Araminta
Trådstartare
Jag jobbar som logoped med personer som stammar. Insåg häromveckan att min kollektion av roliga spel för barn i låg- och mellanstadieålder är i minsta laget. Dagisbarnen har vi massor av spel och leksaker för och när de kommer upp i 13-14 års åldern så kan man jobba mer med samtal och skolliknande uppgifter. Men de där ungarna runt 8-9-10-11. Vad tycker de om att göra?
Förutsättningarna är:
- Sjukhusmiljö. Dvs ganska trista rum med stolar + bord och inte mycket annat.
- Det ska fungera med bara två personer (jag + barn). Ibland kan jag få med en förälder men större grupper än så har vi tyvärr inte möjlighet till.
- Det ska locka till prat. Det räcker gott med enstaka ord men inte bara ja/nej-svar. Gärna hyfsat förutsägbart och möjlighet till upprepning. Givetvis är även spel som lockar till hela meningar etc också välkomna.
- Inte kognitivt krävande.
Vad finns det för spel och lekar som kan passa? Även enklare pyssel kan fungera förutsatt att det kräver lite pratande.
Förutsättningarna är:
- Sjukhusmiljö. Dvs ganska trista rum med stolar + bord och inte mycket annat.
- Det ska fungera med bara två personer (jag + barn). Ibland kan jag få med en förälder men större grupper än så har vi tyvärr inte möjlighet till.
- Det ska locka till prat. Det räcker gott med enstaka ord men inte bara ja/nej-svar. Gärna hyfsat förutsägbart och möjlighet till upprepning. Givetvis är även spel som lockar till hela meningar etc också välkomna.
- Inte kognitivt krävande.
Vad finns det för spel och lekar som kan passa? Även enklare pyssel kan fungera förutsatt att det kräver lite pratande.