Spiltförbud införs i Danmark

Sv: Spiltförbud införs i Danmark

(kl)

Och så framför man kritik mot DSM för att dom vill detaljstyra för mycket :D .

Hade specifikt nylongrimmor avsetts hade detta sannolikt framgått, man kan kanske tolka det som att man inte får använda ko-grimmor av kätting till häst ?

Det är din personliga tolkning... och den som i slutändan avgör vilken tolkning som är rätt är en domstol (sk tolkningsföreträde) i det fall detta av någon anledning någon gång skulle hamna under rättslig prövning.

För övrigt anser jag att uppstallning i spilta ska fasas ut och på sikt försvinna, vilket från början var DSM´s avsikt...

Än så länge är Danmark ett föregångsland som faktiskt bedriver seriös forskning huruvida en häst behöver kroppslig kontakt med artfrände för att må bra, till skillnad från gnälliga grannländer som Sverige där det bara ska gnällas och tyckas eftersom "så har vi alltid gjort":mad:

Bort med spiltorna !
Bort med stall som inte kan ge hästarna daglig utevistelse i flock !
Låt hästarna vara hästar !

jag vill INTE att en grimma ska gå sönder om en häst drar i grimman, den ska stanna där den är. Är så trött på fjäskandet inför hästarna. Kul att komma på morognen och ha hälften lösa och 10 grimmor att köpa in..

folk som har gummiuppbindningar i transport eller ryktgång, små balsnöre på alla hakar. allt för att hästen ska kuna slita sig? Hästen ska inte slita sig, om en unghäst får den möjligheten en gång, lär den göra om det. inte kul alls att sen få en sån häst som är van att rycka till o dra iväg.
har förresten aldrig sett lädergrimmor, varken på MCR, lunds Civila eller umeå rf som har spiltor. ..har heller aldrig sett lyckliga ponnyer/hästar där heller...däremot en rad beteendestörningar.

Jag påstår att det är bättre att grimman går sönder än att hästen går sönder... du säger att det är fjolligt, men då kan vi ju titta på det ur ett ekonomiskt perspektiv istället för att hänga upp oss på vad som är bäst för hästen - EN häst kostar mer än 15 grimmor... om inte mer än 100-tals grimmor om det är en "värdefull" häst.

Jag har varit med om spilthästar som har kommit på att det går snabbare att slita av grimman än att vänta på att bli lössläppt på morgonen.... men dom hästarna har gått alldeles utmärkt att lära upp till att vänta på deras tur istället för att slita av grimman på bara ett par dar - hästar är underbara djur som gör precis vad man lär dom.

Felen ligger alltid hos människorna, aldrig hos hästarna.

P.S Jag vet en kille som blev blind på ett öga efter att ha fått in splitter i ögat från en karbinhake, hade han satt balsnöre emellan så hade det aldrig hänt... fjolligt ???

och då bör alltså föreskriften tas bort helt om man kan tolka den på ett sätt..??

Ja ? Lagar och regler ska inte tolkas olika beroende på person- det ska STÅ vad som gäller. Det stod inte alls att du fick ha nylongrimma ens under uppsikt- stod bara uppstallning med material som inte skadar hästen. Material som skadar hästen kan ju vara alltifrån rep till taggtråd..det står inte specifikt nylongrimma. Många anser kanske att nylongrimman inte alls skadar medan andra gör det. Det är för otydligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Saxat från tidningen Ridsport Spiltförbud införs i Danmark Nu har till slut det danska lagförslaget om hästhållning presenterats...
2
Svar
33
· Visningar
2 244
Senast: peaceful
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Danmarks justitieminister Lene Espersen överväger enligt nyhetbyrån Ritzau att införa en obligatorisk försäkring för hästägare...
Svar
0
· Visningar
829
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama