Spetsad på pinne..riktigt illa..

H

HannaPersson

Ja, jag snodde rubriken, men detta var verkligen vad som hände min 3 åring igår..

Skulle ta in hästarna från hagen och när jag kom till unghästarnas hage stod min lille plutt som paralyserad och skakade. Ögonen stod ut och han såg jätterädd ut. När jag kom närmre såg jag att han hade något på halsen. Tog tag i det och upptäckte att det var en pinne som satt fast! Drog ut den, 10 centimeter lång!!!

Sprang in i stallet och ringde veterinären. Inget svar... Tillslut ringde jag Djursjukhuset i Helsingborg. Dom sa att vi skulle komma och vi lastade och körde iväg.

När veterinären sedan undersökte honom och gjorde ultraljud såg han att pinnen hade stuckit rakt in i halsen, bara 2 centimeter från halskotpelaren! Fy vad hemskt!! Stackars kille. Tur att det inte tog halspulsådern.....
Så nu står han på djursjukhuset... Det var just nu inte kritiskt, men kunde bli, eftersom där e så många nervtrådar som kan ha blivit skadade.

Tänkte bara säga att var försiktiga när ni har era hästar ute i en hage med mycket träd!!

Sv: Spetsad på pinne..riktigt illa..

Shiiiit!!! :eek::cry:

Tur att det verkar gått bra iaf! Hoppas han snart får komma hem!

En tanke bara, jag tror att det kan vara smart att låta såna där saker sitta kvar om det är möjligt tills man kommit in på klinik.
OM pinnen hade skadat en artär så kan man starta en störtblödning genom att ta bort det enda som håller tätt så att säga...
Det är iaf det allmäna rådet vad gäller människor som skadats, låt instuckna föremål sitta kvar i den mån det går, annars kanske patienten förblöder på väg till läkare.

Håller tummarna att din lilla snart blir kry!

En tanke bara, jag tror att det kan vara smart att låta såna där saker sitta kvar om det är möjligt tills man kommit in på klinik.
OM pinnen hade skadat en artär så kan man starta en störtblödning genom att ta bort det enda som håller tätt så att säga...
Det är iaf det allmäna rådet vad gäller människor som skadats, låt instuckna föremål sitta kvar i den mån det går, annars kanske patienten förblöder på väg till läkare.

Ja, jag tänkte inte!! Klart att jag inte rört den om jag hade visst att den satt så långt in! Jag handlade i panik utan att tänka... Som tur var blödde han knappt, bara droppade lite...tuuur!!

Hehe, nä, lätt att få panik om det händer nått. Själv blir jag lite förlamad först liksom, och då hinner jag tänka till lite innan jag får fart på kroppen igen ;)

Typ som när femåringen gick omkull med mig i full galopp på en skogsväg... Barfota åsså en isfläck under snön :eek: Han störtade ner på knä, gled en bit och vräkte sig sedan upp och galopperade vidare i lugn och ro :angel:
Jag hann inte ens reagera innan han var uppe igen, så jag satt och kämpade med att få igång hjärtat några sekunder innan jag kom mig för att sakta av :crazy: :rofl:

ja, så kan det va! Man blir ju klart chockad först!

Shit, vad hemskt. Min donna spetsade sig på en pinne mellan frambena för bara 1,5 vecka sen. Den gick in 1,5-2 dm rätt in. Så jäkla otäckt. Önskar dig all lycka till med din pålle och hoppas att alla nerver har klarat sig!

tack, dom ringde nyss från djursjukhuset. Han var pigg o åt o drack. Hade blivit röntgad idag och där var nån luftuppsamling längst inne. Skulle göra ett ultraljud till för att se om där var nån flisa kvar från pinnen. Imorgon skulle dom ta bort dränet och måndag skulle han få komma hem om allt går enligt planerna.. Hoppas hoppas!!

Gud va skönt! Uppdatera så vi får veta vad som händer!

Ja, nu har han äntligen fått komma hem! 8 dagar på djursjukhuset. Såret ser fortfarande äckligt ut. Svullet och det rinner var. Men det verkar inte som att han lider av det. Är pigg och glad. Äter och dricker som vanligt. Idag var han ute i en liten hage 1 timme. Det tyckte han var kanonkul!!!:banana:

Säger bara: Tacka vet jag försäkringar, så Tack Folksam!! :bow:

Vad skönt att ha pållen hemma igen! Lycka till i fortsättningen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 678
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästvård Veterinären har varit här. Mitt sto har fått en pinne in bredvid juvret. Hon var lugn och verkade inte ha ont men gick såklart lite mer...
Svar
13
· Visningar
1 916
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar