Spillers meadow herb mix foder

travarnordis

Trådstartare
Hej

Är nyfiken på detta foder men hittar inget innehållsförteckning på den, jag har en häst som inte alls tål stärkelse och därför skulle jag vilja läsa om det finns nå stärkelse i fodret för jag vill inte köpa grisen i säcken!

Sv: Spillers meadow herb mix foder

Om stivelse är det samma som stärkelse så innehåller det 26 %.

meadow herb Mix:

Havreklid, hvedeklid, dampvalset byg, melasse, dampvalset majs, risklid, grÆspiller, dampvalsede Ærter, calcium carbonat (foderkridt), salt, tØrrede gulerØdder, vitamin og mineral premix, tØrrede urter

Tycker inte alls det ser ut att vara ett lämpligt foder för stärkelsekänslig häst.

Hej!

Vill tisa om hippo PRO action (pellets ej muslin). Det är det enda kraftfoder med riktigt låg stärkelsenivå som jag hittat hittills. Mvh ellinor

Hej!

Vill tisa om hippo PRO action (pellets ej muslin). Det är det enda kraftfoder med riktigt låg stärkelsenivå som jag hittat hittills. Mvh ellinor

Jag har funderat på hippo pro action förut men är lite osäker för jag har för mig att det ska innehålla spannmål och har provat så många olika sorter nu som har haft liten mängd stärkelse men han har reagerat på det ändå...

Hej

Är nyfiken på detta foder men hittar inget innehållsförteckning på den, jag har en häst som inte alls tål stärkelse och därför skulle jag vilja läsa om det finns nå stärkelse i fodret för jag vill inte köpa grisen i säcken!

Om du vill undvika stärkelse skulle jag akta mig för färdiga kraftfoderblandningar. Det finns mkt annat du kan ge utan spannmålsinnehåll. Har själv en svårfödd fullblod som mår bättre utan stärkelse. Jag ger maximalt med grovfoder - dvs fri tillgång + Spannex lusern (melassfritt och bäst värden 10,5Mj, 160g protein) + linfröolja. Skulle inte detta räcka skulle jag troligen ge ännu mer lusern och sedan melassfri betfor.

Om du vill undvika stärkelse skulle jag akta mig för färdiga kraftfoderblandningar. Det finns mkt annat du kan ge utan spannmålsinnehåll. Har själv en svårfödd fullblod som mår bättre utan stärkelse. Jag ger maximalt med grovfoder - dvs fri tillgång + Spannex lusern (melassfritt och bäst värden 10,5Mj, 160g protein) + linfröolja. Skulle inte detta räcka skulle jag troligen ge ännu mer lusern och sedan melassfri betfor.

Fri tillgång till bra och fint hö har han redan, får just nu enbart KRAFFT lusern pellets (uppblött givetvist) och linfrökaka varje kväll.
Varför just melassfri betfor?

Vill bara göra dig uppmärksam på att Spannex Lucern inte är lucern utan en gräs/klöverpellets!

Spannex är vad jag förstår väldigt tidigt skördat hö som innehåller mycket socker. I alla fall så gör Salsas Naturell grön det och det borde vara samma produkt.

Kraffts lusern innehåller melass.

Kvarnbyfoders lusern är bara lusern.

Fri tillgång till bra och fint hö har han redan, får just nu enbart KRAFFT lusern pellets (uppblött givetvist) och linfrökaka varje kväll.
Varför just melassfri betfor?

Jag tycker det är onödigt att ge extra socker (=melass) till hästarna även om min egen inte är direkt känslig mot socker. Därför skulle jag välja melassfri betfor eller skölja bort melassen i "vanlig" betfor.

Det är lite bättre värden i Spannex: 10,5 MJ och 165g protein jämfört med Kraffts lusern: 8,5MJ och 105g protein
Min häst tycker Spannex gräspellets är VÄLDIGT goda jämfört med kraffts lusern som äts på nåder. Inte helt oväsentligt för min del då jag behöver ge ca 3 kg /dag.

Om nu "Spannex lusern" är samma produkt som Salsas Naturell grön så innehåller det 20 % socker.

Men vad är det som gör att hästen min får karlledssprickor när han får krafft lucern och linfrö?
Kan han vara diabetiker?
Han är en tävlingsindivid så jag vill ge honom kraftfoder.
Jag känner mig helt handfallen. Känner inte för att ta prover och få till svars "vi ser inga fel på din häst" men måste jag så måste jag det snart

Karledsproblem KAN ha med magen / vad hästen äter att göra. Prova att byta lusernsort kanske? Om inte det heller hjälper prova att ta bort lusern. Ge bara linfrö och kanske betfor? Du får nog helt enkelt prova dig fram.
Du kan också prova att ge mag-stabiliserande preparat (bakteriekultur och/eller bakjäst) och se vad som händer?
(Det kan ju även vara solallergi, nu när solen börjar bli starkare på våren - speciellt om benen är vita)

(Det kan ju även vara solallergi, nu när solen börjar bli starkare på våren - speciellt om benen är vita)

Han har inga vita ben och det sitter bara fram.
Håller på och byter till enbart betfor nu, har gjort det i några dagar, som jag tänker prova på honom, sen kan jag ev på tag på det där spannex lucern som jag kan ge med betforen om det fungerar eller byta helt till det om betforen inte fungerar.
Sen får jag tag på något som heter yeasacc som jag har hört mycket bra om som jag ska prova också...

Har mycket idéer och planer men kan inte prova allt på en gång

Har nu gett honom betfor och linfrökaka i över en vecka närmare två nu och han verkar få gaser i magen utav betforen för han fiser mer och illa och skiten luktar lika illa. Dessutom så har inte jag smörjt honom sen i lördags då jag körde honom senast och nu har sprickorna blommat upp lite extra, han har tom fått en liten spricka i ena bak karlleden och när han får det bak så har det gått långt.
Jag smörjer just nu med något som heter Trikem Hästsalva f.d Karlledssalva i stället för Helosan och jag tycker att den ger bättre effekt än Helosanen. ( http://www.trikem.nu/trikem2012/act...so&act_kat=13&act_vm=14&act_prod=1123&fakta=P)

Men jag är villig att ge betforen ett par veckor till - ska köpa yea-sacc ( http://equishop.shop.textalk.se/probiotika-mage/yea-sacc.html ) samt Flexamine för ledernas skull för vi har dessutom haft en gaffelbandsskada. ( http://equishop.shop.textalk.se/leder/flexamine.html )

Jag smörjer just nu med något som heter Trikem Hästsalva f.d Karlledssalva i stället för Helosan och jag tycker att den ger bättre effekt än Helosanen.

Jag tror inte det finns någon salva som är sämre än Helosan! Jag har i alla fall inte träffat på någon som varit sämre och skulle aldrig komma på tanken att smörja en dålig karled med Helosan!

Mitt bästa tips är att tvätta med Hexocilschampoo, torka så torrt det går smörj med vitt vaselin, bandagera med bomull mot karleden (om hästen står i stall på nätterna), smörj med Barnängens barnolja innan träning/motionering!
Eucerin duscholja går också bra att tvätta med, men Hexocil är bättre om man tror att det finns bakterier inblandade!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar