Sv: Specifik Träning .
Vilken kanon tråd
Intressant att läsa vad alla skriver.
CarolaLind skrev:
Hur lägger ni upp träningen av era hästar och hur delar ni upp arbetet för att specifikt träna vissa muskler mer och/eller mindre?
Jag måste skilja rätt mycket på jobbet med "den gröna" och jobbet med "den trasiga". Självfallet - för den "trasiga" är arbetet i första hand sjukgymnastik och eventuellt rehabilitering. För "den gröna" är det jobb för att stärka inför framtida uppgifter, att leka med hästen utifrån den begåvning och styrka just han har.
Just nu har jag fokus på den gröna, Flingan. Den andra, Trollfuxa, går och är mamma och har just nu rätt jobbigt med höstblåst, höstkyla, päls-sättning och digivning - hon går bara i hagen.
Men Flingan då. Han har haft en kanon uppträning hos förra ägaren, där han har fått en väldigt fin grund i kroppsmedvetenhet, balans samt också styrka och smidighet. Han är liksom redan musklad optimalt känner jag, det gäller bara att underhålla och bygga vidare på den fina grunden.
Det gör vi mest genom att kombinera jobb på ridbanan där jag hittills mest fokuserat på att han ska förstå och "följa mej" (förstå hjälperna, vilja vara med mej), inte så mycket jobb med "kroppen". Men sist vi var på ridbanan kände jag att många poletter ramlat ner och det började gå att jobba. Då är det mest att jobba med tajming, takt och energi. Rakriktningen ingår i det tidigare jobbet med att följa hjälperna och "vilja vara med". Han har lite dålig bjudning och är lite bekväm av sej och hamnar i en såsig "nära lateral" skritt lätt, eller såsig ponnytrav - lämnar bakbenen lite bakom sej. Med lite takt-angivelse och jobb med att korta av bakbens skjuttid så får han automatiskt bättre form, kommer in mellan hjälperna och slutar såsa (då har han riktigt bra gångarter). Då sträcker han också överlinjen ok - även om han ännu inte riktigt blivit haj på hur han ska bära upp mej (han är väldigt grön, försöker ibland bära upp genom att korta av hela ryggen). Jobbar med böjning, sökning, följsamhet för att lösgöra och balansera av.
Detta kombineras då med dels långa promenader ute i skogen, uppemot 2 h ett par gånger i veckan. Jag har inte längre möjlighet att ha med honom som handhäst (kunde det i somras då han var med 2-3 gånger i veckan och fick träna både trav & galopp), men upplever det som att han är i sitt esse när han får ta sej fram i skogen - och det är nyttigt underhåll av balans, kroppsmedvetenhet, formgivning.
Dels har jag tömkört lite, men det tycker jag är svårt att få ut optimalt med jobb från - jag är inte så "hemma" med långa tömmar och tycker det blir lite klumpigt och svårt att vara "fin och exakt". Men jag försöker träna och lära mej och hästen är definitivt fint tömkörd innan så han är ganska förlåtande.
Utöver detta jobbar jag även lite i lina eller lösarbetar i en mindre fyrkantig ridbana (11x11m), då vi främst jobbar med att han ska kunna balansera sej och formge sej i alla gångarter samt följsamhet (kroppsspråk!). Här blir det mesta "galopparbetet", galopparbetar inget i övrigt egentligen längre (som handhäst blev det ju en hel del). Har påbörjat jobb med bommar & små hinder på lina, ser det som ett bra underhåll av kroppskontroll samt att han kan må bra av att vara lite mer "explosiv" ibland (hoppet). Hoppningen tränar också knästräckare fint, han är musklad bra där men det lilla dressyrjobb vi gör hittills ställer inte särskilt höga krav på knästräckare och då är små hinder lämpligt tycker jag för att komplettera.
Jag har försökt jobba honom vid hand men där blir vi mest frustrerade på varandra än så länge, förhoppningsvis får vi hjälp av tränaren med detta nästa vända. Sist vi var hos henne jobbade vi dock mycket med övergångar och förändringar (tränar hans "energi"/bjudning/såsning åt rätt håll - lite mer "intensivt" jobb för musklerna), mycket övergångar mellan skolorna samt mellan skritt-trav-skritt-trav. Men jag får inte koll på det hemmavid riktigt, nu jobbar vi enbart med böjnig, sökning samt att "flytta bogar" ut och in på volterna innan jag sitter upp vid ridbanejobb.
Fast just nu försöker vi rida ut mest, ungefär 3 dagar i veckan. Då framförallt för "huvudets" skull - att han ska tycka det är lite roligare att bli riden, få lite mer bjudning.
Vi har åkt iväg till ridklubben och ridit ut med en kompis en gång, förhoppningsvis ska vi kunna göra det en gång i veckan framöver. Förra gången blev det mycket off road-snurrande i skogen (där han är som en klocka, han tar sej fram superfint överallt och är bra "lots" för det stora holländska halvblodet som kompisen har - som har "noll koll" på ben och hovar) plus klättrande i sandtag. Det kände han av i musklerna dagen efter, klättrande tror jag är nyttigt för honom men hemmavid har vi inte så mycket backar. Nyttigt för bjudningens skuill också, att få komma till nytt ställe och rida ut med andra.
CarolaLind skrev:
Vilka muskler eller muskelgrupper anser ni vara viktiga för just er häst och just det arbete ni gör med den?
Vet ej om vi egentligen tränar några speciella muskler, på just honom är det mest ett jobb med helheten - kropp och knopp. Vill däremot gärna få mer intensitet och kanske mer explosiv styrka i musklerna, uthålligheten har han redan. Detta görs genom mycket jobb med övergångar och "förflyttningar" hit och dit (på den nivå vi är), samt att begära kvicka svar på hjälper (förståelsen). Jag vill dock gärna se att han blir starkare och starkare i sina linjer mellan överlinje & underlinje. Han är väldigt "fin" i sitt mellangärde (både mage & rygg och däremellan), fint sluten baktill och bra musklad, fin länd och fin "ljumske" - det vill jag gärna behålla! Inte så mycket jobb mot skjutkraft, mer mot bärkraft i allt vi gör.
Men jobbet med överlinjen ingår i allt vi gör, är alltid noga med balans, bärighet och "form" - även på promenaderna. Visserligen är han formad på ett ypperligt sätt av sej själv
...
Han kunde få mer medvetenhet vad gäller "det som sticker ut" (benen) - jag är helt fascinerad över att han VERKAR så otroligt balanserad och medveten när jg rider eller vi är ute i skogen, men till exempel när vi gör lite benövningar så kan han bli helförvirrad och när jag vill lyfta höger fram så står han och lyfter höger bak och vänster bak om vartannat "var dte inget av dem du menade??" typ.
Så vi lägger lite krut på små benövningar för att öka medvetenheten, försöker dock att inte överdriva - han är väldigt liksidig och känns inte alls särskilt "besvärad", jag tror nästan ibland att anledningen till att han verkar förvirrad ibland är att han ÄR så "ihop", stark, liksidig....? Han känner helheten på ett jättefint sätt liksom.....
CarolaLind skrev:
Vilken ordning arbetar ni i och var/när/hur stretchar/stärker/vilar/bygger ni?
Jobbas inte mer än tre dagar i rad, sedan vilodag. Helst jobb två dagar i rad och sedan vila, men då med fokus på "intensitet" (explosiv styrka) ena dagen och med fokus på uthållighet andra dagen - olika muskelgrupper varje dag också så långt det går när vi är på denna "basic" nivå. Jag tror på varannandagsträning men han är så fet så han måste röra sej mer för att hålla sej i trim...
Varannandagsträning kan dock bli aktuellt längre fram när vi kommit lite längre med "jobb med kroppen", då skulle jag kunna gå in under en period och "hårdträna" mot mer explosivitet i specifika muskelgrupper - något jag tror han kan behöva. Med en vilodag emellan förstås så kroppen "hänger med". Nu fokuserar vi inte så mycket på specifika detaljer utan mer på helheten, eftersom vi är på en sån "basic" nivå (han är inte riden mer än 20 gånger).
Stretching gör vi efter varje "hårdare" pass, dock brukar jag fokusera mej på vissa muskelgrupper i stretchingen - beroende på vilket jobb vi gjort. Gör sällan "helkropps-stretching" på en och samma gång, upplever det som att det blir för påfrestande för hela varelsen (?).
Den röda (Trollfuxa) kan jag skriva om en annan gång när vi kommit igång.... Jag drar mej för att sätta igång henne, hon ÄLSKAR att arbeta och egentligen är det mest på grund av det jag känner att jag "borde" - men det är grymt svårt att hitta jobb som funkar med hennes kropp, på hennes nivå.