Spenar som är olika stora?

Zuzzi

Trådstartare
Hur pass (o)normalt är det?

ena spenen är större än den andra, finns bild om ni vill se :p

Sv: Spenar som är olika stora?

Hur gammal är stoet?
13

Föl vid sidan? Gall? Haft föl tidigare?
aldrig haft föl

Hur mycket skiljer det?
dubbelt så stor som den andra

ser lite fylld ut men hon ömmar inte eller visar obehag när man håller på med skapet.

Har det alltid varit så? Om inte kanske det kan vara ngt utslag från ngn insekt, bromsbett blir ju ofta lite svullna.

På kossor som jag jobbar med kan det skilja jätte mycket på 2 spenar. Ofta är den mindre spenen skadad av någon slags infektion, som är utläkt, men som har gjort att hon inte producerar lika mycket mjölk i den spenen. Denna skillnad finns kvar även om kossan är sin, dvs inte mjölkar.

Skulle tro att ditt sto någon gång i livet haft en juverinflammantion, dom kan få det utan att ha haft föl. Och det är därför spenen är mindre. Kan också vara den stora spenen som är skadad, men då har det hänt mer nyligen, och svullanden inte ha gått ner.

Kan oxå vara en juverinflammation på gång, håll koll, så att du ser ev förändringar, och blir hon mycket öm och svullen så ta ut veterinär, för då behöver hon penicillin.

Detta borde inte påverka hennes förmåga att producera mjölk i framtiden, om du vill betäcka, men det kan oxå vara så att hon inte kommer att kunna producera tillräckligt med mjölk. (men då krävs det att det varit en rejält stor skada...) En liten skada kompernserar dom genom att producera mer på andra spenen....

Hoppas att du fick lite hjälp...

Häls Embla

Hade en fölis som föredrog att dia mer från ena sidan än den andre sidan...varav spenen just på den sidan blev större.Kanske det är svaret?

Min Queen har alltid haft olika stora spenar. Kanske inte dubbelt så stor, men nära inpå. Men from ifjol då hon fick föl så var spenarna och juvret jämnstort under tiden Troll diade och även nu efteråt är spenarna jänstora igen.
Det var hennes första föl och hon är 12 år.

Märkligt va... ;)

Min 2-åring hade olika stora som föl, ganska markant olika. Men vet. sa att det inte var nåt om det inte hände nåt mer med dem.

Nu är hon 2,5 år och det är lite skillnad fortfarande, men tänk på kvinnor, de har olika bröst, borde kunna vara samma för hästar.

Sandra S skrev:
Har det alltid varit så? Om inte kanske det kan vara ngt utslag från ngn insekt, bromsbett blir ju ofta lite svullna.

Nej dom ser alltid ut så

tack för svaren allihopa! :bow:

man blev ju lite fundersam på om det var nått fel på den ena

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
956
Senast: Shixle
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 297
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025