Speaker......

P

Poethina

Kort och gott:
Vad ska en bra speaker säga och vad ska h*n vara tyst om?????
Ska h*n bladdra hela startlistor, tider och antal fel eller???
Ge mig tips!! Jag ska premiära som hoppspeaker snart..... *nervis*
Jag vill ju inte pladdra för mycket men heller inte säga för lite...

Och vad säga vid prisutdelningen?? Och hur inbjuda till ärevarav???

Hjälp mig nu alla goa bukefalosare!!!!!:confused::D

Sv: Speaker......

En sak som stör mig så oerhört mkt är när Spearken ska rabbla upp vad man fick för fel och tid i grunden när man ädnå var ferlfri där och gick till omhoppning (Speciellt om detta görs innan nästa ekipage får startsignal, det tar sån jäkla tid)
Te.x "Lisa på Brute fick 0 fel i grunden tiden 59,88 och 0 fel i omhoppnigen tiden 23,44"
Räcker ju om man säger omhoppningsresulttet i detta fallet eller bara "0 fel i fas 1 och 0 fel i fas 2 tiden 24,44 s" Alltså inte tiden i grunden.

Om man vill att det ska gå snabbt så ger man startsignal direkt till den nye när den kommit i på banan. Sen rabblar man upp vem ekipaget är och sist vilket resultat föregående fick.
Typ:
Ryttare nummer 1 går i mål, ryttare nummer 2 kommer in på banan
Speaker: "Varesegod och rid"
"Startsignal till XX på XX från klubben XX. Föregående ekipage fick resultatet XXXX"

På prisutdelningen säger du ju bara vilka de plaacerade är och resultatet och sen typ "Grattis till de placerade och vi ber om ett ärevarv" eller ngt.

haha hoppas du förstår :p

Ju fortare man vill att tävlingen ska gå desto mindre ska man säga... Men får du bara med namn och resultat så har du klarat det viktigaste iaf...

Har en kompis som brukar skriva ut lite "speakerinfo" inför prisutdelning så att man kan säga hästarnas stam och sådär på de placerade under prisutdelning, kan ju vara trevligt att lyssna på så det slipper kännas "segt" när varje ekipage ska få rosett och pris osv.

På vår klubb är det typ
"XXX från XX på hästen XX är välkommen in på banan, XXX på XX håller sig beredd."
vid prisutdelning
"vi gratulerar ekipagen och ber om ett äre varv i publikens jubel"

Det är viktigt att säga startnummer.Man vet vilket nummer man har men har inte koll på vad de före heter eller vad hästen heter.

Är du domare?Är du inte det utan bara speaker, så glöm inte att du inte är en extra domare utan just speaker.

Sen tycker jag att det är lite beroende på antal starter och vilken status tävlingen har.Är det en lokal kan det vara mycket ovana ryttare och hästar där och därmed kan man behöva ta det lite lugnare med startsignalen.

Jag föredrar det här på lokal tävling:

In på banan har vi startnummer 2 Ida Andersson på Felix.

Vi ber att startnummer 3 Titus håller sig beredd.

Ida varsågod och rid.

Föregående ryttare hade 4 fel på hinder i fas ett och tiden 69 sekunder.

Däremot på reg och upp håller jag med om det ngn skrev förut att man ska ge startsignal antingen med klocka eller med ett
varsågod och rid direkt när föregående ryttare gått i mål för att sedan säga:

Det var startsignal för startnummer 2 Ida Andersson på Felix.

Vi ber att startnummer 3 Titus håller sig beredd.

Föregående ryttare hade........osv.

Klubbtillhörighet och övrig info kan man dra om man hinner, men det är trevligt att få lite info under prisutdelningen.Fixa lite bra musik till ärevarvet och bjud in publiken att delta med applåder.

Lycka till med det spännande uppdraget!

Kom på en grej till. Dra strykningarna inför varje klass, det är bra info om man är ensam på tävling.

Att informera om preliminär starttid för nästa klass ett par ggr är också bra.Försök att hålla dessa tider till varje pris då vi ryttare rider fram våra hästar efter det.

Bra info är även vad många som ska in på prisutdelning och hur många placerade det är i klassen (tänk på förändringar under klassen gång.....sena strykningar osv)

Bra info är även vad många som ska in på prisutdelning och hur många placerade det är i klassen (tänk på förändringar under klassen gång.....sena strykningar osv)

Var på en kurs (Equipe eller ngt) och där fick man lära sig att antal placerade ska vara efter antalet anmälda och inte antalet startande. Så är det 40 starter (brukar väl ge 10 placerade eller ngt va?) så ska det vara 10 placerade även om det bara är 30 som kommer till starta.
Ngn klubb som följer detta har jag dock aldrig stött på. (inte ens min egen klubb :p)

Konstigt då att de datorprogram som finns automatiskt minskar antalet placerade vartefter man lägger in strykningar... :angel:

Konstigt då att de datorprogram som finns automatiskt minskar antalet placerade vartefter man lägger in strykningar... :angel:

Ja, då kanske det inte var equipe, eller så fick jag allt om bakfoten, men jag uppfattade det så iallafall. Ska se om jag kan hitta det någonstans i TR, men just nu är jag för trött :p
Jag har dock aldrig hört det innan heller.

Så länge speakern kommer ihåg att säga "Preliminärt är det XX placerade" så är det ok att ändra antalet placerade efter hur många som kommer till start.

Ju fortare man vill att tävlingen ska gå desto mindre ska man säga...
Nja, som många har skrivit så är det ganska vanligt att man får startsignal direkt när man kommer in på banan. Då hinner speakern oftast snacka en hel del under tiden från startsignal är given tills dess att ryttaren verkligen startar utan att det tar "extra" tid.

Läs i TR.Där står det att man ska tänka på förändringar under klassens gång.

Jag tycker det är trevlig och intressant när domarna läser upp härstamningen på hästarna. Här är det i princip standard i avd B!

på en tävling jag var på satt speakern och åt samtidigt som hon babblade...det var verkligen inte trevligt att höra hennes smaskande...usch...

En annan sak är att du inte bör glömma stänga av mikrofonen. Har hänt mer än en gång under årens lopp, kan bli pinsamt! :D

om det är mycket starter vill man ju inte att speakern ska babbla så mycket. detta tycker jag är bra:
"tex. Anna varsegod och rid!, Frida karlsson Linköping på tex. Bella håller sig beredd. Resultat ifrån föregående tyttare var 0 fel och en ny ledartid" Det tycker jag är bra när de ger startsignal direkt när ryttaren innan har gått i mål. (om man är två på på banan).

Jag stör mig nått enormt när domaren inte berättar resultatet på ryttaren som varit inne förrän nästa ryttare har hoppat. Vi har en domare som alltid gör så, har jag tex hoppat så hinner ytterligare en ryttare hoppa och sedan säger hon "föregående ryttare hade"... usch!! Det är tex väldigt trevligt att kunna höra hur det går för någon kompis medan man själv rider fram .

Sen så är det alltid trevligt att höra vem som leder då och då, och vad som krävs för att ligga på placerning.

Var så saklig men ändå trevlig som möjligt, det värsta som finns är vimsiga domare som hela tiden säger fel och ursäktar sig och håller på. Självklart kan ju alla göra fel ibland och det är ok, men vissa domare gö´r nästan mer fel än rätt!

Som någon annan nämnde, stammen på hästen är alltid trevligt att höra!! Lycka till!

Mvh Maria

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 915
Senast: Ramona
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka