Specialidrott - panik!

Sv: Specialidrott - panik!

neeej, många som svarat dig har helt fel!!
I specialidrott A som jag antar du läser (den är 200 p) krävs det att du är aktiv, tränar och tävlar, men inte på någon särskild nivå. Det krävs också att du har en del ledarskap, t.ex. håller i ridlektioner.
I specialidrott B däremot krävs det att du rider på elitnivå!
Lycka till =)

*knapplån*
Oj vad olika det verkar vara..Jag hade specialidrott A & B i 3.an när jag läste NV (inriktning djurkunskap). Dom hade inte sådana krav att man skulle tävla på så hög nivå.. Men är nog väldigt olika på olika skolor skulle ja tro.. Jag fick mvg iaf.. :p i båda kurserna

Ska ha specialidrott på mitt IV-val under 3an, jag får alltså 200 p för att hålla på i stallet med träning och tävling. Jag har haft min pålle i lite mer än en månad nu och innan dess red jag en ponny som jag startade upp till 80 cm. Jag har alltså inga imponerande tävlingsmeriter eller större erfarenheter men tycker endå att det är så förbaskat kul. Nu har jag dessutom en häst som jag faktiskt kan åstakomma lite med.

Satt och sökte lite på mental träning och hittade ridsportsförbundets tolkning av målen och betygskriterierna för specialidrott, och bl a måste man enl dom rida godkänt på LB nivå, alltså 1,10 i hoppning för att få MVG! Jag har hoppat 90 med hästen jag har nu och 1,10 för länge länge sen men jag har blivit så himla höjdrädd på sistone!

Så mina problem alltså, jag behöver verkligen ett MVG i kursen så det blir väl till att övervinna min rädsla, hur gör man det? Mental träning tänkte jag som sagt på, någon som har något att rekommendera? Eller ska jag skita i kursen helt och välja några andra kurser?

Under kurserns gång är det tänkt att du ska utvecklas och få mycket hjälp. För att få ett MVG i slutbetyg behöver du inte ligga å den nivån när du börjar kursen, utan det är utvecklingen som är av intresse. För att få ett MVG i slutbetyg i kursen krävs att du vid kursens slut uppnått kriterierna för MVG!

Jag har läst specialidrott men under alla 3 åren på gymnasiet. Vi hade samma betygskriterier pplus att skolan satte sina egna intagingsregler, så att inte alla skulle kunna få ha det .

Vi skulle vara bland de bästa i länet och ha presterat bra resultat i LA-MSV nivå på häst el ponny.

Vi hade mycket mentaltröäning, 1gång i veckan hade vi mental träning genom olika övningar och den andra gången i veckan så hade vi föreläsningar om hur man kan övervinna tex sin hopprädsla som i ditt fall.

Om det är en någerlunda seriös skola du går på och man är duktig på det här med mentalträning så trir jag helt klart att du kommer att klara det. Det viktiga är att man hgar tillgång till en bra tränare och att du får hjälp tex i genom av mentalträning,

Den mentala träningen gav mig välodgt mycket. Innan var jag oerhört nervös inför tävlingar och mådde dåligt. Idag har jag vänt det till något positivt. Som sagt det har hjälpt mig mycket. Jag tycker att du skall ge det en chans i alla fall!

Lycka till :)

Lärarna pratar med tränare osv och bestämmer tillsammans med denna om man är lämplig.

Min skola är inte idrottsinriktad så det är väl kanske inte så seriöst... Jag har läst mental träning 50 p så lite kan jag men den kursen sög verkligen... Ska prata med lärarna om vi kan ta upp det :idea:

fasen. Jag som trodde att jag inte kunde välja specialidrott bara för att jag inte tävlar på elitnivå! 200 p har gått åt skogen. :mad:

Vad har ni för konstiga betygskriterier?
Jag fick MVG i både spec.idrott A och B. Detta tack vare min utveckling, engagemang, inlämnade arbeten och intresse.
Jag har hoppat ETT hinder som var över 1.10.
Har aldrig tävlat högre än lätt C (1m)

Kraven på min skola för att få ha specialidrott var att man skulle utöva sin sport X antal timmar i veckan (minns ej hur många, men motsvarar väl ungefär att rida 5 dagar i veckan, varav minst ett pass för handledare)

Och de tre första terminerna red jag t.o.m ridskolehäst på träningarna.

Den ansvarige läraren på min skola sa ju att jo , man skulle ju egentligen tävla och sådär..

Men han var nog rätt nöjd med mig, och tyckte nog synd om mig att jag inte hade nån bra häst :D , och han tyckte jag gjorde jättebra
terminsrapporter (även om jag alltid lämnade in dem för sent)

På min skola var det handledarna som satte betyget. Och hon gav mig MVG helt enkelt. :bump:

så det är nog väldigt induviduellt. Det viktigaste är att man är hängiven, och VILL. Att man inte bara luffar i skogen utan vill utvecklas i sin ridning, och gör framsteg både på träning och även på tävling.
Om det sen handlar om att man går från en halvkass runda i en klubbhoppning, till att bli placerad lokalt 1m, eller om man lyckas klassa upp hästen från 1.20 till svår klass under dessa två år är nog inte det väsentliga. För alla har ju inte förutsättningar att ha dyra talanghästar och möjligheten att tävla varje helg.

Jag hade MVG i specialidrott tror dock inte ens jag startade då min unghäst gick sönder och jag visserligen köpte mig en ny så småningom men jag hann inte starta nån 110. :p

Jag har specialidrott (går i 2an), rider en unghäst på 4år alltså inga meriter över CR nivå alls, förutom dressyr upp till LA + 1m hoppning med den förra hästen.

Har en kompis som läser samma kurs och hon håller på att rida in sin, hon rider iofs lite andra hästar. Men kravet på vår skola är att vi ska tävla på lokal nivå, men vi har fått undantag p.g.a unghästar, men det krävs ju att vi satsar, målet är 5års nästa år.

Det är olika från skola till skola vad man måste åstadkomma för varje betyg. Jag fick MVG i Ridning A även fast jag inte red 60% på LB dressyr med min dåvarande häst. Men då vägde min hoppning över dressyren så det blev till slut ett MVG. Nu i Ridning B så ska man "klara en 120cm bana och LA dressyr" för att få MVG men man måste ju se till hästens möjligheter! En kompis till mig rider en korsning ardenner/halvlbod som går super i dressyren men som knappt kan hoppa en bana på 70cm. Hon fick MVG i A-kursen...hästen kunde inte hoppa 110-banor men HON kunde bara hon hade rätt häst!

*knapplån*

Det måste verkligen vara HELT olika på varje skola! Jag har också spec. idrott- ridning på mitt iv-val och vi är en grupp helt blandade elever. En var till o med nybörjare (knappt ridit förr):crazy:. Några tävlar, men ingen på hög nivå. Inga intagningskrav alls. Knäppt eller?

ja väldigt knäppt att det är så olika OCH orättvist!!! :mad:

är nog bäst att du frågar skolan hur de lagt upp det,verkar ju vara så olika på olika skolor
men jag tror nog att de sätter betyg efter hur du uppfyller dina mål och din utveckling och inte om du kan hoppa en viss höjd.

jag läste spec. idrott år 2002/2003 på min skola skulle man väll helst rida nationellt och satsa på elitnivå/sm men jag vet några som nyss börjat tävla fick spec idrott efter mycket tjat.
Vi blev bedömd efter egen utveckling och hur engagerad vi var.Men även till stor del tävlingsresultat
Själv fick jag mvg fast jag slutade tävla sista terminen (slutade med ponny och köpte en unghäst som jag inte hann ut med under våren)
Hade dock bra resulatat från ponnytiden som vägde in.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! jag är en tjej som har en d-ponny på 15 år. Vi har tillsammans tävlat upp till LB i hoppning och på träningar har vi hoppat runt...
Svar
2
· Visningar
1 058
Senast: nrciss
·
S
Ridning Hej! Jag behöver verkligen få lite tips/råd/hjälp angående mitt indiviuella val som jag snart ska välja. Jag går första året på...
Svar
6
· Visningar
1 298
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka