sperma och ägg = föl????

Welsh

Trådstartare
Finns det ston som inte blir dräktiga med vissa hingstar trots att bägge är fertila?????? Vad beror det på isåfall????

Sv: sperma och ägg = föl????

Jag kan föreställa mig att det finns - på samma sätt som att ibland passar inte två fertila människor ihopa. VAD som är fel det vet jag däremot inte.

Säkert ovanligt, men det finns troligen individer som helt enkelt inte passar ihop... ofta blir de ju dräktiga vid byte av hingst...
Intresant fundering iallafall

Jag har erfarenhet av det från den tiden jag arbetade på ett stort stuteri. Stuteriägaren sa att ibland gick det inte att avla som man hade tänkt sig, byte av hingst kunde göra susen på ett sto som inte tog sig på två-tre försök.

När hingstar går på fribetäckning så sa de gamla kloka hästkarlarna att en bra hingst känner när stoet är perfekt i ägglossningen och betäcker då... kan det vara så att det beror lite på att en del ston är "omöjliga" att få dräktiga vid fel tillfälle, och att inte alla hingstar har rätt känsla? Eller är det lite långsökt kanske...? jag vet inte, börjar bli lite småtrött ;)

ancan skrev:
När hingstar går på fribetäckning så sa de gamla kloka hästkarlarna att en bra hingst känner när stoet är perfekt i ägglossningen och betäcker då... kan det vara så att det beror lite på att en del ston är "omöjliga" att få dräktiga vid fel tillfälle, och att inte alla hingstar har rätt känsla? Eller är det lite långsökt kanske...? jag vet inte, börjar bli lite småtrött ;)

Nej, den teorin tror jag inte på. Vi hade ett litet welshsto hos vår förra welshhingst under två hela somrar. De gick på fribetäckning hela somrarna och stoet blev inte dräktig. Väldigt tråkigt eftersom stoägaren köpt stoet just med tanke på att hon skulle passa bra i hop med vår hingst.

Sedan rymde ägarens 2-åriga halvblodshingst ur sin hage in till stoet och hann betäcka 1 gång - stoet blev dräktig och fölade den 13 december... :crazy: Vår hingst och det stoet passade nog helt enkelt inte ihop.

Jo, sånt har man ju hört talas om :D den kärleken, den kärleken...

Det kanske är tur att vi inte har svar på alla funderingar :)

Vissa saker vill naturen sköta själv ;)

Har en märr som för ett par år sedan betäcktes med en viss hingst. Efter betäckning dräktighetsundersökning, dräktig, men kastade. Ny betäckning, dräktig direkt, men kastar direkt, ny betäckning, dräktig och kastar. Efter tre gånger så var det bara att ge upp. Stoet har fått föl både före och efter, aldrig tidigare kastat. För det här "paret" i fråga så menade veterinären att dom antagligen inte var genetiskt kompatibla av någon anledning, eftersom det blev fel på varenda foster och det kastades.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 360
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 014
Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka