Spender S till Holland

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pemma
  • Startdatum Startdatum
P

pemma

Tråkigt att en sådan fin häst försvinner ur landet, men det var kanske inte helt oväntat...

"Samarbetet mellan Maria Gretzer och Tomas Sandström avslutas i och med att Spender S flyttar till Holland inom kort.
Hingsten ska betäcka i Holland och troligtvis tävlas av en holländsk ryttare.
- Det är förstås tråkigt att mista en så bra häst, men å andra sidan har jag varit beredd på det en tid, kommenterar Maria.
I och med att Spender lämnar Marias stall har inte Maria någon häst att rida i landslagssammanhang för närvarande."
Saxat från ridsport.se

Dessutom läste jag på www.tidningenridsport.se
att Peder Fredricssons häst H&M Colleen var avlivad.

"Peder Fredricson fick igår morse ta det tunga beslutet att låta avliva sin förstahäst H&M Collen (sto f 97 e Calido I – Landadel).

Den tysklandsfödda hästen, som gick världscupen i Olympia före jul med fyra fel och var Peders förstahäst efter försäljningen av Magic Bengtsson, föll omkull i skrittmaskinen på lördagsmorgonen. Hon kunde inte resa sig upp och fick transporteras i djurambulans till Helsingborgs djursjukhus.

- Jag var med hela tiden när veterinärerna gjorde allt för att försöka rädda henne. Men tyvärr var det omöjligt och jag fick ta beslutet att låta avliva henne. Det är väldigt tungt nu, berättar Peder.

Hästen ska obduceras, då veterinärerna inte kunde finna någon anledning till hennes akuta sjukdomstillstånd. Peder, som ägde hästen tillsammans med Astrid Ohlin, räknar nu med att 2007 kommer att bli ett mellanår."

Ingen jättebra start på 2007 för svensk hoppsport direkt...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spender S till Holland

Spender S har väl inte haft några lysande betäckningssiffror, det kanske är det som spelar in?

Synd på Spender, hade hoppats på att någon annan svensk skulle tagit honom. Gillar verkligen inte Maria. Hon har inte lyckats ta fram denna underbara häst!

Spender S har väl inte haft några lysande betäckningssiffror, det kanske är det som spelar in?

Det är mkt möjligt att det är så, jag har dålig koll på hur hans betäckningssiffror ser ut.

Personligen tycker jag kanske att det är minst en lika stor förlust för sporten som för aveln.

Personligen tycker jag kanske att det är minst en lika stor förlust för sporten som för aveln.
Håller med ! Jag har full förståelse för att så sker samtidgt som jag tycker också att det är en stor förlust för oss i Sverige både i avelssamanhang och i sportsammanhang. Kan bara beklaga...

Dessutom så är tiden då detta sker lite illa med tanke på att det är OS nästa år....

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Har för mig att det Spender inte skulle "säljas i första taget" , att det var jätteviktigt att säkert att Maria skulle få behålla honom. Min fundering då är om det finns viss besvikelse över att de STORA framgångarna uteblivit av olika anledningar för det här ekipaget och man nu beslutat att det är ok att sälja för de höga bud som säkert finns för hingsten.

Bara en tanke, inget påhopp;)

Mkt mkt tråkigt! Fick veta i våras(2006)av hingsthållaren att Spender absolut inte skulle lämna Sverige utan att TS sagt att han skulle bli kvar...
Samtidigt har de nog fått en god slant för honom och frågan är om man har råd att tacka nej i längden...
Har det hänt ngt som gör att Maria inte får ha kvar honom eller har "avtalet" löpt ut?

har för mig att en liten fågel viskade att han fick avbryta säsongen pga skadekänning och endast tävlades...
Men vet inte om det stämmer!!!!

Den lilla fågeln var väl ridsport och andra medier, det har ju skrivits massor om det? Så det är väl knappast någon hemlighet. Spender fick en knäskada när han hoppade på bocken, sen slog han upp den några veckor innan VM, vilket gjorde att han missade en del viktig träning inför VM. Vill minnas att Henk Nooren uttalade sig i rätt skarpa ordalag om hur enormt dumt det var av ägaren att låta hästen hoppa på bocken inför en så viktig tävling, i o m risken att skadan skulle gå upp igen.

Vet inte om den händelsen eventuellt kan ha påverkat klimatet mellan ryttare och ägare, det är ju möjligt.

Men frågan är ju också; är Spender såld eller bara utleasad under våren?
Sen med Colleen, jättetråkigt. Cardento tillbaka till Holland, Magic Bengtsson såld till Onitsjenko (eller vad han nu heter...:smirk: ), Classic H såld förra året, Non Stop R till junior, Quite Easy till Frankrike, Butterfly Flips sista mästerskap... Det fattas väl bara att Ninja La Silla och McKinley sticker också...! Jag antar att vi står inför ett mellanår med generationsskifte inom hoppsportens hästar. Tyvärr. Tack och lov för att Peter E får en fin internationell hingst! Och Malin en ny Flip. Och definitivt att inte Royne säljer Isaac! Har jag missat någon nu, så får ni ursäkta eller tillägga:idea: !!

Quite Easy är ju bara utlånad, inte såld. Och han har väl större värde i avel än i sport? Hans enögdhet har väl ställt till det ibland, att han inte ser hindret i tvära svängar. Där får ju svensk avel både Jaguar Mail och en hingst till i utbyte, så jag skulle säga att svensk ridsport gör en bra affär!

Cardento börjar väl också bli lite till åren och har ju sina bästa tävlingsår bakom sig. Han har ju också använts massor i aveln här, och det kommer ju nya hingstar istället.

Lotta Schulz har väl tagit ett kliv framåt i år, det bådar väl gott inför nästa år! Och sen kan det ju tänkas att exempelvis Classic Lady och Saint Amour kommer synas mer på tävlingsbanorna framöver!

Att RGB blir av med alla sina hästar är nog inte troligt, han har väl så mycket fina hästar han hinner rida!

Senast ändrad:

ahaaa.. ok men då stämde det ju iallafall... Jag var inte säker....men då har jag nog läst det ute på nätet!
Vet du hur många ston han hann få?

**KL**
Allt handlar om pengar. Pengar, pengar (oj vad jag inte gillar pengar, för att jag inte har några). Idealet var ju om de danska ryttarna red på sina uppfödningar, de svenska på sina och tyskarna på sina. Men så blir det ju inte. Men varför finns det inte nog med pengar i Sverige? Vad är skillnaden mot Danmark? Staten hjälper uppfödarna så priserna blir lägre hos hingsten, men resten borde ju vara samma. Blue Horse och Stutteri Ask är ju jättestora, men hur finansieras det? Drar hingstarna in nog med pengar till att driva personal och anläggning? Har vi överhuvudtaget något liknande i Sverige?
Som privatpersom har jag ju inte pengar att sponsra en elitryttare, men ska det vara som i travet där flera väljer att ha en andel i en häst? Men det är ju inte samma vinstsummor vi snackar om heller, så det är ju därför intresset inte är så stort. Men det måste ju finnas en lösning på någon vänster. Förslag?
QE har som nämnts har ju mest avelsvärde och inte sportvärde och finns kvar på fryst, annars kommer hans söner snart att ta över, och det samma gäller ju Cardento. Men jag blir irreterad när våra ryttare inte kan behålla sina hästar. Det är ju dem som ska marknadsföra Sverige och vår avel.
Ulrika

This is the worst what could happen to Maria... very bad that he is going to the Netherlands.
But he is not SOLD, just leaned.

Jättetråkigt både för Maria,svensk ridsport och avel!
En mkt tung förlust.
Förstår dock att ägarna har svårt att motstå jättebud till sist.
Synd att det bara är "vissa prinsessor" i svensk ridsport som kan få hjälp av miljonärer!
Hoppas och tror dock att Maria kommer tillbaks med tex HipHop!
Hon har ju aldrig fått några färdiga hästar,utan fått göra allt jobb själv!

Synd att det bara är "vissa prinsessor" i svensk ridsport som kan få hjälp av miljonärer

*kl*
Onödigt och okunnande om hur det fungerar, denna "prinsessa" är väl värd det efter otaliga framgångar som ingen annan svensk, förutom RGB i dagsläget, varit i närheten av :banana: Detta har inget m tråden att göra så jag skriver inte mer om det

Ang inlägget över så tror jag lean betyder luta :D

Glöm inte Peter E. Han har tagit nästan samtliga sina hästar från "scratch".
Finns det ngn svensk ryttare som tagit upp fler hästar än han i Svår?

Har inget med Spender att göra, men det det finns många likheter, hur många har han fått behålla till pensionering utöver Robin Z?

Vi är några stycken som ska betäcka med Spender i år. Det var inga problem att göra det.

Han ska bara till Holland några veckor för att ordna med fryst.

Men han ska tävlas hela säsongen.

Det fick jag besked på.:D

Kan bara hålla med!
De flesta svenska toppryttare kämpar för att få fram bra hästar,men den ekonomiska uppbackningen bakom är usel i de allra flesta fall!
Hur många av våra toppryttare får hästar som är färdiga att ta ut och tävla?!

Liknande trådar

• Låst
Avel Tyckte det platsade en tråd om Spender här också. Som Ridsport tidigare berättat efter samtal med Thomas Sandström, som tillsammans...
2
Svar
29
· Visningar
2 624
Senast: ameo
·
Hoppning Som Ridsport tidigare berättat efter samtal med Thomas Sandström, som tillsammans med hustrun Helen fött upp och äger Spender S 1054...
2
Svar
39
· Visningar
2 605
Senast: iafia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar