Speedcart till russ

M

Mie

Min förra tråd försvann av nån anledning?
Jag undrar om man kan använda en vanlig speedcart för stor häst till ett russ (stor B-ponny). Tacksam för svar.

Sv: Speedcart till russ

Ja det kan du men jag gjorde det till min ponny och han fick lite svårare att dra den än en som är gjord för ponny, varför vet jag inte. Har även kört en annan b-ponny i storhäst speedcart och han drog den utan några som helst problem :)

Kan det ha varit för att den blir lite tyngre?
Jag kör nästan alla mina ponnysar i storhäst vagn, men upplever att de som är antingen lite lata el svaga i bakpartiet inte drar storhäst vagnarna lika lätt som ponny vagnarna.
Men då anser jag det som bra träning och de får fortsätta att gå i storhästvagnen.

Kolla lite hur stort trycket blir i skackeln/skalmen bara. Vagnen är (förhoppningsvis) avvägd för att ge ett lagom tryck i däckeln när en person sitter i och när vagnen fästs på en sele i en viss höjd. Om man sätter en mindre häst för vagnen kan trycket påverkas rätt mycket så att skakeln endera inte ligger ned något alls i däckeln eller att den trycker ned för mycket.

Bara en tanke. Har inte testat själv.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 069
Senast: Sharpless
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj