Spekulanters politiska åsikter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja om jag inte hade varit tvingad att sälja så hade jag valt att låta bli, faktiskt, om den påtänkte köparen haft åsikter som jag tycker direkt illa om.

Om jag ska sälja min bästa vän till någon så gör jag det bara till någon jag tycker om. För jag vill kunna ha kontakt med köparen. De gånger jag har sålt hästar har jag flera gånger valt bort köpare som jag inte tycker om av olika anledningar (politisk ståndpunkt har det dock inte varit någon gång). Jag litar rätt blint på min magkänsla. Men så har det blivit bra också. Varenda gång. :)

Nu dyker det onekligen upp en hel del följdfrågor hos mig;
- Exakt VAD är en "extrem SD:are". Vad gör en sådan, om man jämför med en icke-extrem SD:are eller en miljöpartist t ex? :confused:
- Hur kommer ni fram till att en hästköpare har åsikter ni inte stödjer? Jag har sålt ett par hästar i mitt liv och kan säga att inte vid ett enda av de få tillfällen man träffade köparen pratade vi om något annat än häst och hästhållning.
- Pratar ni verkligen politik, nazism, rasism und so weiter med era hästspekulanter? Hur går den konversationen - typ "Jo, han är ju ganska lättlastad om man är bestämd, förresten, vad röstar du på för parti? eller "Hon har haft ett föl här hos mig som föddes 2008. Är du nazist förresten?". :confused:

Jag skulle inte sälja en häst till någon som röstar på samma parti som jag om de har tokiga tankar angående hästar, politisk åsikt går inte före god hästhållning.

Med tokiga tankar menar jag de som är styrda av principer, som att alla hästar alltid ska kunna gå barfota, istället för att se till varje hästs individuella behov.

Nu dyker det onekligen upp en hel del följdfrågor hos mig;
- Exakt VAD är en "extrem SD:are". Vad gör en sådan, om man jämför med en icke-extrem SD:are eller en miljöpartist t ex? :confused:
- Hur kommer ni fram till att en hästköpare har åsikter ni inte stödjer? Jag har sålt ett par hästar i mitt liv och kan säga att inte vid ett enda av de få tillfällen man träffade köparen pratade vi om något annat än häst och hästhållning.
- Pratar ni verkligen politik, nazism, rasism und so weiter med era hästspekulanter? Hur går den konversationen - typ "Jo, han är ju ganska lättlastad om man är bestämd, förresten, vad röstar du på för parti? eller "Hon har haft ett föl här hos mig som föddes 2008. Är du nazist förresten?". :confused:

Fattar inte hur tråden hamnat i fokus på SD och diskussion om SD öht ? Än mindre om politiska frågor till köparen på plats ?

Ang resten av dina frågor hur man hamnar i en politisk diskussion med spekulanten osv så förstår jag inte hur tråden kommit att handla om det ?
Om man läser TS originalinlägg .

Jag har svarat utifrån det inlägget och som sagt , väldigt intressant fråga och svar . Särskilt utifrån flera svaren som någonstans tycks ha förvandlat frågan /ändrat frågan till ett helt nytt ämne :confused: i kombo med några som inte verkar ha läst TS fråga alls ???

Senast ändrad:
Fattar inte hur tråden hamnat i fokus på SD och diskussion om SD öht ? Än mindre om politiska frågor till köparen på plats ?

Ang resten av dina frågor hur man hamnar i en diskussion osv så förstår jag inte hur tråden kommit att handla om det ?

Jag har svarat utifrån det inlägget och som sagt , väldigt intressant fråga och svar . Särskilt utifrån svaren som någonstans förvandlat frågan till ett helt nytt ämne :confused:

Nytt ämne? Var då?

Får man bara svara på frågan och inte diskutera djupare? Det låter tråkigt.

Ang resten av dina frågor hur man hamnar i en diskussion osv så förstår jag inte hur tråden kommit att handla om det ?

Jag har svarat utifrån det inlägget och som sagt , väldigt intressant fråga och svar . Särskilt utifrån svaren som någonstans förvandlat frågan till ett helt nytt ämne :confused: i kombo med några som inte verkar ha läst TS fråga alls ???

Fråga inte mig, jag ställer ju bara följdfrågor på svaren i det inlägg du kommenterat. För övrigt skriver ju TS om sverigedemokrater i sin trådstart.

Nytt ämne? Var då?

Får man bara svara på frågan och inte diskutera djupare? Det låter tråkigt.

Vad totalt olika man läser en tråd .
Förstår inte riktigt vad du avser utöver det .

@Zoya fast om du läser TS originalpost ordentligt bortom nämnandet av x politik så är det tydligt att inget du svarat är så relevant eftersom TS skriver om ngt denne isåfall "hittar" indirekt på google när denne kollar lite ang köparen som skulle kunna vara HÄST relaterat .

Det är ju det TS frågat om , om folk isåfall bryr sig . Inte ngt som du skrivit att en politisk kontroll skulle ske i direkt relation säljare och köpare i stallgången :confused:

Senast ändrad:
Jag hade inte brytt mig direkt. Inte om det ändå var rätt "normala" personer vi talade om. Hästhållning går före, alla gånger.
Däremot om personen var väldigt tydligt/extremt pro-IS, aktivt med i Svenskarnas Parti eller motsv. på vänsterfronten, då kanske jag hade reagerat. Men inte annars.

Sd:are är ju också människor. Precis som du och jag. Bara för att de röstar på ett visst parti borde man inte behandla dom annorlunda. Jag avskyr FI men kan ändå sälja höst och prata med de som röstar på dom.
Men va? Det efterfrågades ett svar på en fråga och jag skrev hur JAG skulle göra. Jag skiter fullständigt i hur andra gör. Om alla vill sälja hästar till människor som sympatiserar med SD så får alla göra det, jag skulle ändå ALDRIG göra det. Ok? På samma sätt som jag aldrig skulle kunna umgås med människor som sympatiserar med dem frivilligt, på jobb etc får jag ju uppföra mig och bete mig korrekt givetvis.

Vad totalt olika man läser en tråd .
Förstår inte riktigt vad du avser utöver det .

@Zoya fast om du läser TS originalpost ordentligt bortom nämnandet av x politik så är det tydligt att inget du svarat är så relevant eftersom TS skriver om ngt denne isåfall "hittar" indirekt på google när denne kollar lite ang köparen som skulle kunna vara HÄST relaterat .

Det är ju det TS frågat om , om folk isåfall bryr sig . Inte ngt som du skrivit att en politisk kontroll skulle ske i direkt relation säljare och köpare i stallgången :confused:

Fortfarande - folk har svarat i tråden på olika sätt och vissa skulle t ex agera utifrån att de får veta att folk är "extrema sd:are" etc. och då har jag ställt följdfrågor såsom vad som utmärker en "extrem SD:are" t ex. och HUR man får reda på vad personen är för något. De flesta brukar inte bräka ut sina politiska tillhörigheter på internet varför det ju då måste till att man frågar vad personen röstar på om man nu ska hålla på det som vissa skriver att de aldrig skulle sälja till en sverigedemokrat. För hur kan de annars veta det?
Vad har du för problem med mina det och exakt vad är det som inte är relevant?

Men va? Det efterfrågades ett svar på en fråga och jag skrev hur JAG skulle göra. Jag skiter fullständigt i hur andra gör. Om alla vill sälja hästar till människor som sympatiserar med SD så får alla göra det, jag skulle ändå ALDRIG göra det. Ok? På samma sätt som jag aldrig skulle kunna umgås med människor som sympatiserar med dem frivilligt, på jobb etc får jag ju uppföra mig och bete mig korrekt givetvis.

Hur får du veta en potentiell köpares politiska åsikter? Frågar du rakt ut? Vad gör du om personen inte vill säga vad den röstar på?

@Zoya jag förstår helt enkelt inte din post ang hur folk frågar folk om politisk ståndpunkt när de pratar om hästarna till salu osv ?
TS har ju bara skrivit frågan hur folk tänker om de oförhappandes via googling på spekulanten råkar se att denne har politiska ståndpunkter ?

Rätt intressant att se hur tråden går från att "hur hantera en svår fråga" till att de som eventuellt vill avstå från att sälja en häst (eller kanske hund eller annat djur) till någon med extrema åsikter, har vänts till att enbart gälla "de som röstar på SD".

Det är väl en milsvid skillnad på att "rösta på SD", att "rösta på KFML(r)", eller att vara lite lagom vardagsvegan, och att vara engagerad partimedlem eller aktiv djurrättsaktivist t.ex.

På något sätt så riskerar djurhållningen att färgas på olika sätt när en person dyker ner i en livsåskädning som på olika sätt är i en ytterkant, och anledningen till att man vill skaffa det djur man vill skaffa, kan ha att göra med livsåskådningen, snarare än med ett seriöst djurintresse.

Jag hade sålt till en SDare. Eller en kristdemokrat eller en FI:are eller någon annan som har väsensskilda politiska åsikter jämfört med mig.

Jag skulle inte sålt till en nazist, en AFA-medlem etc.

Skulle jag kolla något är det dock brottsregister och skuldsaldo hos fogden. Skulle inte sälja till någon uppenbart insolvent, och heller inte till någon som är dömd för misshandel upprepade gånger. Eller någon det blir tyst i luren när man nämner namnet till länsstyrelsen. Eller någon som jag placerar i facket barfotataliban, alternativmedicintaliban eller veterinärhatare.

Så skulle jag scanna Facebook är det inte för politikens skull.

Då tycker jag man är lika illa som SD. När man gör skillnad på folk och folk.

Frågar du mig?
Jag drar aldrig någonsin upp politik, det är det tråkigaste jag vet.
Däremot är en av mina allra äldsta vänner judinna, hennes äldre släktingar (och jag träffat) har suttit i koncentrationsläger.
Är det något jag är allergisk mot så är det rasister och nazister, oavsett samtalsämne så vill jag faktiskt undvika dem i största möjliga mån. Jag vill inte vara vänner med dem på fb och få deras sjuka inlägg i mitt flöde, jag vill inte umgås med dem alls om jag kan slippa.
Normalt sett bryr jag mig inte om vad folk röstar på, men de som röstar på SD, de stödjer nazister och rasister. Det är något HELT annat i min värld. Det är inte politik, det är människosyn.

Det finns antisemiter inom alla partier och även utanför partierna.

@Zoya jag förstår helt enkelt inte din post ang hur folk frågar folk om politisk ståndpunkt när de pratar om hästarna till salu osv ?
TS har ju bara skrivit frågan hur folk tänker om de oförhappandes via googling på spekulanten råkar se att denne har politiska ståndpunkter ?

Nu har ju förvisso tråden utvecklats lite mer än det som står i ts,...

Rätt intressant att se hur tråden går från att "hur hantera en svår fråga" till att de som eventuellt vill avstå från att sälja en häst (eller kanske hund eller annat djur) till någon med extrema åsikter, har vänts till att enbart gälla "de som röstar på SD".

Det är väl en milsvid skillnad på att "rösta på SD", att "rösta på KFML(r)", eller att vara lite lagom vardagsvegan, och att vara engagerad partimedlem eller aktiv djurrättsaktivist t.ex.

På något sätt så riskerar djurhållningen att färgas på olika sätt när en person dyker ner i en livsåskädning som på olika sätt är i en ytterkant, och anledningen till att man vill skaffa det djur man vill skaffa, kan ha att göra med livsåskådningen, snarare än med ett seriöst djurintresse.
Jag fattar inte vad du skriver faktiskt. Jag svarade på TS:s fråga, skulle du sälja en häst till en person som röstar på SD? Och mitt svar är ett tydligt och klart nej aldrig i livet. Det har noll betydelse för mig hur sverigedemokraten har för djurhållning, den kan vara i absolut världsklass, hästen kan få stå på guldspån, jag skulle ändå ALDRIG sälja en häst till en Sverigedemokrat. Helt enkelt för att en människa värderingar är mycket viktigare för mig än hästhållningen vid hästförsäljning. Hur andra gör och varför bryr jag mig inte ett enda dugg om, och skulle aldrig säga något om heller. Jag har bara redovisat hur jag gör. Hur andra gör har jag noll synpunkter på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka