommit fram till att hinner andra med bebis + 4 barn, så kommer även jag att hinna med bebis + 2 hästar, naturligtvis hinner jag rida mindre och så, men det ska nog gå. Bebin kommer ju faktiskt att ha en pappa oxå.
 
Sv: Spin-off

Jag har funderat i samma banor som du om än lite omvänt...

Min brorsa fick en liten son för 5 månader sedan. Mamman till den sonen är en jättetrevlig och rar tjej men hon är kanske inte världens snabbaste om man säger så...

Precis som du tänker att om någon hinner med fyra barn + en bebis så borde du hinna med en bebis + två hästar. Precis så tänker jag om henne men omvänt så att säga.

Hur i hela friden ska hon klara av att ta hand om ett barn + en bebis om det kommer flera???????? :eek:

Det går liksom inte ihop för mig.. Jag har två biologiska barn + ett familjehemsbarn, alla tre i skolåldern, med mycket läxor och allt vad det innebär. När dom biologiska barnen var små var pappan borta i princip 95% av tiden. Han jobbade i Norge då och när han var hemma prioriterade han fester och kompisar. (behöver jag säga att vi inte längre lever ihop??)
Jag fixade det utmärkt och tänkte aldrig på det som jobbigt. Idag har jag som sagt tre barn, en krävande hund och två hästar.
Stort hus också. Inga problem.

Min svägerska tycker att allt är så jobbigt och om min brorsa jobbar över lite grann blir hon nästan hysterisk. Hon har denne lille sonen och ett litet hus att pyssla om. Inga direkta intressen.

Jag är helt övertygad om att föräldrar med egna intressen är mycket bättre föräldrar än föräldrar utan intressen. Det är inte meningen att vi ska leva för och genom våra barn. Det mår varken vi eller barnen bra av.

Ursäkta ett rörigt inlägg och den lilla spin-offen......:o
 
Sv: Spin-off

Spelar nog inte så stor roll om man har ett eller fem barn, man kan ju inte lämna ett litet barn ensamt medans man är ute o rider...
Det är där haken är för mig iallafall...
 
Sv: Spin-off

Bullfia skrev:
Spelar nog inte så stor roll om man har ett eller fem barn, man kan ju inte lämna ett litet barn ensamt medans man är ute o rider...
Det är där haken är för mig iallafall...
Exakt och där kommer pappan in! Och om du klarar din ridning på ca 2 timmar så är det inget problem när barnet ammas heller!
 
Sv: Spin-off

Självklart! Mitt svar var till Luna10.
Man är ju lika låst oavsett hur många barn man har. Små barn kan ju inte lämnas ensamma.
Sen har jag valt dra ner på ridningen eftersom även barnets far behöver få lite tid för sig själv.
 
Sv: Spin-off

Jane_Done skrev:
Anna Wahlgren rules!
Jag har förvisso inte läst hennes bok så det är kanske förutfattade meningar men jag gillar inte människan! Det jag sett på TV och hört på radio av henne gillade jag inte speciellt mycket.

jag har retat upp mig på några uttalanden dels om att föräldrar inte behöver leka med barnen eller läsa sagor. Dels retar jag mig på henens uttalanden om spädbarnsdör och att läkare ger de råd de ger för att förbättra statisitken.

Men det är väl som med allt annat hon har kanske en del bra råd och sen får man själv välja vad man vill tro på.
 
Sv: Spin-off

Jag menar inte att man ska sluta leva ett vanligt liv när man får barn. Definitivt inte. Men jag förundras över att en del inte alls tycks förstå att barn tar tid.
 
Sv: Spin-off

Jane_Done skrev:
Anna Wahlgren rules!
En släkting till mig har arbetat tillsammans med en av Anna Wahlgrens män. Och man kan ju säja att bilden som min släkting har av Anna Wahlgren är en helt annan än den som hon förmedlar i media och i sin bok.

Det är en sak att skriva hur man tycker att det ska fungera och en annan att genomföra det i praktiken:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 543
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 462
Senast: Queen
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 563
Senast: Oh_really
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 267
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp