spilta eller box ??

B

björktomta

Hej
Jag skulle vilja höra både positiva och negativa erfarenheter med box och spilta?
Jag har mina nordsvenskar i box idag, men har börjat funderat på spilta då vi ska bygga om stallet. Jag har inta haft spilta förrut men hästarna är vana vid detta sen tidigare. Vad har ni för erfarenheter med spilta och box. Hästarna går ute dygnet runt ifrån maj till och med slutet på september om vädret tillåter. På vintern är de ute mellan kl 7.00 och 19.00 Berätta vad ni tycker!! ;)

Sv: spilta eller box ??

Har man möjlighet att ha box så ser jag ingen som helst andledning till att bygga om till spilta... I en box så slipper man i från risken att hästen kan fastna i grimmskaft, ta sig lös, vända sig osv... Man vet aldrig vad som kommer att hända och att sätta tex en konvalecent i spilta känns väldigt hemskt då det är väldigt liten möjlighet att röra sig...

Enda gången jag ser det som "OK" att ha spilta=mycket utevistelse ca 07.00-20.00 endast inne ett par timmar under natten för att sova och äta

Föredrar box och har endast stora boxar! Hästarna kan gå runt och plocka och dona i boxen och håller igång blodcirkulationen iallafall. En häst som står still i en spilta och endast kan röra sig åt sidan är ingenting jag skulle föredra :crazy:

spiltor skulle ja undvika så gott de går..hästar behöver röra på sej även om de inte e mycke dom kan göra de e box men endå..bättre än inget..enda anledningen till att man ska ha spiltor tycker jag är om man har väldigt många hästar och lite plats eller..fast knappt ens då..gillar inte spiltor..sen kan dom få mycke olater i spiltor..beror ju lite på vad de e för häst men endå.

Min personliga uppfattning är att det inte finns EN ENDA anledning att ha spilta om man kan välja att ha box istället!

Skulle aldrig i livet ställa mina hästar i spilta! Vad finns det för anledning att binda upp dem om de inte behöver??
Vi har de ute dygnet ruint året om, och alla har varsitt stall de kan gå in i när de själva vill, det älskar dom! Tävlingshästarna som går in på vinternätter har box....Går ändå ute från 7-22

Ett par timmar om de är inne från 20 till 7? :smirk:

Helt klart box skulle jag säga. Har själv bara boxar i mitt stall.

har för mig att jag svarat i denna tråd redan och gett råd om storleken på spiltor.. hmm

själv tycker jag spiltor om hästarna kan stå i spilta och bara är inne nattetid och fodringar.. hästen behöver inte springa runt när den fodras och nattetid..

har du hagen i anslutning till stallet och bor nära kan du juh vintertid låta hästarna gå ute tills dom kommer till grinden och vill komma in..

Uddatyp skrev:
spiltor skulle ja undvika så gott de går..hästar behöver röra på sej även om de inte e mycke dom kan göra de e box men endå..bättre än inget..enda anledningen till att man ska ha spiltor tycker jag är om man har väldigt många hästar och lite plats eller..fast knappt ens då..gillar inte spiltor..sen kan dom få mycke olater i spiltor..beror ju lite på vad de e för häst men endå.
*raderar* skapar ny tråd om frågeställningen..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama