Spillers Happy Hoof - vad är så unikt/bra med det egentligen?

Sv: Spillers Happy Hoof - vad är så unikt/bra med det egentligen?

Men HH är väl inte ett kraftfoder?
Det består i stort sett bara av grovfoder (beror visserligen tydligen på vilket innehållsförteckning man läser).
Men i den text jag har hemma står det att man kan använda det som enda foder om jag tolkar det engelska uttrycket
"can be used as a complete feed" på rätt sätt.

Absolut, jag var lite otydligt.

Det jag menade var att i England tycks det vara väldigt populärt att ge kraftfoder. Ofta läser man om små tjocka ponnyer som får X kg hö (ganska lite oftast) och så '2 scoops pony nuts, 1 scoop molassed chaff' Nu minns jag inte hur mkt '1 scoop' är, men.

Och när man ser foderstatsuträkningar från 'experter' så de vill till varje pris få in kraftfoder. Och om man inte ger enligt anvisningrna på säcken måste man tillsätta en 'balancer' (dvs vitamin och mineral).

Och att HH helt enkelt är framtagen för den marknaden. För hästägare som är vana, rekommenderade och VILL ge 'krubbfoder' (vi kan säga det isf för kraftfoder). Och då har Spillers tagit fram ett 'krubbfoder', dvs som inte är hö, köps i säck, innehåller mer än 'chaff' - men ändå är betydligt bättre att ge än alternativen. Och mest troligt känns mer som krubb/kraftfoder för ägaren än t ex lucernhack - eller för all del varför inte några kilo hö till - skulle göra.

Medan vi i Sverige inte har samma 'måste ge kraftfoder, måste ge kraftfoder' i SAMMA utsträckning iaf, och därmed har en större förkärlek för lucern osv.

Och i Sverige anger vi behov i MJ, om man ställer en generell fråga 'hur mkt behöver min ponny?' får man ett svar i stil med enligt tabell X - y MJ, och så minst X kg TS. I england får du svaret 'X% av kroppsvikten, och där 2/3 ska utgöras av stråfoder'.

Jag har börjat hoppa över foderfrågorna i tidningarna, jag blir bara ilsk när jag läser ;)

Vet ej, men jag har precis skickat iväg ett mejl till Spillers i England och frågat hur stor andelen melass egentligen är.

Spännande att se om de svarar på det. Jag ville veta vad det innehåller så jag mailade dem också till England för ett tag sedan. De ville inte svara på min fråga men skickade sedan några texthäften med posten. Den ena är riktigt intressant. Det är en text från waltham equine research digest och i den finns det några artiklar om IR, fetma och fång. Den innehåller också flera referenser till vet artiklar som jag har läst tidigare om IR osv.

Ah, oki. Finns det någon översättningstabell mellan DE och ME, hur mycket skiljer dem åt?

Och, det behöver ju inte alls vara ME vara för det står på svenska iofs väl? De kan ju bara översatt rakt av. Lucernpelletsen står det bara '8 MJ' inget om det är DE eller ME. Så där är ju svaret helt på vad de använder i Danmark? (Det står på fyra språk på säcken)

Jag håller med dig, antog nästan att du menade så från början.
I Sverige har väl många blivit mer och mer medvetna om vikten av att ge mkt grovfoder. Även om jag kan tycka att det är många som ger en hel del kraftfoder här också.

Det är olika omräkningsfaktorer (eller vad jag ska kalla det för) för olika foder.
DE är den totala energimängden minus förluster i träck
ME är DE minus även förluster i urin och gas

Detta blir olika för olika typer av foder.
I hästens näringsbehov och utfodring av Planck och Rundgren står det att
ME är 86% av DE igenomsnitt
för kraftfoder är det 90% och för grovfoder kan det vara ner mot 80%.

Om det gäller lusernpellets så gissar jag att faktorn är ganska hög.
Men för HH fodret är det ganska svårt att gissa (i alla fall för mig) halm borde ha en ganska låg faktor.

Vilket som gäller för lusernpelletsen vet jag inte.

Man kan ge både som "compound feed" (kraftfoder, tilläggsfoder?) eller "complete diet" (enbart Happy Hoof alltså) så, nej, det är inget renodlat kraftfoder. Det är väl lite som lucern egentligen, lite mitt emellan...

Satt och tänkte när jag körde och handlade (ja, när tänker jag INTE på mina hästar;)?) på att det var TUR att jag inte läste innehållsförteckningen på HH innan jag började fodra, för då hade jag nog inte vågat med tanke på melassen. Och det hade ju varit synd, i och med att lilla pållan har svarat så jättebra på fodret!

Hoppas att jag får svar från England. Men fick inte du, så är det väl ingen jättechans att jag får heller! Kanske skulle RINGA och fråga, då kommer de ju inte undan lika lätt:D? Det gör jag nog om jag inte får svar!

Tron försätter berg sägs det ju, och för min del tror jag att de som är nöjda helt enkelt känner att hästen får något mer än om de bara skulle få lucernhack och mineraler.;)

Fast om hästen älskar maten och efter några månader börjar se mycket trevligare ut i både hull och päls, varför skulle det då vara lika bra med "något annat"? Jag har ju provat lucernpellets och mineraler, tillsammans med hö, men fick INTE samma resultat. Säkerligen till stor del för att ponnyn är kräsen, och tycker att detta foder är supergott = det blir uppätet och hon får i sig det som hon ska ha.

Man mäter energi i DE i England men i Sverige i ME så därför antar jag att det är i ME i GP, texten är ju på svenska.

Inte GP, utan Dangroents lucernpellets, från säcken:

Svenska texten: 8 MJ, ingen angivelse om vilken typ.

MEN, sen på den engelska textrutan: Digest. energi: 8 MJ

Vad betyder FE på danska? Det stär nämligen i den danska rutan
FE/100 kg: 60

(bokstäverna MJ finns inte med nånstans i den danska rutan, så antar det där är en energiangivelse)

I den tyska rutan: Verd. energie: 8 MJ

Men iom att HH anges i DE, och på dangroents lucernpellets så står det i svensk ruta 8 MJ, och i engelsk ruta DE 8 MJ, så kan man ju undra om det är DE de skriver i svenska rutan på GP alfalfa med, det är ju dangroents det med?

Tillägg, intressant iakttagelse. Svenska: Näringsgaranti, engelska: Typical analysis. (Danska är också näringsgaranti, tyska 'inhaltsstoffe')

Senast ändrad:

Inte GP, utan Dangroents lucernpellets, från säcken:
Svenska texten: 8 MJ, ingen angivelse om vilken typ.
MEN, sen på den engelska textrutan: Digest. energi: 8 MJ
Vad betyder FE på danska? Det stär nämligen i den danska rutan
FE/100 kg: 60

(bokstäverna MJ finns inte med nånstans i den danska rutan, så antar det där är en energiangivelse)

I den tyska rutan: Verd. energie: 8 MJ

Men iom att HH anges i DE, och på dangroents lucernpellets så står det i svensk ruta 8 MJ, och i engelsk ruta DE 8 MJ, så kan man ju undra om det är DE de skriver i svenska rutan på GP alfalfa med, det är ju dangroents det med?

Tillägg, intressant iakttagelse. Svenska: Näringsgaranti, engelska: Typical analysis. (Danska är också näringsgaranti, tyska 'inhaltsstoffe')

Hmm det verkar lite konstigt.
FE tror jag är ngt annat sätt att mäta/räkna.

När jag läser på pellets förp så kan man ju tro att den svenska energin är angiven i DE eftersom det är samma som den engelska textens DE (tyska kan jag inte alls).

Men om jag sedan tar GPs lusernhack alfalfa så står det på säcken
Danska ej angivet vilken sorts energi 7,5 MJ
Svenska omsättbar energi 7,5 MJ
Engelska digest energy 7,5 MJ
Tyska verd. energie 7,5

Jag antar att det är ngt som inte stämmer.

DE = digest. energy = smältbar energi
ME = metaboliserbar energi = omsättsbar energi

så det borde inte vara samma värde

kan jag tycka i alla fall

Knepigt knepigt. På pelletsen står ju inget om vilken typ (ME/DE) det är utan jag antog att då det är 8 MJ i svenska rutan, och 8 MJ i engelska rutan där det är angett DE, så är svenska siffran DE - eftersom MJ är lika.

Men det håller ju inte vad gäller din säck (och skriver de fel på en kan de lika gärna skrivit fel på den här). Frågan är vilken siffra som är fel..

Är den engelska rätt, så är ju den svenska för hög, är den svenska rätt är ju den engelska för låg. Och intressant att du har dansk energi utskriven, i danska rutan på min står inget alls om energi, MJ nämns inte, utan det där FE/100 kg bara..

Och alltså har man ingen aning vad det är angett i, suck..

Ang FE, så på annat ställa på dangrönts hemsida hittar jag massa andra saker per FE, t ex tuggtid i minut/FE.. foderenhet? Men vad fan är då det? :crazy:

Senast ändrad:

Helena Handberg kan man lita på :love: I annan tråd:

Energi använder man 2 olika system för i Danmark antingen smältbar energi som i USA och Tyskland vilket är vårt system+energin som försvinner i urin och gas. Men mest använder man foder enheter (FE) där man anger antalet foderenheter.

En foderenhet är lika med nettoenergin i 1 kg korn. Med nettoenergi menar man det energimått som vi använder i Sverige minus den värme som går bort vid matsmältningen av just det fodret. Höets energi går till en del bort i värme medan kornet knappt kostar ngn värme alls t ex.

Man tar alltså hänsyn till att olika fodermedel åstadkommer olika mkt värme när hästen smälter dem. Det har använts i Sverige tidigare och man kan hoppas det kommer tillbaka igen!

jag har kollat på det tidigare, men tyckte att det var dyrt och tillförde inget som inte fanns i greenpower+ ev vitamin/mineralblanding. eggersmann har ett liknande, struktur equichamp heter det. är dock lite majs i det också, men skyhög pris för det som i botten är lusern och gräs....

om hästen äter lusern kan man lika gärna ge det. vill den inte ha lusern så är den oftast inte särskilt förjust i dessa strukturfoder heller!

jag gillar eggersmann revital cubes, det är pelleterat och har låg socker och stärkelsehalt, baserat på riskli och mkt vitaminer och mineraler. rekommenderad maxgiva 1 kg/dag. dom har ju åtminstone fattat att hästar ska äta HÖ inte en massa kraftfoder. särskilt inte fångisar.

Jag antar att det är en felöversättning där det står omsättbar energi i den svenska rutan. Det ska säkert vara smältbar energi.

Jag antar att det är ngt som inte stämmer.

DE = digest. energy = smältbar energi
ME = metaboliserbar energi = omsättsbar energi

så det borde inte vara samma värde

kan jag tycka i alla fall

Jag kanske är trög, men vad är skillnaden?

KL

Hoppas det är okej att jag trådkapar lite, då jag har funderat lite i samma banor på mitt foder, som anses vara ett stärkelsefattigt foder lämpligt för cushing-, ems- och fånghästar.

Det handlar om St. Hippolyts Equigard, som innehåller:

Alphö, torkade äpplen, sockerbetsfibre, finmalade linfrön, kallpressad solros-/linfröolja, äppelsirap, kryddor, lucern, öljäst, vetekli, sockerbetsmelass, vindruvakärnextrakt, havssalt, majskim (översättning?), ärtprotein, havalgemjöl, morötter, vitlök.

Det finns ju även i detta foder en hel del saker som man kan undra vad dom gör för nytta i ett fångfoder, men jag ska testa o skicka ett mejl o fråga.

Men visst är både äpplen och morötter olämpliga för fånghästar? Mycket socker antar jag.
Vad är melassen bra för och veteklin? Känns ju väldigt onödigt för att inte prata om vindruvskärnextrakt?

Hur många procent stärkelse är det i fodret?

Hur går det med pållen förresten?

När man gör en foderanalys mäter man den totala energimängden i fodret den kallas för bruttoenergi.

DE= digestible energy dvs smältbar energi = bruttoenergin minus förluster i avföringen. Det är den energi som på olika sätt stannar kvar i kroppen.

ME= metabolizable energy dvs omsättbar energi = DE minus förluster i gas och urin. Det är den energin som hästen kan använda sig av, kan omsätta.

sedan finns det en sort till

NE = nettoenergi där man även drar bort den värme som bildas vid fodersmältningen. Den använder ju hästen delvis till att hålla kroppstemperaturen. Den används i Danmark, Norge och Finland och uttrycks ofta i foderenheter som det står om i ett tidigare inlägg i denna tråd.

I Sverige mäter vi i ME, Tyskland och England i DE.

Ja det är lite komplicerat, speciellt med foder från andra länder där det då bara står energin uttryckt i MJ.
Jag blandar lätt ihop i vilka länder man använder vilken sorts energi, måste slå upp det.

Alla mäts i samma enhet MJ (utom foderenheten).

Hoppas det blev lite klarare.

3,9%

Det går väl långsamt framåt. Jag måste erkänna att jag för tillfället är lite trött på väntetiden. Var på ÅB i fredags och fick höra att det så fint ut, men att jag skulle fortsätta med mestadels boxvila.

Han går inte särskild bra utanför boxen nu när haninte har skor, så jag har nu beställd boots, som jag tänkte han kunde ha i sjukhagen, så att han åtminstone kan komma ut o få lite hjärngympa.

Han fick lov att stå halva dagarna i liten grushage, men eftersom han är ömsulad har han ännu inte kunnat ta sig dit. Dessutom är hagen inte riktigt klar än.

Nu har han iaf blitt vaccinerad och avmaskad och det verkar (peppar-peppar), som att det gått bra.

Tack nu är jag med.

Skiljer det mycket på DE och ME?

Senast ändrad:

Vad jobbigt det låter, och jag förstår att du är urtrött på situationen :(! Inte kul när han är så ömfotad att han knappt kan gå utanför boxen - ska det verkligen vara så? Min hade säkert varit precis likadan utan skor hon också.

Nyfiken: Hur stor sjukhage får han ha? Mina kommer ut en liten stund/dag i pyttehage (stegade upp den till ca 8m x 5,5m) men de kan ändå springa, hoppa och leva rövare :crazy:!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka