Spillers meadow herb mix foder

Sv: Spillers meadow herb mix foder

Min är känslig för stärkelse och socker. Blandar ut hans grovfoder ute med halm och ger
Lucern melassfri från dangrönt (finns på citygross)
Betfor melassfri från kwikbeet (dodson)
Hippo PRO action pellets. (9% stärkelse)
Stöpta Linfrön
Bakjäst
Multivitamin

Så fort han får något med mer stärkelse eller socker än detta så reagerar han med svullen mankam och så får han sprickor.
Sprickorna smörjer jag med mjukgörande aloevera gel och salva och gör rent.

Jag tror inte det finns någon salva som är sämre än Helosan! Jag har i alla fall inte träffat på någon som varit sämre och skulle aldrig komma på tanken att smörja en dålig karled med Helosan!!

Så tyckte jag också från början, men en kompis tipsade mig om Trikem-salvan och med den salvan så har sprickorna läkt ihop fortare än med Helosanen, så därav tycker jag att det fungerar bättre.
Sen har jag också hört att hästarna kan bli "mättad" om man använder samma salva hela tiden så de blir "immun" mot den salvan man använder och då kan det vara bra att byta emellanåt. Sen om de är sant eller inte har jag ingen aning om men Trikem-salvan har gjort mig nöjd hitills :bump:

Lucern melassfri från dangrönt (finns på citygross)
Betfor melassfri från kwikbeet (dodson)
Hippo PRO action pellets. (9% stärkelse) .

Finns inte Citygross här där jag bor utan då får jag åka ca 2 tim för att få tag på just det där, men det har ju tidigare tipsat om Spannex Lucern i denna tråd och det ska som jag har fattat vara en gräs-/klöver pellets melassfri som JAG TROR jag får tag på där jag vanligtvist handlar mitt hästfoder och hästprylar.

Dodson får inte jag tag på härikring men kan få tag på något som heter Speedi-Beet som ska vara melassfri.

Hippo PRO action har jag funderat på jätte länge MEN jag vet inte om jag vågar ge honom det eftersom det innehåller stärkelse. Visst det är en liten procent om man jämför med många andra som jag har provat...
Har blivit jätte nojig men känner mig samtidigt helt handfallen när jag inte vet vad jag ska göra för att han ska slippa sprickorna. :(

Så tyckte jag också från början, men en kompis tipsade mig om Trikem-salvan och med den salvan så har sprickorna läkt ihop fortare än med Helosanen, så därav tycker jag att det fungerar bättre.
Sen har jag också hört att hästarna kan bli "mättad" om man använder samma salva hela tiden så de blir "immun" mot den salvan man använder och då kan det vara bra att byta emellanåt. Sen om de är sant eller inte har jag ingen aning om men Trikem-salvan har gjort mig nöjd hitills :bump:

Tror du missuppfattat mitt svar, eftersom du använt Helosan! Jag skrev att det är den sämsta salvan!

Jag är helt värdelös i det här att förstå vad det är för värden i grovfoder så nu ber jag er om hjälp.
Har hittat ett annat foder som heter Equsana Alfa Omega som jag fattar är nästintill stärkelsefritt. Kan det vara något till min häst?

Equsana Alfa Omega är en snittad lusern med tillsats av både soja- och linfröolja. Oljorna ger en helt dammfri produkt och tillför värdefull energi i en form som inte stör pH-balansen i tarmen. Kombinerat med lucernens nästan obefintliga innehåll av socker och stärkelse gör Equisana Alfa Omega till ett mycket skonsamt foder som rekommenderas exempelvis till hästar med tendens till fång. Linfröoljan är rik på Omega 3- och Omega 6-fettsyror vilka har en positiv effekt på hästens päls, hull och välmående. Fodra Equisana Alfa Omega som enda grovfoder eller kompletteras med hö eller hösilage.

Innehåll:
Lusern, sojaolja, linfröolja
20 kg säck

Innehåll per. kg:
Energi / FE 0,8
MJ (rekommenderas) 10,5
Ford. råprotein 110 g
Råprotein 12%
Rå 10%
Rå 33%
Aska 6%
Fasta 90%
Kalcium 8 g
Fosfor 2 g
Magnesium 2 g
Lysin 6 g
Stärkelse 1%

Råprotein 12%
Smältbart Protein 110 g/kg
Råfett 10%
Växtråd 33%
Omsättningsbart energi 0,8 FE/kg 10,5 MJ

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar