Spillers Happy Hoof - vad är så unikt/bra med det egentligen?

Sv: Spillers Happy Hoof - vad är så unikt/bra med det egentligen?

Massor med sött i det, äpplen är ju också (frukt)socker i.

Btw så undersöks det nu om den tidigare rek stärkelsegivan som rek som max inte är i högsta laget.

Jag personligen tycker det är för EMS/IR-hästar helt onödigt. De ska ju helst äta en så grovfoderbaserad foderstat det går, och med ett grovfoder med lågt sockerinnehåll (fick btw svar från Eurofins, 238 kr kostar det att analysera sockerinnehåll i grovfoder), mycket fibrer och om man måste lägga till energi så hellre i fett än stärkelse.

Dvs mkt fiber & fett foderstat istället för socker och stärkelse. Vetekli är förvisso hyfsat fiberrikt, men är ju ändå som en piss i nilen jämfört med 'strukturfoder'.

Sen, stärkelseprocenten är ju i nivå med HH om jag inte minns fel, 4%. Sockerinnehållet blir 10%. Det är vad som är angett som MAX på hö för att inte blöta det när jag läst på utrikiska förresten.

Fungerar fodret för den aktuella hästen (din) så är det ju bara att tacka och ta emot, men jag skulle inte köpa det faktiskt. På grund av att det känns som onödigt mkt socker, och att det är så mkt 'diverse'. Jag är synnerligen tveksam till vindruvskärnor t ex. Det är antagligen inte skadligt, men jag tror inte det tillför ngt heller, och det är ju inget hästar är ens i närheten av att äta naturligt?

Men jag är överlag skeptisk till 'alla' sådana där mer innovativa ingredienser som påstås göra ditt och datt, även i 'normalhästfoder'

Nu är jag tillbaka igen....

Alphö, torkade äpplen, sockerbetsfibre, finmalade linfrön, kallpressad solros-/linfröolja, äppelsirap, kryddor, lucern, öljäst, vetekli, sockerbetsmelass, vindruvakärnextrakt, havssalt, majskim (översättning?), ärtprotein, havalgemjöl, morötter, vitlök.

Det första jag frågade om var varför man tillsätter socker i form av t.ex. äppelsirap, sockerbetsmelass och morötter.

Hon svarade att detta finns i mycket små mängder och att även EMShästar har behov av både stärkelse och socker fast i rätt mängd. Det är viktigt att se till att hästen får i sig allt den behöver trotts EMS eller risk för fång och att equigard år ihoppsatt av ingredienser, som ska stimulera "sukkerstofskiftet" (lite osäker på översättning, men antar att det betyder typ sockerförbränning/-omsättning).

Hon skrev även att socker och stärkelse enbart är farligt om det intas i mängder, som är större än vad tunntarmen klarar av att bryta ner. En tumregel är att en häst kan ta upp 2 gr stärkelse/kg häst/dag, dvs. att en häst på 400 kg kan äta upp mot 800 g stärkelse på en dag. Gränsen för socker är inte kännt, men den torde ligga högre eftersom hästar har lättare för att ta upp socker än stärkelse.

Om en häst får 1 kg equigard om dagen (min får nog knappt ½ kg) får den alltså i sig 40 g stärkelse och 100 g socker, vilket inte är högt enligt St. Hippolys Christina Kryder. Sockret i Equigard består dessutom i sucrose som är lätt för hästens tunntarm att omsätta.

Det gäller nog att vara lite envis här ibland-
Jag har inte mkt till övers för St Hippolyt. De har snygga broschyrer och kan verka ganska imponerande. Men deras foder innehåller mest en massa konstiga tillsatser.
.
Fodret är till för hästar med EMS equine metabolic syndrome. Det som är utmärkande för EMS är att de ofta är insulinresistenta vilket sedan gör att de lätt kan få fång. Om man läser foderrekommendationer till IR hästar så ska de ha så lite socker och stärkelse som möjligt. Jag antar att du är med på det eftersom du redan har frågat dem. Men jag vill förklara hur jag tänker. Det gäller att hålla blodsockret nere för dessa hästar. Jag har läst att man i ett grovfoder för dessa hästar bör hålla socker, (stärkelse) och fruktan under 12%.
Jag har en sådan häst och tycker verkligen att man får anstränga sig för att hålla allt socker borta. sukkerstofskiftet betyder sockermetabolsimen precis som du skriver. Men socker/stärkelse fins det ju i allt. Jag har aldrig träffat på det att man måste ge det lite extra för att hålla igång det. Men det kan kanske vara sant, vet inte.

Man vill ju ofta att dessa kolhydrater ska tas upp snabbt i systemet så att de inte rinner över till grovtarmen. Det är ju en fångframkallande faktor för alla hästar, för mkt stärkelse tex. Men jag tror att det för en IR häst är nästan lika farligt med socker som tas upp snabbt. Då höjs ju blodsockret, insulinet höjs med massor vilket kan utlösa ett fånganfall bara det.
Så jag är ändå inne på att just dessa hästar ska ha i sig minimalt med socker. Jag som knappt vågar ge min ponny en halv morot en gång. :crazy: skulle inte vilja ge henne ett foder med tillsatt socker.
Sucrose är vanligt socker som finns i tex bitsocker. Ju lättare hästen har att ta upp detta desto mer stiger alltså glukoshalten i blodet.

Det tänkte jag med på när jag läste, men glömde skriva det. Att socker finns i allt, gräset och höet osv innehåller ju också socker. Så socker får de ju i sig hur man än beter sig, och jag tror inte heller (och har aldrig hört) att det behöver tillsättas socker för att det ska bli 'tillräckligt'.

Sen har jag läst siffran 10% där forest autumn har 12%, and socker/fruktan i grovfoder. Nu tror jag ingen av siffrorna är fel, utan det finns inget värde ristat i sten. Men under 10-12% i grovfoder, och St Hippolyt har 10% i ett kraftfoder, där det lagts till medvetet. Väcker frågan om det är det TILLAGDA sockret som är 10%, eller om de mätt totalhalt socker, dvs även det från gräset som ingåretc? (Dvs, har de analyserat slutprodukten och den innehåller 10% socker, eller har de helt enkelt sett på hur mycket socker de vet att de LAGT TILL, då kan ju totala sockerinnehållet vara ett annat).

Om man läser på hemsidan står det i deklarationen stärkelse 6% och sukkerforbindelser (= sockerföreningar) 3%. En deklaration är väl ngn sorts analys av alltihop? Jag vet inte var du får 10% ifrån? Jag hänger nog inte med riktigt. Inte för att det spelar så stor roll bara undrar.

Men Iser fick ju ett annat svar
"Om en häst får 1 kg equigard om dagen (min får nog knappt ½ kg) får den alltså i sig 40 g stärkelse och 100 g socker"

140 gram måste väl bli 14%? Det är ju ganska stor skillnad - kan jag tycka i alla fall.

Det jag skrev om var andelen NSC dvs andelen socker, stärkelse men även andra kolhydrater som fruktan och andra oligosackarider dvs andra sorters kolhydrater. Det beror kanske på om man räknar allt?

Fast jag räknade bara sockret, 100 gram av ett kilo = 10%. DU har helt rätt i att lägger man på stärkelse blir det 14%

10% som 'gräns' i grovfoder för socker/fruktanhalt har jag sett på flera (engelska) sidor. I sammanhanget 'ett grvfoder md låg sockerhalt, under 10%, är den över kan det blötläggas och på XX minuter får man bort ungefär 1/3 av sockret'. Där har de alltså inte skrivit socker & stärkelse, utan 'bara' socker. (Sen om det är 'skrivfel' eller ej, det vet jag inte =))

Därför jag jämförde med det. Sen om det är 10% eller 12% som anges som gräns t ex är ju ganska sak samma dock, finns nog bara en ungefärlig, inte ristad i sten. Men om ett grovfoder bör ligga max kring 10 -12%, och det där innehåller 10 - 14% (enligt vad iser fick för svar), för att räkna in alla eventualiteter, och det är med tillagt socker, så känns det som himla onödigt mkt socker (Till en IR/EMS-häst alltså)

Apropå ngt helt annat har jag fått svar av Wattle ang 'hungerstress' och utfodring inför IR-prov. Gick i princip ut på att när han tog fram det normalvärde för insulin i serum (så det är han som tagit fram? Intressant) som används i Sverige så hade de testat hur utfodringen påverkade, och svenska hästars nivåer kunde påverkas en hel del av svenskt hö så att säga. Kanske är det annan sammansättning generellt i utländskt hö, men de hade kommit fram till att mest rättvisande är att kvällsfodra som vanligt, men ingen frukost. Dvs inte svälta mer än nödvndigt, men han utgick från att jag likt de flesta ägare fodrade kväll, morogon och X ggr per dag. Och det är bara kvällsgivan som dras in.

Nu är ju frågan eg (jo jag ställde den med, han kommer snart hata mig) hur länge de då lät hästarna stå utan mat, för om jag ger 2 kg eller 6 kg tll kvällen, och om kvällsfodringen är 20 eller 24 ger ju en viss skillnad :angel:

Apropå ngt helt annat har jag fått svar av Wattle ang 'hungerstress' och utfodring inför IR-prov. Gick i princip ut på att när han tog fram det normalvärde för insulin i serum (så det är han som tagit fram? Intressant) som används i Sverige så hade de testat hur utfodringen påverkade, och svenska hästars nivåer kunde påverkas en hel del av svenskt hö så att säga. Kanske är det annan sammansättning generellt i utländskt hö, men de hade kommit fram till att mest rättvisande är att kvällsfodra som vanligt, men ingen frukost. Dvs inte svälta mer än nödvndigt, men han utgick från att jag likt de flesta ägare fodrade kväll, morogon och X ggr per dag. Och det är bara kvällsgivan som dras in.

Nu är ju frågan eg (jo jag ställde den med, han kommer snart hata mig) hur länge de då lät hästarna stå utan mat, för om jag ger 2 kg eller 6 kg tll kvällen, och om kvällsfodringen är 20 eller 24 ger ju en viss skillnad :angel:

Jag skrev nog otydligt. jag är med på att du har hittat 10% i olika artiklar om det sedan är med eller utan stärkelse kan man undra men vårt grovfoder innehåller inte så mkt stärkelse.
Nej jag tyckte du skrev att det var det i SHs foder? Det var de 10% jag undrade över.

Intressant med insulinet med eller utan frukost. Min ponny hade ju ätit frukost även om det hade hunnit gå ett antal timmar efter det. Fast hon hade ätit lusern och halm i och för sig. Jag antar att du menar att det är morgongivan som dras in. Hmm det känns som att man i så fall får beställa hem en veterinär som kommer sex på morgonen och tar blodprov. Undrar om det är möjligt, är med på hur du menar med kvällsfodringen.

Jag räknade på att en häst sm äter 1 kg St hippolyt får i sig 100 gr socker = då är det 10% socker i fodret. Och så jmf jag den siffran mot vad man vill hålla sig unde ri hö.

Dvs, vi försöker nog peka på exakt samma sak, men du plussade stärkelse och socker (=14%, 140 gr/kg), jag räknade bara socker (=10%, 100 gr/kg)

Ja, frukosten ges inte. Och endera tar man hemma, eller så bokar man första möjliga tid på kliniken. I båda fallen låter man bli ge frukost.

Lär bli hemma isf, alt om det inte skulle gå på ngt annat sätt - ställa in på klinik kvällen innan. Att ta herrn, även om det är en tidig morgon, lasta och åka - utan mat. Han lär inte vara TALBAR ens när han kommer fram, och börja veva med en nål då och..njä.. :angel:

Det konstiga om vi nu ska ta det ännu en gång är ju att de har svarat en sak och har en annan på hemsidan. Det är ganska stor skillnad på 9% och 14%.

Jag tror egentligen att det bästa är att ta det hemma så man undviker stressfaktorn. Annars kan det bli ett högre värde av det, har ingen som helst uppfattning om hur mkt det höjs.

Sedan undrar jag om detta med att ta det hemma på morgonen fungerar. Detta provet måste centrifugeras innan det skickas iväg för analys. Jag undrar om man måste göra det meddetsamma. Fats det kanske är vanligt med blodprover.
Tänk så mkt som man inte har en aning om.
Nu har jag inte tänkt ta ngt prov igen just nu. Jag vill att min lilla häst ska banta lite till så jag kan hoppas att IR har minskat.

Mm, ingen aning. Jag svarade ju (får se när jag får svar, han har tydligen semester eg..oups..) och frågade om vad det är mer specifikt som ska tas och så, om vet ska ta hemma. Dvs vad ska jag säga till vet att göra. Antar jag får svar då både på vad för rör, ev andra saker osv. Dvs ett svar som jag kan stoppa i näven på hemmavet och tycka 'det här vill jag att du gör, så tidigt du kan en morgon'. Nu är det typ nio tyvärr, tidigast möjligt, men ändå lugnare. Mina hästar är ju vana vid flex, så om jag tar sovmorgon till nio bara, och stolpar in med vet i släptåg. Lite stress blir det, han gillar inte nålar, men det gör han ju inte på klinik heller.

Jag vill ju ta ett nu, dels för att få svar på OM han är/troligen är IR eller om han inte alls där det. Känns väldigt bra att veta inför det som återstår av den här säsongens gräsätande. Jag har t ex aldrig brytt mig om det här med beta frostigt gräs, och *ta i trä* aldrig hat fång/kolik/annat av det. Men ÄR han IR, så inte en suck att han får komma i närheten av frostigt gräs liksom, om det så innebär sjukhage istället.

Och sen naturligtvis, om han är IR nu, att ta ett nytt prov nästa vår, då han förhoppningsvis är slimmad och igång osv, och veta inför betet, har jag en slimmad IR-häst, eller har jag en 'normalhäst'. Påverkar ju en del för hur man törs eller inte törs försöka beta med munkorg nästa år.

Jo, väldigt konstigt med två olika siffror btw. Och jag kommer inte på någon direkt förklaring heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka