Specialsök

Tibra

Trådstartare
Specialsök finns det inte mycket av runt om i det här landet och speciellt inte seriösa eller erfarna kursledare. Men det är bland det bästa jag och min bästa vän Elmo vet och kommer att fortsätta och vidarutbilda oss mot människosök och försöka få certifikat.

Någon mer som sysslar med specialsök?

Sv: Specialsök

Ja!!!!!

Vi har det på jobbet så jag och Miiko har precis börjat:)
Hon söker som en riktig vinthund, stannar upp och spanar runt lite då och då.
Hon blir verkligen toktrött av bara nån minut, verkligen bra hjärnjympa.
Hon sniffar efter Yellow labels Earl grey:D
Vad sniffar Elmo?

Haha vad menar du här? Det är väl en bana ni är på va..?

Vad sniffar Elmo?

Vi har haft te från början men eftersom vi har hållt på i flera månader så har vi fått byta lite titt som tätt, just nu luktar Elmo efter trattkantareller. Vi har även börjar med liggmarkering. Har mycket lydnad i specialsöket :) Han är sååå duktig!

Har du bilder på när ni jobbar?

Vad roligt hur går det då? :)

Lilljessica: haha hårdgummi? Det var annorlunda :)

Lilljessica: haha hårdgummi? Det var annorlunda :)

Jag tror många kör på hårdgummi/kong eller puck, det är ett billigt och lätthanterligt ämne.;)

Vi kör i olika miljöer i medelstora rum, mest scanningar och han går automatiskt in i detaljsök som jag sedan tänkt precisera och lägga olika kommandon på.

Han har haft frysmarkering som en naturlig markering så den jobbar vi vidare på och tränar uthållighet på.:)

Haha vad menar du här? Det är väl en bana ni är på va..?

[/COLOR]

Jo, efter att hon markerat rätt burk och fått klick/godis så scannar hon av rummet innan hon sniffar igen. Hon gör likadant när vi spårar i skogen:)

Har tyvärr inga bilder, men kanske kan fixa!
Du då?

Min kollega har en Kelpie. Dom är nere på ca 0,0045% av en 100% blandning bestående av en tepåse doppad 20gr i kokat vatten. Hon har rent kokat vatten som störning.
Hunden hittar tet varje gång utan att tveka!
Rätt så imponerande:)

Min kollega har en Kelpie. Dom är nere på ca 0,0045% av en 100% blandning bestående av en tepåse doppad 20gr i kokat vatten. Hon har rent kokat vatten som störning.
Hunden hittar tet varje gång utan att tveka!
Rätt så imponerande:)

Jaa det är helfräckt. Vi har åtta burkar, vi körde te i alla burkar en gång o samma slags te i två burkar men dom var i olika märken.. Elmo tog samma märke varje gång utan att tveka.. han är så jävla duktig! Haha jo men matte är faktiskt stolt. Samma med svamp, jag kör ju trattkantareller.. vi hade annan kantarell som störning men den brydde han sig aldrig om.. dom är ju asfräcka som har sånt bra luktsinne!

Jag har en filmd med Elmo.. en kompis som har den.. hon skulle skicka den imorgon så då tänkte ja lägga ut den :)

Jag tror många kör på hårdgummi/kong eller puck, det är ett billigt och lätthanterligt ämne.;)

Vi kör i olika miljöer i medelstora rum, mest scanningar och han går automatiskt in i detaljsök som jag sedan tänkt precisera och lägga olika kommandon på.

Han har haft frysmarkering som en naturlig markering så den jobbar vi vidare på och tränar uthållighet på.:)

Hmm ne nu får du nog ta och förklara lite mer ;) Bilder filmer?

Såhär ser det ju ut för oss

Här var Elmo liiiten, han nådde inte till belöningen knappt utan var tvungen att lägga tassen på banan. Bilderna är tagen från Tirsta hundsupport
elmo%20valp.jpg

Vet inte hur gammal Elmo är här men fortfarande liten..
elmo100.jpg

Nu har jag snokat lite och hittade ett HundCampus inte alls långt härifrån som både har grundkurs, läger och 1-årig utbildning! :) Är jättesugen på både specialsök- och spårgrundkurserna!

Hur väljer man vad hunden ska söka efter? Är det valfritt? Kan man byta? Känns iofs onödigt svårt. Kan man ha flera på kommando?

DYRT var det dock!

Nu har jag snokat lite och hittade ett HundCampus inte alls långt härifrån som både har grundkurs, läger och 1-årig utbildning! :) Är jättesugen på både specialsök- och spårgrundkurserna!

Hur väljer man vad hunden ska söka efter? Är det valfritt? Kan man byta? Känns iofs onödigt svårt. Kan man ha flera på kommando?

DYRT var det dock!

Ja från början så har man ju en sak för inlärning, vi hade en tesmak. De andra burkarna var tomma, alltså inga störningar. Bara för att hunden ska fatta vad det här går ut på.

När hunden sedan kan teet lätt som en plätt med störningar brukar man själv få välja vad hunden ska leta efter sedan. Några i min kurs letar efter deras sons lukt exempelvis. Vi får byta lite nu o då faktiskt men ja har inte kommit på vad jag ska ta hehe.

Vad känns svårt? O vad menar du med flera kommandon?

Japp dyrt men värt det! Bästa jag varit på!

Jag tänkte om man riktar in hunden på en grej och sen kom på att man ville byta, om det var svårt eller inte :D. Och med kommandon menar jag att kunna få hunden söka efter flera dofter, vilket iofs inte heller är svårt *slår sig för pannan*.

Eh. Jag ska nog gå och lägga mig nu :D.

Jag tänkte om man riktar in hunden på en grej och sen kom på att man ville byta, om det var svårt eller inte :D. Och med kommandon menar jag att kunna få hunden söka efter flera dofter, vilket iofs inte heller är svårt *slår sig för pannan*.

Eh. Jag ska nog gå och lägga mig nu :D.

Haha ne men du kan lära hunden i princip hur många dofter som helst.
Leta svamp! Så ska de leta svamp. Leta barn! Så ska de leta barn. Dom lär sig ju efter kommandot ja. Dom är inte dum ;)

Det var så häftigt en gång. Vi brukar sätta hundarna på golvet nedanför banan och så ber vi dom leta svamp, barn eller vad de nu har för doft. Då springer de ju upp på banan o letar. Grejen var att jag skulle testa en sak..

Så jag sa till Elmo. Leta pankaka! Sa jag i samma tonläge som när jag säger leta svamp. Hunden som oftast flyger upp på bordet hejdade sig och tittade brytt på mig. Jag blev helt chockad. Var stensäker på att hunden skulle hoppa upp på banan ändå. Neee.. han tittade så förvånat på mig. Då sa jag, leta skosnöre! Elmo hejdade sig igen..

Helt otroligt.. Dom är inte dum ;)

Klart de inte är dumma, det var jag som tänkte fel ;). Skyller på att klockan är mycket!

Men vad roligt detta såg ut.
Var ligger denna hundcampus?
Är det en skola man går i eller är det egna kurser?

Jag tänkte testa bevakning med mina i vår, klarar de testet är det bara att köra. Kanske finns det något liknande att gå in på sen när man kommit en bit.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 878
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 311
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 434
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23