Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

SaraXX

Trådstartare
Man inser trösterikt nog att man inte är ensam barnlös senior när man läser tråden.

Nu till min fråga:

Hur gammal tycker ni att det är OK att vara när man får första barnet? Med OK menar jag "ingen anmärkningsvärd ålder".

Fick du ditt första barn efter 30 och hur gammal var du då?

Du som haft barn ett tag; vad tänker du om din ålder då du skaffade barn, såhär i efterhand?

Sara
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

Hade precis fyllt 31 första gången, 33 andra gången.

Alldeles lagom ålder, tycker jag som nu har en underbar 14-åring och en fantastisk 11 1/2-åring.
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

Så länge man känner sig frisk och kry nog att ta hand om barn så anser jag inte att det finns någon direkt ålder som ska sätta hinder, iaf inte i det avseendet.

Jag väntar mitt första barn nu, och jag är ganska ung. (Inte "Senior myndig" än iaf.)
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

Jag tycker att man borde ha fött första barnet innan 40.
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

Det svaret kändes bra!:banana:

Jag får ibland panik för att jag inte vill ha barn än på ett tag men jag är -79:a. Då kan jag andas lugnt ett tag till.

Själv har jag alltid tänkt att det skulle vara innan 30 förut men åldern flyttas sakta men säkert uppåt:D

Sara
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

Jag tänkte också att jag "måste" ha fött mitt första innan 30. Men då var vi ute på jordenruntresa och det kändes som rätt ordning att resa först.
Det är onödig stress att tänka att man måste ha fått barn innan en viss ålder. För en del kan det bli svårare ju äldre man blir, men det vet man ju inte innan.
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

Jag tycker att så länge man kanbarn så är ens ålder okej. Den kvinnan över 60 år som tog fertilitetsbehandling för att kunna få barn är väl lite på gränsen för mig. Men så länge man själv är i fertil ålder så är det = okej för mig. Ålder i nedre spannet... hmm, svårt. Under 18 känns lite väl ungt, men jag har känt dem som grejar det utan problem också.

Det viktiga är att man vill ha barnet och är mogen nog att ta hand om det.

Själv väntar jag mitt första barn nu. Jag fyller 38 alldeles snart. Det har bara inte blivit av tidigare. Delvis också pga brist på "blivande pappa".
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

Själv har jag alltid tänkt att det skulle vara innan 30 förut men åldern flyttas sakta men säkert uppåt:D

Känner igen mig...

Som tonåring kunde jag ibland tänka "undrar om jag kommer bli en yngre eller äldre mamma?".... och sen vid 33 eller så så insåg jag plötsligt en dag att frågan inte ens fanns längre så att säga. Valmöjligheten att bli en yngre mamma var borta.
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

40 tycker jag också känns moraliskt rätt som övre gräns. Fast jag tycker inte det är jättekonstigt om någon är 42 eller så. Men för barnets skull (att man inte ska pensioneras när de är 10 och dö när de är 20) är det för mej en moralisk gräns vid 40.

(ja jag vet att man kan dö ändå men nu förutsätter jag ett långt och trevligt liv)
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

Jag fick mina första barn när jag var 30.

Så här i efterhand var det helt perfekt. Det är mycket jag inte hade fått möjlighet att göra om jag fått barn tidigare i livet.

Min personliga gräns går vid 40 år.

/Timsetim
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

Jamen typ det jag menade. Att om man vill skaffa barn när man är 45 eller så så tycker jag det är helt ok, även om jag kanske inte hade valt att göra det. Men man får ju tänka lite på barnet också och kanske inte försöka få barn när man är 50! :)

Själv skulle jag vart väldigt rädd med alla ökade risker som kommer ju närmre 40 man kommer. Men jag förstår att om man inte har några barn sen tidigare så vill man väl prova ändå?

Eller jag vet inte, det är en svår fråga. Vad är rätt för kvinnan? Vad är rätt för barnet?
Nä, +-40 håller jag på.
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

Själv skulle jag vart väldigt rädd med alla ökade risker som kommer ju närmre 40 man kommer. Men jag förstår att om man inte har några barn sen tidigare så vill man väl prova ändå?

Ja, jag tror på något sätt att den egna gränsen för individen är det enda riktiga man kan gå efter så att säga. Som du säger: om man nu inte träffat rätt man osv och så gör man det vid 41 - ska man då låta bli att ens försöka bli gravid för att samhället/andra anser att man borde skaffat dem tidigare?
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

Ingen ålder är "fel" tycker jag, även om det enligt min personliga åsikt är bättre om man är självförsörjande innan man får barn dvs har gått ut gymnasiet och börjat jobba.
Får man ett barn vid 45, so what, det går säkert bra.
Själv är jag 37 och har tonåringar, och skulle inte vilja få fler barn nu.
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

Jag tycker att så länge man kanbarn så är ens ålder okej. Den kvinnan över 60 år som tog fertilitetsbehandling för att kunna få barn är väl lite på gränsen för mig. Men så länge man själv är i fertil ålder så är det = okej för mig.

Det var ett bra svar! Det skriver jag oxå under på.:)

Själv var jag 34 med första, och kommer att vara 35 när nästa kommer.
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

40 tycker jag också känns moraliskt rätt som övre gräns. Fast jag tycker inte det är jättekonstigt om någon är 42 eller så. Men för barnets skull (att man inte ska pensioneras när de är 10 och dö när de är 20) är det för mej en moralisk gräns vid 40 .

(ja jag vet att man kan dö ändå men nu förutsätter jag ett långt och trevligt liv)

Så - man beräknas pensioneras vid 50-52 och dö vid 60-62, och det är efter ett långt och trevligt liv??
 
Sv: Spin off på "Varför vill du inte ha barn"

Så - man beräknas pensioneras vid 50-52 och dö vid 60-62, och det är efter ett långt och trevligt liv??
Touché :rofl:

Min mamma fick sitt sista barn vid 43, han fyller 20 i år och hon lever än :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 352
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 955
Senast: mars
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 866
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp