Spillers Happy Hoof - vad är så unikt/bra med det egentligen?

Sv: Spillers Happy Hoof - vad är så unikt/bra med det egentligen?

Mmm... så länge han ändå inte får röra på sig får det tydligen vara så.
Det kan hända att denna hovslagaren är jätte duktig - det är han alldeles säkert, men jag förstår inte vad det är med alla duktiga hovslagre. De ska alltid dumförklara en, svarar inte på frågor om det inte passar och är ruggigt envisa. Men men... Jag står ut för Wincents skull om det är detta som är bäst för honom.

Hagen skulle vara ungefär som boxen, fast den han har gått i tidigare har varit ungefär 4x8 m och det tycker jag har funkat hyffsat. Visst kan han leva rövare lite, men det kan man ju aldrig riktigt undvika, för det gör han ju även i boxen:crazy: Men den skulle helst vara i omedelbar anslutning till boxen - fast det är en omöjlighet här. Han får gå ungefär 70 m för att komma dit.

Ursäkta TS för knapprån....:angel:

Tillbaka till mitt andra knapprån....

Jag har redan fått svar från Hippolyt. Jag ska återkomma med svaret om det är av intresse, men just nu skriker sambon på mat. Sen ska jag göra en sammanställning av svaret.

Fick svar från Happy Hoof angående melassen:

The molasses we use on our Laminitis products is a very low sugar version called Molglo, which consists of a mixture of Glucose and soya oil. This has been developed specifically for those who cannot tolerate sugars in the diet, and makes a highly palatable coating without the use of thick, sticky, sugary molasses as found on many chaffs and mixes. We have to state this as molasses on our bag labels as technically, it is a type of molasses, just with a much lower sugar level.

The percentage of Molglo within the product is just 5%, giving the whole product a total level of sugars and starches of just 4% (as part of Molglo is made up from soya oil).

OK jag var nog lite mer besvärlig för jag ville ha hela deras innehåll i %.

Okej :)! Nej, jag var nog mest intresserad av sockret. Sedan vet jag inte om jag blir så mycket klokare på om den här Molglo-melassen är bättre för hästen eller inte...

Det verkar som att sockra på maten till barn för att de ska äta det. Men med ngn sorts "lätt" socker.

Om man konstaterar att det inte är bra med socker så kanske man inte behöver tillsätta det, kan jag tycka. :crazy:

Det verkar som att sockra på maten till barn för att de ska äta det. Men med ngn sorts "lätt" socker.

Om man konstaterar att det inte är bra med socker så kanske man inte behöver tillsätta det, kan jag tycka. :crazy:

Fast min shettis är nog lite av ett barn :D! Äntligen har vi hittat ett foder som är så utsökt gott att hon äter så mycket som hon behöver. Hon tycker antagligen att uppblötta melassfria lucernpellets smakar som havregrynsgröt utan sylt/socker/sirap eller vad man nu brukar hälla på...:D

Det är inte så att jag sitter och försvarar sockret i fodret. Det hade varit bättre utan, OM nu fodret ändå hade smakat lika gott. De kunde ju gjort en melassfria variant och en med melass. Då kunde man ju testa sig fram.

Ang lucernet, så till och med herr 'jag skulle äta frigolit' backade av den melassfria lucernen uppblött annat än i pyttemängder. Men torra, med 2 ggr så mycket vatten = mums mums.

Känns inte idealiskt ge dem så, lite rädd för foderstrupsförstoppning. Men då äter han dem.

Han började backa av betforn med, men urvattnad, spolad betfor + torra lucernpellets nerrörda = glufs.

Från andra sidor:

Tillverkaren/uppfinaren/vad säger man av Molglo:
Coating Products: Coating products have grown in popularity. They are used for a range of reasons including savings compared to conventional fat coating, more effective dust control, improving the appearance on premium products. Whatever the motive for use, Intermol is at the forefront of meeting customers' needs. Molglo was the 1st product into the UK market and remains the market leader for quality coarse mixes. Now there is a range of coating products; each tailored to precise market requirement and individual customer needs.

Från en annan fodertillverkare än Spillers:
Molglo = A soya oil based molasses promoting a bright, light mix which is free flowing throughout the year.

Ytterligare en annan:
In order to reduce dust and increase both shelf-life and palatability, we add a blend of molasses and oils (Molglo) to coat our coarse mixes

Ytterligare annan: Molglo - A patented mix of soya oil and molasses

Så, jag är INTE övertygad. Okej, de har blandat ut melassen med sojaolja, men det är ju fortfarande melass. Och så högt upp i innehållsförteckningen som i HH så även om den är utspädd borde det blir hyfsat mkt ändå?

Tillägg: OM det är 5% sånt där molglo, hur jäkla lite är det av det som kommer EFTER?? :crazy:

Enligt säcken: Nutritionally improved straw, chopped straw, wheatfeed, MOLASSES, dried lucerne, oatfeed, grass nuts, sunflower ext., ricebran, calcium carbonate, soya oil, salt, vitamins and minerals, calcined magnesite, vegetable oil, dried spearmint, garlic, lysine. Contains EU permitted preservatives (Formic acid and salts, Ammonium proprionate, lactic acid).

Det innebär att det är MINDRE än 5% av allt efter melass/molglo. Det är jäkligt lite lucern etc. Dvs det är apdyrt HALM och vetekli/veteskal??

Det innebär att det är MINDRE än 5% av allt efter melass/molglo. Det är jäkligt lite lucern etc. Dvs det är apdyrt HALM och vetekli/veteskal??

Är du säker på att det står i rätt ordning? Det gör det kanske jag vet inte.

I så fall innehåller det mest av
Nutritionally improved straw. Jag undrar vad det är för ngt. Halm som de har förbättrat med vaddå?

Jag är glad att min lilla ponny äter melassfri lusern.
Hon äter allt som går att tugga i sig - utom GreenPowers lucernhack med melass i. Den lämnar hon kvar. (Hon fick det förut för länge sedan). Hon vande sig inte under hela den tid det tog att göra av med säcken. Hästar kan ju ha lite svårt för nya smaker.

Jag antar att proteinet i så fall kommer ifrån sojaoljan, för annars förstår jag inte hur det kan vara såpass mycket protein som det ändå är, om det mesta skulle vara halm:confused:?

Jag tog faktiskt en bild på Happy Hoof (ja, maken såg lite förundrad ut när jag stod och fotade ner i en burk:D). Inte den tydligaste bilden i världen, men fodret ser ut så här:

P7050001-1.jpg

Jag antar att proteinet i så fall kommer ifrån sojaoljan, för annars förstår jag inte hur det kan vara såpass mycket protein som det ändå är, om det mesta skulle vara halm:confused:?

Jag undrar också över proteinet. Men det kan inte finnas i sojaoljan för den innehåller bara fett.
Men om ingredienserna står i rätt ordning så får man väl anta att den på ngt sätt behandlade halmen består av proteiner som de kan tillgodogöra sig. Wheatfeed vet jag inte heller vad det är ngt av vete? Det innehåller nog också en del.

xxxfeed = xxxkli/xxxskal. Wheatfeed = vetekli/veteskal, oatfeed = havrekli/havreskal

Är du säker på att det står i rätt ordning? Det gör det kanske jag vet inte.

I så fall innehåller det mest av
Nutritionally improved straw. Jag undrar vad det är för ngt. Halm som de har förbättrat med vaddå?

Jag är glad att min lilla ponny äter melassfri lusern.
Hon äter allt som går att tugga i sig - utom GreenPowers lucernhack med melass i. Den lämnar hon kvar. (Hon fick det förut för länge sedan). Hon vande sig inte under hela den tid det tog att göra av med säcken. Hästar kan ju ha lite svårt för nya smaker.

Det måste anges i fallande ingrediensordning. Så på hemsidan där står det ju huller om buller, men innehåll på säck måste anges i fallande ordning, gäller allt, både djurfoder, människogrejer etc. Sen kan det ju vara minimala skillnader. Vi som nördat på hundmat med vet att Kött, spannmål, bla bla kan betyda att det är 0,1% mindre spannmål än kött. Och att Kött, majs, vete, havre om det klumpades ihop skulle kunna bli bli spannmål, kött - och där 75% är spannmål.

Dvs man kan trixa rejält, men de måste ange i fallande ordning. Vill man som med hundmat ge en illusion av ett bättre foder så separerar man ut, än populärare är i stilen kött, ris, riskli, rismjöl.. Och så fick man kött som första ingrediens fast det är risbaserat :angel: Hundmatsnördar är lika fixerade vid att det ska vara köttbaserat, som 'vi' här är fixerade i att det ska vara melassfritt, typ :devil:

Så om inte Spillers 'bryter mot lagen' så ja då är jag säker på att det är i fallande ordning. Därför det blev hiskeligt om det är 5% melass..

Så om inte Spillers 'bryter mot lagen' så ja då är jag säker på att det är i fallande ordning. Därför det blev hiskeligt om det är 5% melass..

Tack för översättningen.

Man kan ju undra hur mkt vetekli det innehåller.
Lite konstigt om det är den tredje största ingrediensen när den inte finns med på hemsidan och i reklambroshyrer.

Vete är ju inte den bästa proteinkällan heller.

Kan inte svära på att det är just samma sak vi kallar kli. Kli ska ju vara de delar av kornet som avskiljs när man siktar.

WIkipedia har just ett vetekorn som ex:
Som exempel består ett vetekorn huvudsakligen av fyra delar:

den av fler olika lager bestående överhuden
ett därunder liggande proteinrikt(gluten) cellager
den stärkelserika kärnan
grodden
Av dessa är kärnan den största delen och det är den finns kvar i själva mjölet. De övriga delarna, som alltså utgör kliet, är alla mer sega och elastiska och gör därför mer motstånd vid malningen och pulveriseras inte så lätt, utan kan sedan avskiljas från det fina mjölet genom siktning.

Jag googlade oatfeed, och fick då fram på diverse ställen att det var skal och 'dust' från havre (oat). Rent havreskal borde det inte vara då skal heter hull på engelska, dvs havreskal heter oathulls. Utan det känns som det det menar med oatfeed är just havrekli. Men då jag inte kan garantera det så havreskal/havrekli. Kli är ju dock iaf enl svensk definition även skal.

Och ja, proteinfattigt (och energifattigt). Än mer än vetekli (wheatfeed alltså) om det inte är riktigt samma sammansättning som vi har när vi talar om kli.

Hittade detta, korrekthet tar jag inte ansvar från, men seriös sida iaf.
A combination of oat hulls and dust in the approximate ratio of 4 : 1 gives oatfeed

Det innebär ju att det är betydligt mer skal än 'resten', vilket blir än mindre 'värde' på. Är utmärkt för att ge bulk och fiber, men.. Det blir ett fruktansvärr dyrt 'halm och veteskalsfoder'.

Jag har mest träffat på det engelska ordet bran vilket jag förstått det som betyder kli.
Wheatbran borde då enligt översättning och definition av kli vara de inre skalen på vetekornet.

Jag antar precis som du skriver att -feed inte är riktigt samma sak. Vad dust betyder i detta sammanhang kan man ju undra.

Men på ngt sätt verkar feed innehålla mindre än vad kli gör, håller med dig.

Mm, förvirrande, närmsta är väl: A combination of oat hulls and dust in the approximate ratio of 4 : 1 gives oatfeed

Och det känns ungefär som 4 delar skal och 1 del 'annat' (kli typ kanske?). Men fattar det också som 'sämre' än det vi kallar kli. Vetekli t ex har ju rätt högt proteininnehåll ändå. Medan om man googlar på xxxfeed så står det låg protein, låg energi, mycket fibrer.

Nu är jag tillbaka igen....

Hoppas någon även är intresserat av att diskutera St Hippolyts Equigard.
Jag skrev i går ett mejl och frågade om en del av ingredienserna i detta foer, då jag undrade över deras lämplighet i ett EMS-/cushing-/fångfoder.

Så här såg innehållet ut. Har tyvärr inte säcken här, så jag kan inte kolla hur mycket det är av varje i procent.
Alphö, torkade äpplen, sockerbetsfibre, finmalade linfrön, kallpressad solros-/linfröolja, äppelsirap, kryddor, lucern, öljäst, vetekli, sockerbetsmelass, vindruvakärnextrakt, havssalt, majskim (översättning?), ärtprotein, havalgemjöl, morötter, vitlök.

Det första jag frågade om var varför man tillsätter socker i form av t.ex. äppelsirap, sockerbetsmelass och morötter.

Hon svarade att detta finns i mycket små mängder och att även EMShästar har behov av både stärkelse och socker fast i rätt mängd. Det är viktigt att se till att hästen får i sig allt den behöver trotts EMS eller risk för fång och att equigard år ihoppsatt av ingredienser, som ska stimulera "sukkerstofskiftet" (lite osäker på översättning, men antar att det betyder typ sockerförbränning/-omsättning).

Hon skrev även att socker och stärkelse enbart är farligt om det intas i mängder, som är större än vad tunntarmen klarar av att bryta ner. En tumregel är att en häst kan ta upp 2 gr stärkelse/kg häst/dag, dvs. att en häst på 400 kg kan äta upp mot 800 g stärkelse på en dag. Gränsen för socker är inte kännt, men den torde ligga högre eftersom hästar har lättare för att ta upp socker än stärkelse.

Om en häst får 1 kg equigard om dagen (min får nog knappt ½ kg) får den alltså i sig 40 g stärkelse och 100 g socker, vilket inte är högt enligt St. Hippolys Christina Kryder. Sockret i Equigard består dessutom i sucrose som är lätt för hästens tunntarm att omsätta.

Sedan frågade jag mer specifikt på vissa ingredienser och svaren såg ut så här:

Vindruvekärnextrakt: Är en antioxidant.

Havalgemjöl: stimulerar cellors regeneration (kort beskrivet), t.ex. bra om
hästens lameller har lossnat vid fång.

Vetekli: är tillsatt för att öka mängden fibrer.

Majskim: Även den en naturlig antioxidant.

Ärtprotein: Är den form av vegetabilisk protein, som innehåller mest lysin.

Vore kul om ni även ville ta med detta i diskussionen, men om ni tycker det stör tråden kan jag flytta inlägget och göra en ny tråd om detta.:idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka