Specifik Träning .

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

CarolaLind

Hur lägger ni upp träningen av era hästar och hur delar ni upp arbetet för att specifikt träna vissa muskler mer och/eller mindre?

(Inte bara skriva ett schema Må-Sö nu med vad ni gör utan verkligen försöka beskriva er tanke bakom upplägget)

Vilka muskler eller muskelgrupper anser ni vara viktiga för just er häst och just det arbete ni gör med den?

Vilken ordning arbetar ni i och var/när/hur stretchar/stärker/vilar/bygger ni?

:bow: Ser fram emot en innehållsrik och givande diskussion :bow:

Sv: Specifik Träning .

Ja, jag försöker ha en mening bakom träningen. Alla hästar behöver ju olika verktyg i sin låda för att bli så bra de kan bli. Några har redan fina hammare, men har aldrig hört talas om skiftnyckel. Förra hästen jobbade jag mest på att vila på steget, gå ifrån symaskinsbeteende, komma fram till bettet, släppa spänningar i hals, rörlighet i ryggrad.

Nya hästen jobbar vi mycket med grundlydnad på, gå över från skjutande till bärande, länga halsen vid nacken (även sänka halsansättningen), skruva ryggraden rätt, få kontroll över bogarna.

Jag ser ridning som omformning av hästen och försöker ändra den via ridning (inte så mkt via klättra på diagonaler, stretching, en specifik övning varje dag osv). (Stretching, ET osv är däremot fina komplement)

Oj. Nu ska vi se. Det finns ju olika delar i träningen. Till exempel pysslar vi (jag och hästen) med:

* Ridning, där jag jobbar mycket med min sits ;) Där jag också vill ha honom avslappnad i överlinje och länga nacken. Han jobbar "rätt bra" med bakdelen och framdelen behöver "komma ikapp". När han kommer ikapp med framdelen och sänker nacke och länger överlinje och kortar underlinjen så blir han den mest underbara hästen att sitta på :) fast än så länge blir det bara ett par sekunder då och då, speciellt i höger varv där han har mycket svårt för att ställa i nacken och länga ytter överlinje och putta ut magen (rotera ryggraden). När det även är min svåra sida och jag av mig själv roterar ryggraden åt andra hållet kan det bli problem :smirk: Så där ligger mycket av jobbet i min sits och inte lika mycket med honom mer än sänkning-längning av nacke.
* Longering/jobb i grimma på banan. Där jobbar jag med att han ska ställa i nacke, sänka nacken, länga överlinje och korta underlinje. När han kommer igång blir steget ett helt annat (vilar på steget och har mer kadens eller vad man ska säga), vilket för honom är jooobbigt och vi orkar än så länge bara ett par sådana steg per gång.
* Gå ut i skogen. Backar tränar finfina muskler i rygg, bakdel, mage osv (senast jag var ute och såg i en uppförsbacke att länden var alldeles "svullen" blev jag riktigt rädd, trodde han var sjuk, men när vi kom till plant var "svullnaden" i stort borta ;) ). Han får kolla var tusan han sätter fötterna och jag får mycket en naturlig längning av överlinjen.

Jobbar ju även vid hand och på långa tyglar (korta tömmar) och där blir det lite blandning av dessa lite beroende på vad vi kan behöva för tillfället. Där blir ju inte min sits ett problem, men jag kan ändå påverka mer än vid longeringen (fast ibland behöver han ju friheten att balansera upp sig själv för att få det där härliga steget).

Exakta muskler är svårt att säga eftersom jag mer ser det som en helhet. Funkar inte en del blir de andra delarna sämre (tex med avslappning av hals hos min lille). Då fokuserar jag på den sämsta delen ett tag, men får ju ändå inte glömma de andra. Till exempel blir ju längningen av överlinjen bättre när jag förutom nacksänkning-längning ber om engagemang i bakdelen.

CarolaLind skrev:
Hur lägger ni upp träningen av era hästar och hur delar ni upp arbetet för att specifikt träna vissa muskler mer och/eller mindre?

(Inte bara skriva ett schema Må-Sö nu med vad ni gör utan verkligen försöka beskriva er tanke bakom upplägget)

Vilka muskler eller muskelgrupper anser ni vara viktiga för just er häst och just det arbete ni gör med den?

Bra tråd! :bow:

Jag kan säga att jag på det generella planet strävar efter och lägger upp träningen utefter att muskla hästen så jämt som möjligt, genom allsidig träning. Jag är därmed mycket noga med att variera markarbete på bana/ridhus med arbete i skog och mark. Även detta varierar jag i det att jag anpassar intensitet och vilken dag det är, utifrån vad vi gjort dagen innan. Tex: hårt dressyr pass dagen innan, lugn tur i skogen med skritt och kanske lite trav. Andra dagar i skogen kör jag allt från klätter pass till intervall träning, i syfte att stärka både kondition och muskler.

jag använder mig inte av stretching eller massör. dock är jag mycket noga med vila som komplement till arbetspassen. Hårt pass en dag - lätt ridning eller totalt ledigt från träningen och enbart hagvistelse nästa. Max vilar han dock helt 2 dagar/vecka, utöver det varierar jag som sagt intensiteten på arbetspassen.

Vilka muskler/muskelgrupper är viktiga för min häst? Återigen: alla! Vill ha en jämt musklad häst, vilket han också är. Dock är det en 5:åring och givetvis har vi målet att fortsätta muskla även om vi är på god väg, så vi jobbar på att bygga mer rumpa genom stadigare form, och även överlinjen. Vi är främst dressyr inriktade (tävling) om än allround tränande.

Hoppas det var nåt liknande du var ute efter svars mässigt i tråden!

Jag vet min häst svagheter, och jag lägger upp träningen säsongsbetonat, med plan tävling vår och höst.

Svagheterna sitter höger bog/manke, höger ländrygg,+ en kota som "rör" sig ibland, framföralltom jag inte rider loss honom utan, mer sätter "spänning" i han.
Sen är det vänster lårmuskel och den långa muskeln på bakbenet, höger "skinkmuskel" som måste stärkas.
(som du märker kan jag inte muskelgrupperna)

Vinter månaderna typ dec till febr, är det mycket skritt på lång tygel, mycket klättring och en del galoppjobb i ganska snabbt tempo.
Samtidigt grundlägger jag de rörelser som ska tränas in, formen är låg och rund.
Mars- april lägger till samling rörelser och mkt övergångar , tempoväxlingar.
April-juni, hålla i gång, tävla vissa helger, mycket skritt på långtygel.
Juni juli, galoppjobb, stärka upp de brister jag märkt på våren.
Aug till okt, fortsätta utbildningen, tävla vissa helger, mycket skritt på lång tygel.
Nov tar vi det ofta lugnt.

Numer kommer min massör ut ca 1 gång/år, jag kan underhålla honom bra själv.
I flera år hade vi perioder då hon kom ca var 6 vecka.
Jag masserar ett par gånger i veckan och känner alltid igen honom innan varje pass, brukar massera på tävlmorgonen.
Stretchar frambenen efter mkt travjobb och "skolorna"
Stretchar bakbenen efter galoppjobb.

Jag har själv en svag sida och är snedi ryggen, mitt höftparti är förflyttat ett par cm åt vänster, så jag måste hela tiden vara väldigt uppmärksam på min sitts och har jobbigt med att sitta rakt.
Jag tycker nästan det är det svåraste.
Men min massör behandlar även mig med Shiatzu och akupressur( de metoderna använder hon även på hästen)

Återkommer.

Jag har också alltid en tanke bakom uppbyggnad och träning, men det är så varierande hela tiden under "utbildningen" att det är svårt att så här räkna upp det. För det rör sig ju om korta perioder och dagsform.

Men rent övergripande så ligger, när det gäller min valack (som är den ende jag tävlar för tillfället) mitt fokus vad det gäller honom på en stark bakdel och på styrka i största allmänhet. För hans kvalité som dressyrhäst är väldigt beroende av att han är rejält musklad och stark (han är ganska stor). När han är stark och musklad så har han tex fantastiska gångarter medans han under perioder när han av olika anledningar, ex skada, har tappat mkt så blir gångarterna ganska så ordinära och markbundna. Vilket då hänger ihop med att han vid god fysik orkar bära mer på bakdelen och lättar i framdelen.

Ibörjan när jag fick honom så gick ridningen mkt ut på att få ut halsen en bit och få till lite mer ryggverksamhet. Men det var inte så mkt som fattades men tillräckligt för att vi ville arbeta bort det. Men det arbetet finns hela tiden kvar i bakhuvudet och det behövs med jämna mellanrum läggas lite fokus på det igen under en period. Han är ganska glad själv för att ha det lite bekvämt och bli lotsad runt istället för att bära sig själv och det smyger sig tillbaka till och från.

Vad det gäller muskler och uppbyggnad så är jag väldigt noggrann med det och lägger mkt fokus på det. Och iom att min valack börjar bli lite äldre så är det ännu viktigare att vara noggrann med musklerna.
Jag skyndar alltid långsamt och är alltid noggrann vid igångsättningar så att uppbyggnaden inte sker för snabbt. Jag har alltid 2v igång-skrittning efter ett uppehåll. Det ruckar jag aldrig på nuförtiden. Efter det har jag ytterligare 4v. igångsättnings-arbete innan jag återgår till ordinarie dressyrarbete. Under denna period så är jag väldigt noggrann med att inte överanstränga honom och att lägga in ansträngningarna smygandes så att övergången till ordinarie arbete kommer succesivt.

Överlag så rider jag efter följande "grundupplägg" :
Dag 1: Dressyrpass med fokus på stretchande, mjuk/lösgörande arbete. Mkt fokus på ryggverksamhet och lydighet.
Dag 2: Dressyrpass med fokus på samlande arbete, styrka och kvickhet.
Dag 3: ca 30-60 min skrittrunda
Dag 4: Uteritt med mkt galopp, kondition och klättrande

Sen så händer det att schemat ändras på grund av tillfälliga problem som behöver fokuserars extra på eller pga extra träningar för instruktör eller tävlingar etc etc Men jag försöker alltid att utgå ifrån mitt grundschema så mkt som det är möjligt. Vilket leder till att jag rider ungefär 4 dressyrpass per vecka.

En annan sak som jag också försöker komma ihåg och efterleva är att inte stänga in mig och tänka för mkt dressyr utan försöka ha ett träningsupplägg och en inställning i tanken på att han är en fälttävlans/hopphäst istället för "ren" dressyrhäst. Och det är för att "komma ihåg" att fokusera mer på konditionen (och den allsidiga styrketräningen) än vad jag gör när jag enbart fokuserar på att förbättra dressyren. Då är det väldigt lätt att glömma bort konditionsbiten och "orket".

Så detta är väl ungefär min grundfilosofi vad det gäller träning och muskler etc men som sagt så finns det ju väldigt mkt mer som man fokuserar på men bara under kortare perioder och det variera mkt mellan vad det är för ngt. Så det är svårt att "redovisa" det så här på begäran... Men det var en rolig tråd :bow: och det ska bli intressant att läsa andras upplägg.

Hur gör du själv?

en tanke bakom träning är väl a och o. Vet man vad hästen skall gå till är det enklare att lägga upp en bra träning och sätta bra mål. (igentligen kanske jag inte ska vistass i den här tråden, för jag är igentligen mer hoppryttare :D) men jag tänker dra mitt ändå..

För att göra ett långt föredrag kort..
Jag skall ha min nuvarande till mestadels hoppning, men som sagt grunden inom all hoppning är dressyren. Så det är där vi börjar. Vi har under en 7 månaders period tränat kondition och byggt upp grundmuskler (mesta delen av träningen har legat i skog). tränat de enklare hjälperna så de funkar korrekt.

när detta är gjort har man en häst som har basen för att kunna utvecklas. Därefter får man bygga på, muskler, kondition osv osv.

Nu har en sommar passerat som tyvärr gett lite vika i träningen, men ung som hon är behövde hon mycket vila även om det gjorde att vi inte kunde fortsätta där vi slutade i våras.

För att hon ska fungera inom hoppningen och även dressyren (som vi ska starta på lokal nivå) behövs mera lyhördhet för hjälperna, mer frammåt anda.det svåra i att bygga upp en häst korrekt som ska gå till både dressyr och hoppning är att få den att fungera i båda, därför bör man nog prioritera, vilken gren är det jag helst vill sattsa på. en ren dresyrhäst bygger ofta muskler som i hoppningen gör den osmidig,

just nu i träningen är det kondition och muskler som vi bygger upp i skogen. detta skall vi varvat med grunddressyr på banan träna i en månad, därefter ska vi lägga upp ettbättre schemaför att mina mål ska fungera.

uppför i backar, både skritt , trav och galopp. skritten gynnar musklerna bak, som utgör grunden för att hästen ska orka. Traven hjälper till att skapa de muskler i bak som gör att hästen senare orkar skjuta på ordenkligt bakifrån, och galoppen likaså. backarna är mitt bästa träningstipps. Nerför är det mycket halter för att få in bakbenen en aning, även serpentiner både nerför och uppför. galoppspruter likaså samlingar, kliva över rötteroch stenar. trampa på olika underlag, allt för att få grunden.

även joggingpass är infört. en ca15-20 minuters skritt uppvärmning.5minuters trav utan avbrott (ökat allt efter hur hästen orkar) upp till 20 minuter och 15-20 minuter skritt hemmåt igen.

nu har jag mest pratat om grunden för min häst, men när den sitter återkommer vi med annat ;)

Vilka svar! :)

Ska skriva ut och läsa i lugn och ro :d

Tack! :bow:

(Och såklart inkomma med mitt eget) :D

Rolig tråd! Jag försöker få med alla träningssätt (vilket är ett måste när ponnyn har KS) och det blir även lite speciellt pga detta.

Dag:
1- Galoppintervaller
2- longering
3- Dressyr
4- löshoppning
5- galoppintervaller
6- tömkörning på banan
7- Dressyr
8- löslongering
9- hoppning
10- galoppintervaller

Det brukar dock inte bli såhär, och på senare tid har jag börjat rida mer som vanligt, mer dressyr. Och det blir alltid ngn vilodag, ca 3 ggr på två veckor. Han är 7 men började ridas in när han var 4 och det senaste året har jag inte ridit honom (KS). Så nu försöker jag att jobba upp styrkan att gå i en stadig form och arbeta i bak. För tillfället så blir det mkt skänkelvikningar, öppnor, tagen bakdel, förvänd tagen bakdel etc. Allt för att få honom lika lång och mjuk i båda sidorna.

När jag rider dressyr så börjar jag med att galoppera igång honom ute och bryr mig inte direkt om formen, ca 5 min. Sedan arbetar jag i en ganska låg form men försöker få honom att ta i framåt, brukar jobba på olika volter och öka och minska volten. Det blir ganska mycket galopp i början. Sedan jobbar vi i skritt med framdelsvändningar, skänkelvikningar, vändningar m.m. för att få fram honom i handen eftersom han gärna vill släppa bettet i sktitten och bli lång.

Efter det blir det trav igen och vi börjar så smått arbeta med den specifika övning som vi tänkt ut. (Nu har jag nästan uteslutande ridit för tränare när jag rider dressyr så att det ska bli rätt, så där sinar ju idéerna aldrig!). Det blir oftast styrketräning och målet för varje träningspass är att han ska hänga ihop och korta sig, plus bli rundare och kortare i formen. Det går bättre och bättre för varje gång och det är så himla kul att äntligen få träna igen! :love:

När vi är färdiga så lägger jag ned honom i trav några minuter och böjer igenom sidorna ordentligt. Kan tillägga att när jag intervalltränar så är det 2 min skritt, 5 min galopp, 5 st. i genomsnitt men blir även 4 eller 6.

Jag tar hästen mest på promenader (pga mina brutna revben), i skog och mark och klättrar gärna. Han är dåligt musklad och har en svag länd, så klättring för rumpan och för att jobba med ryggen. På våra promenader slappnar han av och rör sig ordentligt genom kroppen, samt lär sig hålla koll på sina ben och fötter (han har ännu inte riktigt "vuxit i" kroppen än) Jag är också dåligt igång så jag behöver träningen också.

Vid tömkörning så är målet mest att han ska slappna av och komma i en låg form, han har svårt med avslappningen och går gärna högt, han har exeriören lite emot sig. Dessutom är vi fortfarande relativt nya för varandra så det är lite si och så med kommunikationen ibland. Vilket vi jobbar hela tiden med

När jag rider (ca 2gg/v) så jobbar vi mest på att gå i låg form och hitta ett bra arbetstempo. Ngt vi också har fokus på är frampartiet, han bör bredda fram, dock är han så ung, så det kommer.. bara vi tränar på...

Så jag går ut med honom på promenader 2 gånger i veckan över stock och sten.. rider 2gg vecka, kortare dressyrpass, där emellan bör vi också få med tömkörning, men annars blir det en promenad till... ska rida ut nu i veckan när jag får sällskap. (och mina ribs kanske mår lite bättre)

Han ska börja löshoppas, vilket jag tänkte göra ca 2gg/mån, för att senare börja hoppträna.. just nu tror jag att det är förenat med livsfara att sitta på ryggen på honom över hinder då han har svårt med benen lite över lag.. de är för långa för honom.. :p

Jag har ett D-ponnysto som är 6 år gammal och när jag rider dressyr brukar jag jobba ungefär enl. följande.

Börjar att is kritten korta tyglarna och gå på en volt, när hon är hyffsta avslappnad brukar jag börja att flytta bakdelen utåt. Alltså att frambenen går kvar på spåret och bringan är riktad mot viltens mitt, bakdelen flyttas utåt. Detta gör jag i båda varven.

Sen brukar jag göra samma sak i trav, viktigt att hon vilar på stegen. För er som har lust att prova denna övningen, som är SUPERbra för att få hästen lösgjord, så ska man i traven sitta ner på "fel" sittben. För att komma åt det bakbenet.

Viktigt för min ponny är att hon går i en bra takt, vilar på steget och tar stöd på bettet. Jag rider nästan alltid lätt, för at hon ska få lätt att komma upp med ryggen.

När jag känner att hennes takt och tempo är bra i traven börjar jag galoppera, viktigt är att jag i höger varv måste flytta ut hennes bakdel lite nästan hela tiden eftersom hon är svag i sitt högra bakben och helst går med det lite innanför hela tiden.

Efter att jag har arbetat henne i galoppen går jag tillbaka till travarbetet och lägger nu ett något högre tempo, lite mer press på henne, för att hon ska ta ut steget ordentligt, och arbeta genom hela kroppen. Noggrann också med att hon säker sig framåt nedåt så fort jag lättar på handen.

Det jag brukar arbeta mest med är att hon ska vara lösgjord och arbeta med rätt muskler. Det är bara nån gång i veckan (knappt) som jag arbetar henne i en tävlingsform (LA).

Ska kanske tilläggas att jag just nu tävlar mest dressyr, rider dressyr ca 3 ggr i veckan, hopptränar en gång i veckan, de andra dagarna så rider jag ut och en dag i vecka så brukar jag skritta med henne.

Jag brukar inte följa något speciellt schema, förutom att jag ser till att det blir minst 3 dagar skogen och aldrig mer än 2 dagar på raken på banan, alltid en vilodag i veckan. Jag låter hästen vara med och bestämma vad vi ska göra på banan vaje dag. Dvs att känns hon stel satsar jag på lösgörande, känns hon pigg och fräsch tar vi samlande. Något jag alltid börjar varje ridpass är att efter en lång skrittuppvärmning kontrollera att gas och broms fungerar ORDENTLIGT!! Omedelbar reaktion menar jag! Har man bara fått i gång detta flyter träningspasset på av sig själv, jag brukar känna av henne vad jag behöver just den dagen...
Kanske korkat men jag tycker att det fungerar bäst för oss i alla fall.

Kul tråd! Och jag ser med spänning fram emot vad en fysioterapeut (eller vad du nu är?) har att säga om de olika tankarna!

Själv tänker jag ungefär att lättare arbete en dag - hårdare nästa, vila i hagen 2 dagar i veckan, efter ett hårdare pass. Det blir svårt när jag sätter upp veckoschema, för då räcker inte dagarna till, men under två veckor hinner vi med det mesta. Ibland blir vilodagen ett lätt pass, om hästen inte gått så hårt innan. Ibland blir det ett par "medeljobbiga" pass på rad. Och ibland lägger vi in flera dagars eller en veckas vila.

Jag vill ha uthållighet och en bra grundstomme, och det tycker jag vi får av långa turer i skritt eller sansad trav, jämnt tempo med schvung och ganska låg, öppen unghästform eller helt lång tygel i skritten. Räknas som ett lättare pass, men inte vila eftersom det ändå är rätt belastande att kånka omkring på ryttare i en timme eller mer. Jag räknar det som muskelbyggande, eftersom syftet är just att aktivera och stärka de senigare hållningsmusklerna. Tycker det ger fin stark rygg och hals och antar att magen hänger med. En dag i veckan brukar det bli.

Jag vill förståss också förbättra styrkan överlag, bygga muskler i bak och ben, rygg och mage. Det får vi från dressyr med samlande övningar eller klättring, cavalettibommar, gymnstikhoppning, pulsa i vatten eller snö eller så. Det kan varieras, men blir ett jobbigt pass 2 dagar i veckan.

Dels vill jag jobba gymnasticerande, lösgörande och utbildande (nya rörelser eller finslip på något, mer rakriktning, arbete mot samling). Även lite gymnastikhoppning eller löshoppning kan räknas hit, tycker att det ger smidig häst, även om det också råkar vara lite muskelbyggande. Det får inte vara för jobbigt och ge spänningar eller slitage. Det blir ett lättare pass, gärna både lite ute och på bana. Det kan göras avsuttet också, om hästen gått lite mer ett par dagar innan. Brukar bli 1-2 dagar i veckan.

Så vill man ha lite schvung och kondition, så galoppass eller bara glad uteridning i största allmänhet - rakt fram i omväxlande tempo. Det kan bli alltifrån jättejobbigt till ganska lätt beroende på hästens ork och hur länge vi håller på. Lugn galopp under lite längre sträckor är bra för samlingsmusklerna också har jag för mig, stärker magen och lösgör ryggen. En dag i veckan blir det oftast.

Vissa saker överlappar ju och går in i varandra. Hoppa t ex är mest styrka kanske, men också gymnasticerande och tränar lite explosivitet, precis som vissa dressyrpass kan göra om man går in för snabbhet i reationer och gör mycket övergångar, fattningar och så. En uteritt kan vara lugn och slapp, uthållighets- eller konditionskrävande, lösgörande eller muskelbyggande. Men jag tror inte att man kan separera träningsformerna så mycket på sin häst att man kan köra så att säga enbart kondis en dag och enbart muskler en annan, eftersom det är muskelkrävande att träna kondis. Och ännu mindre tror jag att man kan träna en muskelgrupp helt utan att belasta en annan. Om man rider dagligen så belastar man ju rygg och ben och riskerar slitage om hästen inte får vila och tid att stärka "bär och hållningsmusklerna" (vilka det nu är) mellan varven.

Måste bara tacka för en superbra övning, hade problem i traven med min 7åring och jobbade på enl. din övning igår och han släppte något helt otroligt :bow: Åh jag älskar den här tråden :D

Vilken kanon tråd :bow:
Intressant att läsa vad alla skriver.

CarolaLind skrev:

Jag måste skilja rätt mycket på jobbet med "den gröna" och jobbet med "den trasiga". Självfallet - för den "trasiga" är arbetet i första hand sjukgymnastik och eventuellt rehabilitering. För "den gröna" är det jobb för att stärka inför framtida uppgifter, att leka med hästen utifrån den begåvning och styrka just han har.

Just nu har jag fokus på den gröna, Flingan. Den andra, Trollfuxa, går och är mamma och har just nu rätt jobbigt med höstblåst, höstkyla, päls-sättning och digivning - hon går bara i hagen.

Men Flingan då. Han har haft en kanon uppträning hos förra ägaren, där han har fått en väldigt fin grund i kroppsmedvetenhet, balans samt också styrka och smidighet. Han är liksom redan musklad optimalt känner jag, det gäller bara att underhålla och bygga vidare på den fina grunden.

Det gör vi mest genom att kombinera jobb på ridbanan där jag hittills mest fokuserat på att han ska förstå och "följa mej" (förstå hjälperna, vilja vara med mej), inte så mycket jobb med "kroppen". Men sist vi var på ridbanan kände jag att många poletter ramlat ner och det började gå att jobba. Då är det mest att jobba med tajming, takt och energi. Rakriktningen ingår i det tidigare jobbet med att följa hjälperna och "vilja vara med". Han har lite dålig bjudning och är lite bekväm av sej och hamnar i en såsig "nära lateral" skritt lätt, eller såsig ponnytrav - lämnar bakbenen lite bakom sej. Med lite takt-angivelse och jobb med att korta av bakbens skjuttid så får han automatiskt bättre form, kommer in mellan hjälperna och slutar såsa (då har han riktigt bra gångarter). Då sträcker han också överlinjen ok - även om han ännu inte riktigt blivit haj på hur han ska bära upp mej (han är väldigt grön, försöker ibland bära upp genom att korta av hela ryggen). Jobbar med böjning, sökning, följsamhet för att lösgöra och balansera av.

Detta kombineras då med dels långa promenader ute i skogen, uppemot 2 h ett par gånger i veckan. Jag har inte längre möjlighet att ha med honom som handhäst (kunde det i somras då han var med 2-3 gånger i veckan och fick träna både trav & galopp), men upplever det som att han är i sitt esse när han får ta sej fram i skogen - och det är nyttigt underhåll av balans, kroppsmedvetenhet, formgivning.

Dels har jag tömkört lite, men det tycker jag är svårt att få ut optimalt med jobb från - jag är inte så "hemma" med långa tömmar och tycker det blir lite klumpigt och svårt att vara "fin och exakt". Men jag försöker träna och lära mej och hästen är definitivt fint tömkörd innan så han är ganska förlåtande.

Utöver detta jobbar jag även lite i lina eller lösarbetar i en mindre fyrkantig ridbana (11x11m), då vi främst jobbar med att han ska kunna balansera sej och formge sej i alla gångarter samt följsamhet (kroppsspråk!). Här blir det mesta "galopparbetet", galopparbetar inget i övrigt egentligen längre (som handhäst blev det ju en hel del). Har påbörjat jobb med bommar & små hinder på lina, ser det som ett bra underhåll av kroppskontroll samt att han kan må bra av att vara lite mer "explosiv" ibland (hoppet). Hoppningen tränar också knästräckare fint, han är musklad bra där men det lilla dressyrjobb vi gör hittills ställer inte särskilt höga krav på knästräckare och då är små hinder lämpligt tycker jag för att komplettera.

Jag har försökt jobba honom vid hand men där blir vi mest frustrerade på varandra än så länge, förhoppningsvis får vi hjälp av tränaren med detta nästa vända. Sist vi var hos henne jobbade vi dock mycket med övergångar och förändringar (tränar hans "energi"/bjudning/såsning åt rätt håll - lite mer "intensivt" jobb för musklerna), mycket övergångar mellan skolorna samt mellan skritt-trav-skritt-trav. Men jag får inte koll på det hemmavid riktigt, nu jobbar vi enbart med böjnig, sökning samt att "flytta bogar" ut och in på volterna innan jag sitter upp vid ridbanejobb.

Fast just nu försöker vi rida ut mest, ungefär 3 dagar i veckan. Då framförallt för "huvudets" skull - att han ska tycka det är lite roligare att bli riden, få lite mer bjudning.
Vi har åkt iväg till ridklubben och ridit ut med en kompis en gång, förhoppningsvis ska vi kunna göra det en gång i veckan framöver. Förra gången blev det mycket off road-snurrande i skogen (där han är som en klocka, han tar sej fram superfint överallt och är bra "lots" för det stora holländska halvblodet som kompisen har - som har "noll koll" på ben och hovar) plus klättrande i sandtag. Det kände han av i musklerna dagen efter, klättrande tror jag är nyttigt för honom men hemmavid har vi inte så mycket backar. Nyttigt för bjudningens skuill också, att få komma till nytt ställe och rida ut med andra.

CarolaLind skrev:

Vet ej om vi egentligen tränar några speciella muskler, på just honom är det mest ett jobb med helheten - kropp och knopp. Vill däremot gärna få mer intensitet och kanske mer explosiv styrka i musklerna, uthålligheten har han redan. Detta görs genom mycket jobb med övergångar och "förflyttningar" hit och dit (på den nivå vi är), samt att begära kvicka svar på hjälper (förståelsen). Jag vill dock gärna se att han blir starkare och starkare i sina linjer mellan överlinje & underlinje. Han är väldigt "fin" i sitt mellangärde (både mage & rygg och däremellan), fint sluten baktill och bra musklad, fin länd och fin "ljumske" - det vill jag gärna behålla! Inte så mycket jobb mot skjutkraft, mer mot bärkraft i allt vi gör.
Men jobbet med överlinjen ingår i allt vi gör, är alltid noga med balans, bärighet och "form" - även på promenaderna. Visserligen är han formad på ett ypperligt sätt av sej själv ;)...

Han kunde få mer medvetenhet vad gäller "det som sticker ut" (benen) - jag är helt fascinerad över att han VERKAR så otroligt balanserad och medveten när jg rider eller vi är ute i skogen, men till exempel när vi gör lite benövningar så kan han bli helförvirrad och när jag vill lyfta höger fram så står han och lyfter höger bak och vänster bak om vartannat "var dte inget av dem du menade??" typ.
Så vi lägger lite krut på små benövningar för att öka medvetenheten, försöker dock att inte överdriva - han är väldigt liksidig och känns inte alls särskilt "besvärad", jag tror nästan ibland att anledningen till att han verkar förvirrad ibland är att han ÄR så "ihop", stark, liksidig....? Han känner helheten på ett jättefint sätt liksom.....

CarolaLind skrev:

Jobbas inte mer än tre dagar i rad, sedan vilodag. Helst jobb två dagar i rad och sedan vila, men då med fokus på "intensitet" (explosiv styrka) ena dagen och med fokus på uthållighet andra dagen - olika muskelgrupper varje dag också så långt det går när vi är på denna "basic" nivå. Jag tror på varannandagsträning men han är så fet så han måste röra sej mer för att hålla sej i trim... ;)
Varannandagsträning kan dock bli aktuellt längre fram när vi kommit lite längre med "jobb med kroppen", då skulle jag kunna gå in under en period och "hårdträna" mot mer explosivitet i specifika muskelgrupper - något jag tror han kan behöva. Med en vilodag emellan förstås så kroppen "hänger med". Nu fokuserar vi inte så mycket på specifika detaljer utan mer på helheten, eftersom vi är på en sån "basic" nivå (han är inte riden mer än 20 gånger).

Stretching gör vi efter varje "hårdare" pass, dock brukar jag fokusera mej på vissa muskelgrupper i stretchingen - beroende på vilket jobb vi gjort. Gör sällan "helkropps-stretching" på en och samma gång, upplever det som att det blir för påfrestande för hela varelsen (?).

Den röda (Trollfuxa) kan jag skriva om en annan gång när vi kommit igång.... Jag drar mej för att sätta igång henne, hon ÄLSKAR att arbeta och egentligen är det mest på grund av det jag känner att jag "borde" - men det är grymt svårt att hitta jobb som funkar med hennes kropp, på hennes nivå.

Ohh vilken rolig tråd =)

Funderar lite på vad några skrev i börja av tråden om att skruva och rotera rygraden... Det är ett begrepp som jag aldrig tidigare hört.. För om jag inte har helt fel har väl hästen ingen böjlighet i sidled i ryggraden.. Så menar ni lixom åt andra hållet? Alltså så det blir mer "uppförs backe" eller att den ska sjutas upp så att den blir mer rundad? svårt att förklara men hoppas ni fattar..

Har haft min häst i ett halvår nu.. Första månaderna blev det mest fokus på lösgjordheten och få honom att hitta takten och vila på steget, eftersom han lätt blev trippig. Även att få honom mer avslappnad och säker i sig själv. Eftersom han inte var så stark då red jag aldrig 2 pass dressyr i rad. Det blev i stort "ut och lulla" i skogen varannan dag och vila helt 1-2 dagar i veckan. Någon dag blev det ut och latja lite för att behålla glädjen i arbetet =).
I dressyrarbetet jobbade vi mkt med lydnad takt och tempo, även mkt lösgörande övningar, skänkelviknigar, framdelsvändningar, m.m. Inte så stora krav på böjning utan mest fokus på att han skulle vara jämn i sidorna.

När han blev starkare började vi fokusera mer på samling att han skulle lägga mer vikt på sina bakben. I dressyr arbetet la jag större krav på böjning och började smått med öppna och sluta. Jag började också kräva att han skulle orka bära sig bättre i övergångar och i ett högre tempo. Jag började också lägga in mer dressyr vid uteritterna. Eftersom jag nu krävde mer la jag in lättare pass var tredje dag så att han fick chans att bygga muskler. Kunde t ex vara ut och skritta på långa tyglar eller ett lättare joggningspass.

Efter några veckors sommarvila blev det igång igen först med lösgörande och så småningom tillbaka till samlande.

Nu är vi i ett skede där vi fokuserar mkt på att verkligen få igång energin i honom, med allt vad det innebär. lägger även in pass med endast lösgörande i lite lägre form för att inte tappa bjudningen. Rider ut minst 3 dagar i veckan. Varierar med klättring, kondition och allmän avkoppling. Jag lägger även nu in lättare pass var tredje dag.

Under hela perioden har jag haft hoppträning 2-3 ggr i månaden. Longeringen har varit en viktig bit under hela tiden, då inspänd. Då har jag hela tiden kunnat få en överblick över utvecklingen från marken, och får dessutom variering i träningen.

Angående musklerna var målet från början att bygga upp hela honom eftersom han inte va så jätte välmusklad. Har hela tiden fokuserat på att få honom musklad jämnt i båda sidor. Nu fokuserar jag mkt på att bygga muskler på rumpan eftersom han lätt blir framtung, Jag vill också få en mer musklad trapezius.

Försöker att stretcha fram och bakben så ofta jag orkar/hinner efter hårdare pass, eftersom han är ngt kort i steget.

Har varit tvungen att fundera ett tag och kommer hela tiden tillbaka till bakknäna...

Häst 1, överbyggd, låg halsansättning, kort hals, rak överlinje, svarar gärna på "kortning" genom att vinkla bara bäckenet och kliva in långt under sig, medans bakbenen är raka. Hon har också tendens att backa bort från bettet och bli "uppåt" istället för framåt. Där vill jag hålla "ner" framdelen och få henne lång i kroppen men också få henne att vinkla mer bak och sänka bakdelen. Här går det inte att sänka bakdelen genom att resa upp fram, då går hon uppåt istället och bakom lod. Så låg framdel, lång hals och nosen framåt, samt aktiv trav i lååånga steg, vi rider i något som förmodligen mest liknar montéträning ute, men inte i det tempot. Jag eftersträvar fortfarande att hon ska vila i steget, men hon är ändock 170+, så det måste få finnas längd också. Riden på detta sätt musklar hon sig längs halsens/mankens översida och börjar vid longering sätta under sig mer utan att nacken kommer upp. Går dåligt att tömköra, eftersom jag då tenderar att försöka "sätta" henne genom att backa med handen (fy matte). Det jag tittar mest på vid longering är just det faktum att bakknät gör "cirkelrörelser".

Häst 2, nordsv val (se tömkörningstråd). Ordentlig patellaupphakning b b, mer vänster sida. Vill ogärna böja bakknäna, tar böjningen högre upp istället så att hela rumpan guppar samt släpar tårna hårt, ffa i trav. Ju bättre frånskjut desto bättre böjning, vilket gör att när man kör i "travartrav" slutar han släpa. Dock har jag ingen lust att hålla på i det tempot, så just nu tömkörs han omväxlande med skritturer i shettistempo :D . Tömkörningen i långsam trav, där han får vila i steget nog länge för att böja ihop just bakknäna, och träna upp "lyftarmusklerna" där. Sidvärtesrörelser i skritt, har haft svårt att flytta sidvärts eftersom all benstyrka gått åt till att skyffla på framåt. Galopprep i traven om jag tycker att det skulle tillföra något. Har hela livet tidigare varit utan muskler framför och bakom manken, inte heller har han haft någon riktigt snygg överlinje, så vi får väl se om det blir någon skillnad nu.

Häst 3, nordsv sto, varit stressig men nu lugnat sig betydligt. Svankryggig och markbunden bak, naturlig resning i hals och nacke, töltar ist f trav. Här försöker jag få till en sträckning framåt, vid ridning genom trav (eller ja, tölt då) i lätt sits på så lång tygel det går att få henne att följa. Tömkör i trav (tölt) med väldigt ledande inner töm för att få henne att lägga mer vikt framåt, så att bakbenen får komma till jobb. Har liksom ingen förbindelse mellan fram- och bakdel. Även här är det viktigt att hon, trots att jag ber henne komma framåt, vilar på steget, så att bakknäet höjs och korset sänks. Bakhovarna ska alltid sättas i med syftning framåt. När vi får till det, bär hon sig riktigt bra i trav. Den är inte riktigt ren ännu, men kommer nog att bli det när hon fått koll på vad hon ska göra. Nervbanorna är inte etablerade där än.

Shettisarna skrittas mest, men när de jobbas, är det mest med inriktning på lydnad med takt och balans, vilket för mig innebär - att de vilar i steget och böjer bakknäna, förstås! Jag har visst snöat in mig totalt :D . Tala gärna om ifall ni tycker jag är helt ute och cyklar!

Men titta vilken kul gammal tråd jag hittade :D

O jag har inte ens svarat själv i den :o

Kanske en tråd att sparka liv i?

Ja det var kul att läsa sitt gamla svar och jämföra med hur det ser ut i dagsläget :)

Mest förvånad är jag över hur mkt jag orkade skriva :D

Upplägget ser dock fortfarande ganska likt ut. Men jag vet att jag fokuserar ännu mer på styrka (och kondition) nu mot vad jag gjorde då (även om jag tyckte att jag gjorde det då), men att jag nu även är extremt noggrann att inte slita på honom eftersom han börjar bli gammal/är gammal (även om det inte känns).

Men framförallt har ridkunskapen förbättrats mkt de senaste åren, eller framförallt INSIKTEN. På bilder (och känsla) som jag då tyckte var bra ser jag idag en oengagerad bakdel och framtung häst :o Insikten om engagemang av bakdelen och lätthet i framdelen och en högre samling är idag mkt, mkt högre och det är stor skillnad på ridningen. Förr åkte jag. Idag rider jag (men jag är också väldigt medveten om hur mkt som fortfarande fattas).

Men framförallt så är jag så oerhört tacksam idag för allt min fantastiska läromästare har lärt mig :love: (även om han ibland är så svår att man nästan vill ge upp, framförallt på tävling). Men han har verkligen lärt mig att rida (och gett mersmak på hur mkt mer jag behöver utvecklas).

Eftersom min gamla tant, kan så mycket mer än mig och vi har hittat ett bra samspel, jobbar jag faktiskt mest på att jobba upp min kropp (av flera anledningar, mycket för att jag ska kunna rida henne bättre, men även för att fungera bättre i vardagen). På henne lägger jag nog mest energi på motorn, dvs rumpan (hästar ska ha stora runda rumpor, tycker jag) och ryggen (främst vid manken, då jag insåg att hon knappt hade en synlig manke när jag köpte henne).

Jag försöker rida så varierat jag kan (är ju trots allt rätt så begränsad).

Mest blir det gammal hederlig dressyrträning (både inne och ute), för att liva upp det gör vi byten då och då (vi tränar inte direkt på det för det behövs inte). Det gillar hon, även om hon ibland "ångar iväg" i 2or eller 3or, utan att jag är med på det.

Bommar åker fram titt som tätt i vardagsträningen

Jag gör mycket övergångar mellan skritt och galopp, eller mellan alla gångarter egentligen.
Sen koncentrerar jag mig mycket på att hon är rak så mycket som möjligt (med tanke på hur jag ser ut i kroppen).

Ibland galopperar vi på ett fält för att få upp flåset och minst en dag i veckan tar vi en promenad i skogen. Vilar gör hon också en dag i veckan. Om jag kommer ihåg tömkörs hon 1 dag/vecka också.

Sen skulle jag vilja hoppa lite gymnastikövningar med henne ibland, men eftersom hinderparken står ute så avstår jag (vill gärna ha väggar runt omkring då).

Stretchning görs inte just nu, men tänkte ta ut en massör som lär min assistent att göra det korrekt.

Min tanke med upplägget är väl att kunna rida henne henne så länge som möjligt och sen ha kvar henne ett tag till efter det. Sen är det också utmärkt träning för mig.
Vi tränar egentligen inget avancerat utan håller oss på nivå för våra tävlingar (hk-dress och lokala), men det skadar ju inte att glänsa när man väl kommer ut, så vi finslipar det mesta och vi gillar muskler :)

Jag är mycket piggare nu, sen du tipsade mig om järntabletter, och Tanten är lite finare än sist du såg henne.:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 089
Senast: Marje
·
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
3 118
Senast: Efwa
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka