Speaker på tävling! Tänka på?

impulsbruden

Trådstartare
Just precis! Så som rubriken lyder. Jag skall alltså vara speaker på en tävling om ett par veckor och detta är alltså min första gång. Så jag tänkte, vilka är inte bäst att fråga om inte Bukefalosvetare? :D Vad borde jag tänka på, understryka och undvika? Tacksam för alla svar jag får! Good day ya'll :bump:

Sv: Speaker på tävling! Tänka på?

Just precis! Så som rubriken lyder. Jag skall alltså vara speaker på en tävling om ett par veckor och detta är alltså min första gång. Så jag tänkte, vilka är inte bäst att fråga om inte Bukefalosvetare? :D Vad borde jag tänka på, understryka och undvika? Tacksam för alla svar jag får! Good day ya'll :bump:
Några spontana tankar från en ibland-speaker...
  • Försök hitta ett röstläge där du är tydlig och avslappnad, och inte pratar för fort.
  • Röstkolla med t.ex funktionärer innan tävlingsstart så att du verkligen hörs tydligt och lagom starkt.
  • Kolla igenom startlistor efter person- och hästnamn vars uttal inte är helt självklara.
  • Bocka av startande i listorna efter hand som klasserna rullar på, så du inte riskerar att villa bort dig i startordningen.
  • Blir något tokigt eller tar längre tid än väntat, tala om för publiken varför utan att nödvändigtvis gå in på detaljer.
  • Försök hålla subjektiva värderingar till ett minimum, det går bra att ha ett personligt tilltal ändå.
  • Stäm av eventuella tecken och handsignaler (läs: gångarter) med domare eller -sekreterare i förväg.
  • Ta det lugnt. Det är inte State of the nation, utan litet prat på en ridtävling. Ingen går sönder om något blir litet fel. :)

Några spontana tankar från en ibland-speaker...
  • Försök hitta ett röstläge där du är tydlig och avslappnad, och inte pratar för fort.
  • Röstkolla med t.ex funktionärer innan tävlingsstart så att du verkligen hörs tydligt och lagom starkt.
    [*]Kolla igenom startlistor efter person- och hästnamn vars uttal inte är helt självklara.
  • Bocka av startande i listorna efter hand som klasserna rullar på, så du inte riskerar att villa bort dig i startordningen.
  • Blir något tokigt eller tar längre tid än väntat, tala om för publiken varför utan att nödvändigtvis gå in på detaljer.
  • Försök hålla subjektiva värderingar till ett minimum, det går bra att ha ett personligt tilltal ändå.
  • Stäm av eventuella tecken och handsignaler (läs: gångarter) med domare eller -sekreterare i förväg.
  • Ta det lugnt. Det är inte State of the nation, utan litet prat på en ridtävling. Ingen går sönder om något blir litet fel. :)

Jätte bra tips, spec det fetade. Har själv hört ett par lustiga uttal på min hästs namn :D

Så vill jag lägga till lite beroende på nivån på tävlingen, att du inför varje klass berättar lite fort vad just den grenen går ut på. Är det mycket "vanligt" folk i publiken uppskattas sånt

Jätte bra tips, spec det fetade. Har själv hört ett par lustiga uttal på min hästs namn :D

Så vill jag lägga till lite beroende på nivån på tävlingen, att du inför varje klass berättar lite fort vad just den grenen går ut på. Är det mycket "vanligt" folk i publiken uppskattas sånt

Well Said:bow:

Jag har varit speaker på några dressyrtävlingar, tycker Snubbelfot gav jättebra tips. Jätteviktigt att tala lugnt och tydligt, och bli inte stressad om du säger fel. Jag råkade benämna ett sto som en valack en gång, fick påpekande om det och fick säga i mikrofonen "X är alltså ett sto, inte en valack. Ibland blir det fel!".
En gång deltog en welsh med ett så krångligt namn att jag inte hade en suck i världen att kunna lista ut hur det skulle uttalas. Då letade jag upp ägarna till hästen och frågade hur de uttalar det. Det roliga var att de visste inte heller, så de sa att jag kunde kalla den för hans smeknamn :D

Lycka till! :)

Ett antal gånger har jag hört "*ryttarens namn* och hennes häst/ponny!" när det varit svåruttalade namn. Annars funkar smeknamn jättebra.
Min häst brukar få heta lite lite olika, Oftast "skip me not", vilket inte är riktigt rätt... så läs igenom i lugn och ro innan :)

Tycker det inte är farligt när man säger fel, så länge man rättar sig och så kan man ju skojja till det:D

Tack så jättemycket allihop, skönt att få höra lite saker man själv inte har tänkt på. Men jag tror det kommer gå galant nu när jag fått lite tips på vägen! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 312
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka