Spiltförbud införs i Danmark

Sv: Spiltförbud införs i Danmark

Du får hålla en häst instängd 24 timmar om dygnet året runt utan sällskap av andra hästar sålänge den står i box och inte i spilta.. Strålande nyheter.. :smirk:

*tycker hagvistelse och hästkompisar är mycket viktigare än boxkrav*

Håller med. Har ett exempel i min närhet - ensam häst i box dygnet runt, året runt...

sånt kommer alltid att finnas, hästfolk som inte ska ha häst. ofta de i toppen tyvärr.

Men med ett spiltförbud byggs det inte fler stall med spiltor, det tycker jag är bra. jag ser hästar i spilta varje dag och det ser ut som något från det förgångna. Hästar ska helst stå på lösdrift för att verkligen må bra, och spilta är så långt bort från det att det borde väl varje hästvän inse. inte stallar man väl upp sin häst i ryktgången? men vad är skillnaden?

håller med singelfarmor jag skulle då aldrig ha min häst i spilta (om jag haft någon) & stöger absoulut inga som har det, skulle aldrig ens få tanken på att rida på en ridskola som har sina hästar i spiltor!

Jag ogillar spiltor. Man kan ju bara tänka ifrån sig själv. " Skulle du vilja stå fastbunden på ett trångt utrymme utan att kunna fly? Skulle inte tro det.

Bra att spiltförbud infördes. Det skulle även behövas i Sverige!! :cool: Stora fina boxar är vad jag säger och ändring av de mått som är idag, då trivs hästarna. Jag har själv sett detta!! :cool:

Jag ogillar spiltor. Man kan ju bara tänka ifrån sig själv. " Skulle du vilja stå fastbunden på ett trångt utrymme utan att kunna fly? Skulle inte tro det.
svara på frågan själv: kan en häst fly i en box?

nja, men den kan fly in i ett hörn, men varför ens tjafsa, av två onda ting väljer man väl den minst onda, boxen, där hästen kan rulla sig, lägga sig gå runt, leta upp smaskiga halmstrån/höstrån och välja åt vilket håll den vill titta o stå.
Om man får välja o bo i en lpappåda 2*2 meter eller i en som ä'r 60 cm avlång..vad hade du valt då :) små trixiga frågor. :)

Sen tycker jag att hästar ska klara av att stå i spilta, det är skönt att slippa hosta upp 250 för en boxplats, när man kan hyra en spilta för 50 på en tävlingsplats. :)

Ja, en häst KAN sparka isönder boxdörren om den får panik, tänk en häst med panik i en spilta där den sitter fast i ett kort rep, om du försöker hjälpa den kanske den sparkar?
en häst som vill ta sig lös i en spilta tar sig lös, man använder lädergrimmor i spilta just av den anledningen, att den SKA gå sönder om hästen får panik och rycker..

en häst som vill ta sig lös i en spilta tar sig lös, man använder lädergrimmor i spilta just av den anledningen, att den SKA gå sönder om hästen får panik och rycker..

Inte på malmö ridklubb här där jag bor där har dem antigen en rund rem runt halsen på hästen eller en vanlig grimma på

Inte på malmö ridklubb här där jag bor där har dem antigen en rund rem runt halsen på hästen eller en vanlig grimma på
då bör du anmäla ridklubben, läderhalsring funderar bra då den går sönder den också (den går sönder där ringen är fäst). nylongrimma är förbjudet i transport för att det ger sådana brännskador om hästarna sliter sig, således gäller även detta i spilta..

informera klubben om detta..

är v'lö inte förbjudet att ha ylongrimma i transporten??? är väl en rekommendation att man använder läder??? eller??

hittare inte mitt häfte om djurskydd just nu men det är den uppfattningen jag fått när jag läst trådar om ämnet här på buke..

så isf skyller jag på alla på buke som sitter och hotar om det.. :p

från "Djurskyddsbestämmelser, Häst" DSM

s7 om uppbindning av häst..
"Vid uppbindning i spilta eller box ska grimma eller halsrem och löpande grimskaft användas. En grimma eller halsrem får inte bestå av material som kan skada hästen."
således får man ha nylongrimma om hästen binds upp under uppsikt, men ej utan uppsikt som i spilta/box/transport

Det där är din egen tolkning. DSM skriver inget om nylongrimmor vad jag kan se.
en lädergrimma skadar inte hästen om hästen skulle få panik, det gör en nylongrimma, således skadar en nylongrimma hästen och det som skadar hästen ska man inte ha..

och då bör alltså föreskriften tas bort helt om man kan tolka den på ett sätt..??

Liknande trådar

Hästmänniskan Saxat från tidningen Ridsport Spiltförbud införs i Danmark Nu har till slut det danska lagförslaget om hästhållning presenterats...
2
Svar
33
· Visningar
2 244
Senast: peaceful
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Danmarks justitieminister Lene Espersen överväger enligt nyhetbyrån Ritzau att införa en obligatorisk försäkring för hästägare...
Svar
0
· Visningar
829
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama