Spatttråd igen!

gejsa

Trådstartare
En inackorderad häst i mitt stall har fått sin dom i går. Hon har spatt. Det började i ena bakbenet i somras. Efter en lång vila så har det ändå blivit sämre. I går när dom var hos veterinären så såg det ut som om det hade börjat bli spatt i nästa bakben också.
Vet sa att det var ärftligt och att man inte ska avla på sådana.
Är det verkligen sant?
Det handlar om ett sto ett halvblod på 12 år.
Ägaren är ju helt förtvivlad. Hon tänkte låta henne gå i hagen över vintern. Och sedan till våren göra böjprov på henne igen. Och är det lite bättre, låta henne gå över sommaren på bete. Sedan till hösten kolla henne. Och är det inte bra då så skulle hon ta bort henne. Eftersom ingen vill ju ha ett stort halvblod som sällskapshäst och inte ens kunna ta föl på henne.
Själv hade hon tänkt ta ett föl men inte efter vad vet sa.

Är det någon här på buke som haft något liknande? Som har fått stå i ca 1 år och sedan kunnat komma igång och rida då promenadridning?
Hur gjorde ni då? Fick hästen stå i en sjukhage eller gå omkring som vanligt fast inte ridas bara?
Snälla! Berätta, ge oss hopp.
Ska väl berätta att stoet inte haltar i hagen. Hon är hur pigg och fin som helst det är endast vid böjprovet. :confused:

Sv: Spatttråd igen!

hej! ingen solskenshistoria, men kan bara tala av egen erfarenhet. hade en häst med spatt. hon hade på vänster, men efter en tid började det även bli i höger oxå. mellersta glidlederna satt det i. hon vilade i ca ett år, men blev inte bättre, så jag valde att ta bort henne. hon hade alltså ont även när hon gick i hagen, så era framtidsutsikter är kanske bättre än vad hennes var... hon fick gå i vanlig hage, men fick bara gå in och ut från stallet, inga promenader eller så. vad jag har lärt mig så är inte spatt ärftligt. hästen kan få spatt av olika orsaker. men säg att det uppkommit pga dålig benställning, då är det väl kanske inte en höjadare att avla på hästen, eftersom att benställningen kan nedärvas. förstår du? det är alltså inte själva spatten som nedärvs utan det som orsakade det typ...

Spatt är ärftligt ja, står också med på defektlistan så avel är väl inte att tänka på. Spatt är knepigt, graden av inflammation är så individuell att det är mycket svårt med prognos hur det skall sluta.

Vissa hästar repar sig väldigt bra, och andra gör inte det. Spatt är som i regel dubbelsidig, har hästen fått på ett ben så brukar det som oftast även uppstå i det andra benet också. Men det finns ju naturligtvis undantag, även om de inte är så många.

Jag har ingen personlig erfarenhet, men väl en nära bekant som jag hjälpte. Hennes valack fick spatt på ett bakben, röntgenförändringarna var ej så stora även fast hästen uppvisade stor smärtsymtom. Hästen fick gå i hage på vila i 6 månader, sen kollades han igen med en ny röntgen. Vad som då visade sig var följande, det andra benet var också drabbat samt att inflammationen var så kraftig att haslederna såg ut att vara inlindade i bomull (alledles luddiga). Hästen fick gå till trapalanda.

Hur denna häst kommer att se ut kan endast framtiden utvisa, dock är det fullt möjligt att rida en häst med vilande spatt den skall nämligen motioneras upp och hållas i god kondition.

Jag har haft spatthäst och har endast fått instruktion att man ska röra dem så mycket som det är möjligt för att på så sätt påskynda processen av en sammanlagring av glidlederna samt att det hjälper upp rörligheten. Med det menas såklart inte träna på en halt häst utan gör vad som kan göras för att hålla hästen igång. (kanske blunda för lätt otakt - rådfråga veterinär!)

Har alltid hört att ge en spatthäst vila är som att skriva under dödsdomen.

Jag gav min en örtblandning som bl a innehöll djävulsklo då det är antiinflamatoriskt och lätt smärtlindrande. Min veterinär ansåg att om hästen gick bra på det så var det bra alternativt kan man ge butta el dyl.

Låter konstigt om hästen inte får hjälp av veterinär att hålla inflammation och eventuell smärta nere för att på så sätt kunna hålla hästen igång.

Min häst hade spatt i 1 resp 2 glidleder båda bak och var i princip symptomfri efter ett år.

Att han inte lever idag beror på att han hade en gammal skada fram som blev akut sämre. Hur mycket detta hade påverkat haserna från början vet jag inte.

Ärftligheten av spatt diskuteras väl olika i olika raser men är egentligen ingenting jag vet något om. Dock kan man konstatera att spatt inte täcks av en A2 försäkring pg a att det då anses bero på förslitning...

Ja det är riktigt, hästen skall få röra på sig frikostigt om den inte är halt. Om så är fallet skall hästen hållas i liten rörelse, men utan ansträngning eftersom det är en inflammation så riskerar den att blli värre om hästen anstränger sig för mycket.

Låter konstigt om hästen inte får hjälp av veterinär att hålla inflammation och eventuell smärta nere för att på så sätt kunna hålla hästen igång.

Smärtan kan ju lindras med finadyn eller liknande, det är inte alltid som spatt är behandligsbar har jag fått berättat för mig. Och det skedde när min bekant var inne med sin häst, just denna häst fick ingen behandling utom en kur med finadyn i 10 dagar. Om smärtan blivit värre hade man helt enkelt förordat avlivning på en gång.

Att han inte lever idag beror på att han hade en gammal skada fram som blev akut sämre. Hur mycket detta hade påverkat haserna från början vet jag inte.

Jag skulle snarare tro att skadan fram var ett resultat av spatt i bakbenen, en överbelastning av frambenen är nästan att räkna med vid dessa tillfällen. Så de hästar som nu har behandlats för spatt, har även blivit behandlade i något eller bägge fram pga bla kotledsinflammation

Ärftligheten av spatt diskuteras väl olika i olika raser men är egentligen ingenting jag vet något om.

Om det diskuteras olika känner inte jag till, för mig vore det märkligt om så är fallet. Tidigare ansåg man att spatt gav en viss dispostion för ärftlighet, nu vet man att den är högre än så och att man sett en ren ärftlighet i direkt nedstigande led. En sämre exteriör samt dålig avel är också faktorer som inte kan sopas under mattan.

Citat: "Jag skulle snarare tro att skadan fram var ett resultat av spatt i bakbenen, en överbelastning av frambenen är nästan att räkna med vid dessa tillfällen. Så de hästar som nu har behandlats för spatt, har även blivit behandlade i något eller bägge fram pga bla kotledsinflammation"

Där tror du fel - Har inte med denna tråd att göra utan ville bara ge lite hopp till trådskaparen om att min dåvarande häst kanske hade funnits kvar än idag om det inte varit för annan skada som inte hade med spatten att göra.

I det specifika fallet vet jag att skadan fram var från hans ungdom (3-år) på galoppbanan medans spatten dök upp när han var 12-13 år.

Oavsett så bör vi väl alla i dessa lägen se till att ha en veterinär som vi litar på och följa dess rekomendationer oavsett vad folk tror här på nätet.

Glömde föresten i förra inlägget - Gejsa - Lycka till!

Jag svarar er alla. Tack för svaren. Ni ger både hopp och förtvivlan anser jag. Vet att alla hästar är ju olika med smärtgränser osv..
Men först fick hon finadyne direkt när det började i somras. Och hon stod i en sjukhage hela sommaren.
För flera v sedan såg det riktigt bra ut. Hon haltade knappt vid böjprovet. Hon skulle stå 5 v till. När hon då kom tillbaka hade det blivit sämre. Fast hon hade stått i en sjukhage så att hon inte kunde bralla tex.
Detta var för 3 v sedan. Eftersom hon höll på att bli sämre så diskuterade vi om det inte var bättre att hon fick gå i vanliga hagen i stället. Sagt och gjort vi släppte henne då med en annan häst. Dom brallade en liten stund sedan var allt som vanligt. Vi har ju också hört att spatthästar inte ska stå. Men det är väl mest när det har läkt färdigt så att det är stelt?
I måndags så sa han att det var spatt och han skickade alla papper till försäkringsbolaget så att hon fick ta bort henne när hon ville. Nu vill hon ju inte det. Utan vill försöka få henne bättre iaf.
Hon blev så paff att hon glömde fråga vet hur hon skulle gå tillväga när hon nu ville försöka iaf.
Ska tala om att hon går ute ca 12 timmar varje dag så det kanske är som en liten skrittrunda för henne.
Vet sa förut att hon skulle börja skritta igång henne men hon vågade inte det då. Fast hon inte kändes halt. Det var nog dumt eg.
Ska tala om att hon lånade ut hästen i ca 5 v till en som skulle hoppa med henne ev tävla. Det blev tydligen för mycket för henne så hon blev överansträngd.
Det var vet som sa att spatt är ärftligt. Troligvis hade det legat latent och bara väntade på en riktig överansträngning. Är det rätt tolkat?

MiaS!
Tack för ditt lycka till. Ska lämna (lyckat till:et) till min inackordering. Det är inte någon av mina hästar som har fått spatt. Tack och lov!

Min ena häst har hafts spatt i ca 7 år. Han har varit bättre och sämre till och från, men har nu fungerat bra utan några större symtom än lite stelhet i början av ridning de senaste 2 åren.
När han först fick spatt, så fick han en behandling med Finadyn i 10 dagar, och ordinerades att vara mycket ute i hagen med de andra hästarna. Dock skulle jag inte rida honom på de första 3 månaderna då veterinären skulle komma på återbesök. Han skulle gå ute så mycket som möjligt.
Efter en vecka hade han så mycket energi att det var världens hålligång i hagen, vilket jag naturligtvis blev orolig för. Så jag ringde oroligt till vet och frågade om jag borde sätta honom i en egen hage, men hon sa att det var ingen fara för honom, så länge han rörde sig så mycket han själv vill.
Han är nu 18 år och fortfarande mycket pigg och framåt, och min medryttare tävlar honom i L : D hoppning och tränar L:B.
Hoppas det ordnar sig för din kompis häst. Det är bra att låta hästen få en lång vila, så får man hoppas att den blir bättre.

Tack för ditt svar!
Var har din häst spatt någonstans? Den här hästen har det i glidleden alltså längst ner. Efter att ha pratat med olika som har hästar som har spatt så verkar det tydligen vara det bästa. Även att få på båda nästan samtidigt. Hon ska nu be om Finadyne i morgon. Även stoppa veterinärens begäran om utdömning till försäkringsbolaget. Hörde att om den blir utdömd hos försäkringsbolaget så kan hon inte ha hästen försäkrad för något efter detta. Eftersom hon nu vill att hästen ska få stå på prov ca 6 mån först så vill man ju kunna ha hästen försäkrad för andra sjukdomar. Finadyne fick hon bara dom första 3 v sedan fick hon stå i sjukhage i flera månader. Har ju hört att en spatthäst behöver röra på sig mycket. Det är ju olika från veterinär till veterinär tydligen eftersom din häst aldrig behövde stå i sjukhage. Dom sista månaderna skulle hästen skrittas ut varje dag och stå i sjukhage.

Finns det inga fler som har/haft spatthästar? Som kan berätta var dom hade det och hur ni gjorde osv osv...
Vill gärna jämföra lite.
Tack på förhand!

vet att en ponny i stallet har spatt på frambenen. Har behadlats om och om igen, och när de väl trodde att han var "frisk"...började han ridas som vanligt och även hoppa en del..efter ca 1 mån blev det sämre igen och in för ytterligare behandlingar, skritta flera veckor för att sedan få trava lite grann. Ägaren fick rådet att inte låta hästen gå i en "ensidig form" utan hela tiden variera(skritta ut på lång tygel, rida "på" tygeln, ut och galoppera med fria tyglar)

Har nu fått på PG skor fram, fråga mig inte varför, men ska tydligen hjälpa.

Börjat komma igång och rida lite mer nu, men enbart promenadridning. Han kommer mest troligt aldrig klara av att hoppa igen:cry:

Långnos skrev:
vet att en ponny i stallet har spatt på frambenen.
Spatt i ett framben? Det var något nytt för mig. Trodde det var en åkomma som enbart var lokaliserad till hasens tre glidleder. Berätta gärna mera.

//Alice

Det var nog något annat som den hästen fick eftersom den fick PG-beslag.

Finns det inga fler i detta avlånga land med så många hästar som har spatthästar?

Hej

En bekant till mig som faktiskt själv är veterinär har en häst som fick diagosen spatt i alla tre glidlederna bägge bak ungefär samtidigt som jag lärde känna henne . Hon berättade att hennes vetrinärkompisar rådde henne att ta bort hästen men hon ville inte. När han stod hos oss lät hon honom gå i hagen precis som vanligt och red honom under tiden spatten var aktiv hela tiden även om hon inte direkt ansträngde honom. Vi köre dock ett antal stubbåkersgalloper!
Vi pratade mycket om det och hon berättade att den största anledningen till att spatthästarna tas bort är att rehabtiden dvs tiden fram tills dess att spatten är utläkt är lång och ägarna i regel inte vill behöva vänta så länge. Spatten är nu utläkt och jag träffade hästen för ett par månader sedan och han är döfin, studsar runt och är mer i luften än i marken, om man inte vet hans diagnos är det omöjligt att gissa.

Enligt vet/ägaren är perioden när spatten är aktiv visst smärtsam men det är olika för olika hästar, har de ont ska de självklart ha smärtstillande/antinflammatoriskt typ butta/finadyne När spatten väl är utläkt ska den tydligen va smärtfri.

Efter att ha sett denna häst med sin vansinnigt dåliga diagnos känns inte spatt som något skräckscenarium.

Däremot är spatt ärfligt och ska INTE avlas på däremot ser jag inga skäl till varför hästen som inte ens är halt nu inte skulle kunna leva ett bra liv. Låt hästen gå i hage som vanligt och motionera om än med sunt förnuft skulle vara mitt råd! Ställ för guds skull inte hästen i sjukhage, det är en dödsdom såväl fysiskt som mentalt

Lycka till!

Jag har en häst med spatt. Jag köpte honom medveten om att han har det. Han är triangelmärkt för det. Jag rider mest terräng, men tar även dressyrpass emellanåt. Han klarar precis samma grad av samling som tidigare. Han hoppar nån gång då och då, men inga höga höjder på tajt bana med en massa vändningar. (Lika glad för det är jag, ingen hoppfantast!)
Jag är noga med att han inte ska bli stående, utan hålls igång hela tiden. På tre år har jag *peppar peppar* inte märkt av spatten alls. Han har dubbelsidig spatt förresten.

Tack för ditt svar!
Ja, precis så har ägaren också tänkt. Ingen sjukhage men gå i hagen som vanligt. Hon har kontaktat veterinär för att prata om inte hästen behöver finadyne och i så fall hur länge. Den fick ju bara det i somras ca 2-3 v. Hästen står i hagen ca 12 timmar så den kan ju gå omkring rätt så mycket. Är inget halt mer än på böjprovet. Hon vill inte skritta hästen under tiden den står nu. Menar du att din vetkompis skrittade under tiden som vi andra låter hästen vila? Det är ju olika bud hela tiden så det är kul att fler skriver om deras hästar hur dom gjort. Så kanske man kan se vilket som är bäst för hästen.

Ok tack för ditt svar. Men vet du om hästen stod länge innan det hade läkt ut och man kunde börja rida? Ville vet döma ut hästen eller trianelmärka direkt?

Sorry, jag vet inte. Han var ju redan stabiliserad (gillar inte ordet "utläkt") när jag köpte honom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 908
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka