Lagförslag på spiltförbud i Danmark

Sv: Lagförslag på spiltförbud i Danmark

Hej!

Ja, hur mycket behöver en häst röra sej? Och varför är det åtskillnad på tävlingshäst och fritidshäst? Eller hur menar du?

Minsta ute ska väl vara åtminstone 4 timmar/dag, vilket är klart mer än många "fina" hästar på tävlings/träningsanläggningarna häromkring. Och sjuka hästar har ju redan undantag i lagstiftningen som finns, dom måste ses till fler än en gång/dag tex, så fler undantag för dom borde väl inte vara så svårt, eller?

Och nu för tiden är det ju inte många skador som ska ha boxvila- rörelse är receptet för många fler och rörelse är ju även det som är naturligt för hästarna. Vem vet, dom kanske skulle bli mindre sjuka/allvarligt skadade om dom fick vara ute mer och inte behövde stå på 9 kvm och snurra majoriteten av dygnets timmar?

/ Lavinia, som inte kan se nackdelen med att stå i spilta om man ändå får vara ute och röra sej hela dagarna!

javisst men ridskolorna borde tänkt på det från början, speciellt de som är nyare, det är ju inte direkt okänt att hästar har mer frihet i box än spilta.

Men de finns ju lag på att man inte får bygga nya spiltor om man bygger nytt stall..... jaa tycker att det vore bra om spiltförbud införs i sverige då kanske ridskolorna skulle inse att de är bättre för hästen i box. Ridskolan där jag bor har absolut förutsättningarna till att bygga om stallet till enbart boxar men stallägaren är för lat och ser de som en onödig utgift. Om lagen införs kanske de ger dom en putt i baken så de börjar bygga nån gång! Däremot har dom underbara hagar och det är väldigt bra.

Men sen tycker jag som det är skrivet tidigare att det är viktigare att hästarna får komma ut varje dag i stora hagar.

Problemet för ridskolor som tex huvudsta, östermalm, äppelviken sthlms ridhus mm. som ligger inne i city är ju att man vare sig har utrymme att bygga ut till boxar+ att man inte får mark till hagar!(det är ju inte så att dom inte vill släppa ut sina hästar får man väll endå inse)
endå har man upp emot 50 (vet inte exakt antal)hästar instängda uppbindna i minimala spiltor och jaa visst hästarna kanske i bästa fall transporteras bort till sommarbete 2 månader om året men hallå!! det finns 10 månader till där dessutom hästarna jobbar flera timmar varje dag.

Nej fy de måste bli ändringar på vissa ridskolors hästhållning!!

Ridskolehästar gör ett otroligt bra jobb och borde bli belönade för det varje dag! genom box men framföra allt genom utevistelse i hagar!

Jag menar att en travhäst tex, som tränas hårda pass blir trött och behöver vila och äta efteråt för att bygga upp sej. Eller om man kört ett långt konditionspass som distansryttare, eller vad som helst!
Att lagstadga om hur länge hästar ska få gå ute verkar dumt bara tycker jag. Självklart får du tycka annorlunda! Min häst går ute ca 10 timmar /dag nu på våren, 8 på vintern, det tycker jag är lagom enligt hur mycket jag rider, och hästen med. men man måste ju anpassa hagvistelsen efter hästen!
Vad jag tycker om hopp/dressyrhätar som ev. får gå ute en halvtimme i en liten fyrkant med en arme av skydd medans boxen mockas ska jag inte ens gå in på, för jag blir så j***a arg, men jag tycker ändå att det kan vara befogat med bara tre timmar för en del hästar i mkt hård träning.

Men de finns ju lag på att man inte får bygga nya spiltor om man bygger nytt stall..... jaa tycker att det vore bra om spiltförbud införs i sverige då kanske ridskolorna skulle inse att de är bättre för hästen i box. Ridskolan där jag bor har absolut förutsättningarna till att bygga om stallet till enbart boxar men stallägaren är för lat och ser de som en onödig utgift. Om lagen införs kanske de ger dom en putt i baken så de börjar bygga nån gång! Däremot har dom underbara hagar och det är väldigt bra.

Men sen tycker jag som det är skrivet tidigare att det är viktigare att hästarna får komma ut varje dag i stora hagar.

Problemet för ridskolor som tex huvudsta, östermalm, äppelviken sthlms ridhus mm. som ligger inne i city är ju att man vare sig har utrymme att bygga ut till boxar+ att man inte får mark till hagar!(det är ju inte så att dom inte vill släppa ut sina hästar får man väll endå inse)
endå har man upp emot 50 (vet inte exakt antal)hästar instängda uppbindna i minimala spiltor och jaa visst hästarna kanske i bästa fall transporteras bort till sommarbete 2 månader om året men hallå!! det finns 10 månader till där dessutom hästarna jobbar flera timmar varje dag.

Nej fy de måste bli ändringar på vissa ridskolors hästhållning!!

Ridskolehästar gör ett otroligt bra jobb och borde bli belönade för det varje dag! genom box men framföra allt genom utevistelse i hagar!

Som sagt är det ingen lag på att hästarna inte ska få mkt utevistelse bara för att man bygger boxar.
Vissa användare ser allt i svart & vitt, de tycker att hästarna ska vara ensam om de får box men inte om de står i spilta, att hästarna inte får gå ut om de står i box men inte om de står i spilta, var har de fått detta ifrån?
Varför skulle inte hästarna ha både mkt utevistelse & hästkompisar men ändå box?det är dåliga bortförklaringar.

jag tycker inte att det är att börja i rätt ände genom att förbjuda spiltor.

rätt ände hade varit att sätta lag på utevistelse.

jag tycker inte att det är att börja i rätt ände genom att förbjuda spiltor.

rätt ände hade varit att sätta lag på utevistelse.

Men det lär inte hända så länge det finns elit ryttare som förespråkar 24h uppstallning, det måste vara ett av skälen då det borde vara självklart att hästar ska ha tillgång till hage varje dag, men myndigheter vill aldrig stöta sig med såna människor som är högt uppsatta inom en viss bransch.

Hade man lagstadgat utevistelsen så hade en lag om spiltförbud inte varit nödvändig, imo. Man skulle kunna lagstandga att inga nya spiltor får byggas.

Men stamtidigt undrar jag, var finns dokumentationen och forskningsraporterna om att hästar mår sämre i spilta än i box, om de får gå ut och röra på sig dagligen, med hästsällskap?

Ska man skapa lagar för djurens välmående, så får man ta itu med det som är värst, först.

samma här. ser inget fel i spiltor i sig, utan det beror på hur den övriga hästhållningen ser ut.

Som sagt är det ingen lag på att hästarna inte ska få mkt utevistelse bara för att man bygger boxar.
Vissa användare ser allt i svart & vitt, de tycker att hästarna ska vara ensam om de får box men inte om de står i spilta, att hästarna inte får gå ut om de står i box men inte om de står i spilta, var har de fått detta ifrån?
Varför skulle inte hästarna ha både mkt utevistelse & hästkompisar men ändå box?det är dåliga bortförklaringar.

Det är kanske är så atrt du läser inläggen åt h-sike uppåt väggarna.

En ensam häst är en ensam häst, vare sig den står i spilta eller box. En innestående häst är en innestående häst, vare sig den står i spilta eller box. Ingen av alternativen är godtagbara. Där en häst som är ute länge i stora hagar med flockkompisar spelar det inte nämnvärt ngn roll om den står i spilta eller box. För jag tillhör den hemska kategorin som inte tror att hästar lider i spilta. Jag tycker nämligen att man inskränker på friheten i samma andemening som man gör när man transporterar, betslar, sadlar, etc, etc. Och i alla fall så kan man missbruka den makt man har.
Man gör saker med djurets bästa i fokus och med sunt förnuft. Metoder efter häst.

vaa? skrev jag ngt konstigt nu elr?!! Nu får du förklara dej.....:crazy: varför skulle jag tycka att hästar som står i box inte ska få gå ut?? Jag är absolut för mkt utevistelse, hästkompisar och box. Sen är det väl inte hela världen om ridskolor som endå släpper ut sina hästar flera timmar varje dag har dom i spiltor på nätterna. Men det jag är mest emot är ridskolorna i tex. innerstan. som vare sig har hagar eller boxar.

Hästarna bara står där i sina spiltor 24/7 med undantag för lektionsridningen som i många fall kan gå riktigt läskigt till då hästarna inte har någon uppgjord rangordning och faktiskt kan börja bråka mitt i en lektion med inte så vana ryttare på ryggen som av misstag kanske kommer för nära hästen framför.....(har faktiskt sett de med egna ögon så säj inte att det inte händer!!)Riktigt läskig upplevelse både för ryttaren och ridläraren som skulle försöka få ordning på de hela... pratade med några mammor som satt på läktaren och dom sa att de där hade dom sett förut..... ungefär såhär :jaa men de där var väll ingenting då skulle du sett då......blabla... osv.. :mad: USCH jag tycker det är hemskt!!

samma här. ser inget fel i spiltor i sig, utan det beror på hur den övriga hästhållningen ser ut.

okej men säj såhär då......

häst i spilta 24/7 eller häst i box 24/7?

de senare ger ju mer rörelsefrihet även om det för mig är otänkbart att ha hästar inne hela tiden. Jag kan väll hålla med om att det spelar större roll hur övriga hästhållningen är, men sen så är det ju snyggare med boxar i ett stall:D även om det kanske inte är ett tillräckligt argument för att bygga om.....

okej men säj såhär då......

häst i spilta 24/7 eller häst i box 24/7?

de senare ger ju mer rörelsefrihet även om det för mig är otänkbart att ha hästar inne hela tiden. Jag kan väll hålla med om att det spelar större roll hur övriga hästhållningen är, men sen så är det ju snyggare med boxar i ett stall:D även om det kanske inte är ett tillräckligt argument för att bygga om.....

Definitivt varken eller!

Du vet, snarare hellre spilta i så fall. Varför det? Jo, för då blir misskötseln så uppenbar. Stå uppbunden i ett litet utrymme, dag in och dag ut. medans med box, så försöker man rättfärdiga innevistelsen " Men den kan ju röra på sig lite, den står ju iaf inte uppbundedn" men jag hävdar, att för en häst som behöver betydligt större yta att röra på sig, så spelar det ingen roll, det är ILLA i vilket fall som helst.

Men varför inte förbjuda ridning istället? Det finns det i alla fall klara vetenskapliga bevis på att det är skadligt för hästarna, i väldigt många fall.

Det kommer nästa gång, en sak i taget, först avskaffning av spiltor:crazy: , sen ensamhäst förbudet:) o till slut blir det ridförbudet:rofl: :rofl:

Definitivt varken eller!

Du vet, snarare hellre spilta i så fall. Varför det? Jo, för då blir misskötseln så uppenbar. Stå uppbunden i ett litet utrymme, dag in och dag ut. medans med box, så försöker man rättfärdiga innevistelsen " Men den kan ju röra på sig lite, den står ju iaf inte uppbundedn" men jag hävdar, att för en häst som behöver betydligt större yta att röra på sig, så spelar det ingen roll, det är ILLA i vilket fall som helst.

fårstår hur du tänker......:smirk men tyvär så länge spiltförbjud och lag på utevistelse finns så kommer dom hemska ridskolorna i stan ha sina hästar så.......
OCH jag vet att det inte är deras fel:mad: de e dom här jävlarna som bestämmer i kommunerna:devil: Jag vet att tex äppelviken (jag stödjer på inga sätt deras nuvarande hästhållning) länge har kämpat för att få hagar men dom får inte det för att judarskogen som ligger intill är ett naturreservat å dåå är det ju självklart bättre att hästarna lider än några futtiga kvadratmeter naturreservat (NOT!!!) (som iaf är bättre än ingen hage) erbjuds ridskolan som hage.

Problemet är väll att kommunjävlarna som inte kan ett skit om hästar och deras välbefinnande inte reagerar!! För att dom helt enkelt inte fattar att det igentligen borde vara helt otänkbart med spilta och noll utevistelse. För dom är det helt normalt! Vadåå hästar, jaa men det är sånna som dom skickar dottern att rida på en gång i veckan:( PROBLEMET ÄR ATT DOM INTE VET ETT SKIT!!!

Sen visst oj det vore hemskt om alla ungdommar i sthlm gick miste om sin fritidssyssla! Så att llägga ner stallen är ju inte aktuellt!!:devil: :devil: :devil:

JAG BLIR SÅ ARG NÄR JAG HÖR DESSA ARGUMENT!!!!

Kan dom inte fatta att hästar och stan inte hör ihop!! Om jag bodde i stan skulle jag absolut inte ta närmsta ridskola och bara acceptera deras hästhållning. Hellre skulle jag åka nån mil utanför och rida på en bättre ridskola!! För problemet ligger oxå i att eleverna rider kvar på dessa ridskolor med hemsk hästhållning!!! Så det är faktiskt mkt som eleverna kan påverka för jaa dom får ju inte sin verksamhet att gå runt om folk slutar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka