M

mylove

Hej!
Min älskade 16-åriga connemaraponny har precis blivit diagnostiserad med spatt och jag är därför full av funderingar och frågor om spatt, jag hade aldrig hört talas om det innan och jag vill göra allt jag kan för att han inte ska få alltför ont och för att han ska vara fräsch i många, många år framåt.
Så om ni har fakta/tips/erfarenheter ja vad som helst skriv jättegärna här! =)
Tar även gärna emot tips om massage, stretchning m.m. till en allmänt stel häst ;) Samma häst alltså !

Jag undrar:* är det farligt?,* Kan man rida ordentligt om de inte får ont av det?,* Är det lätt att de får det på fler ställen om de väl fått det på ett ställe?,* Kan man göra smärtan lindrigare på något sätt?, *Kan man förhindra att de får ont?, * bör man vara orolig?* hur kan man hålla koll när de har ont av det och man ska rida lugnare m.m.?

TACK SÅ MYCKET PÅ FÖRHAND!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spatt

En häst med diagnoserad spatt har inte ont, inte konstant. Då hade man ju tagit bort den!
Däremot kan spatten bli aktiv och blossa upp - då gör det ont, jätteont!

Har en dressyrponny som är 11 år, grymt fin som går de högsta klasserna, tävlat flera SM och gått internationellt med förra ryttaren. Allt detta med spatt som inte överhuvudtaget märkts av förens det blev en besiktning och hästen röntgades.
Ponnyn har bara på ena benet, i mellersta glidleden. Vet. ansåg att det var ungefär 90 % chans att hästen inte skulle märka av spatten, dvs att den skulle hålla sig inaktiv.

Vi kör på för fullt som med vilken annan ponny som helst, den tränas 6 dagar i veckan, mycket för tränare. Lite mer uppvärmning än med de andra, men inte märkbart. Han får även glucosamin varje dag.
Hoppning var inget som veterinären sa att vi inte bore hålla på med, men det skippar vi då det känns onödigt att påfresta haserna så mycket. Därför gymnsastikhoppas hästen någon gång i halvåret men inte mer.

Stelheten kan jag inte säga något om, då min är lika fräsch och smidig efter att ha stått i box en hel natt som om han varit ute och värmts upp i skritt i flera timmar:p

Tyvärr kommer du säkert att få höra skräckhistorier med massvis av hästar som avlivats pga. av spatten men det finns även mängder av ljusglimtar som min ponny:love:

Sv: Spatt

Jag undrar:* är det farligt?,
Farligt skulle jag inte vilja påstå att det är. Men det beror ju helt och hållet på vad för spatt din häst har.
* Kan man rida ordentligt om de inte får ont av det?,
Rida och motion är det absolut bästa för en spatthäst vad jag hört. Våran var som fräschast under den tid hon reds regelbundet och hade en bra cirkulation i sina ben. Så fort vi ställde av henne växte hennes problem fram med åren och hon fick väldigt ont.
* Är det lätt att de får det på fler ställen om de väl fått det på ett ställe?,
Spatt sitter i hasleden.
*Kan man göra smärtan lindrigare på något sätt?
Är det långgången spatt så brukar smärtan försvinna så fort hasen växt igen helt. Det är under processen då den sammanväxer som hästen kan få ont och kan ha hälta. Det man kan göra är att ha hästen i rörelse samt ge anti-inflammationspreparat. Våran fick detta under sin "onda" tid. Fast detta är en ganska delad åsikt, vissa tycker hästen ska ha vila under en tid tills den blir bra, andra säger motion.
*Kan man förhindra att de får ont?,
Ha den i ordentlig kondition säger min veterinär. Men det beror helt och hållet på vad för spatt din häst har. Men som sagt är det delade uppfattningar ang. orsaker till spatt och vad man sen ska göra åt det. Vissa får det genom slitage vid ridning, dålig tillförsel av mineraler vid ung ålder eller extriörfel. Vet flera hästar som har diagnotiserats med spatt som inte visar något. Dessa hästar tycker jag man kan fortsätta att köra på i samma race, om man inte märker av det förstås. Tror de flesta av dessa hästar är i just full kondition.
* bör man vara orolig?
Det tycker jag inte om du inte märker av det väldigt mkt på din häst. Vad har din veterinär sagt?
* hur kan man hålla koll när de har ont av det och man ska rida lugnare m.m.?
Det märker du på hästen. Har den en dag då du känner att h*n kanske inte är fräsch ta det lugnt. Men rida på som vanligt ska inte vara några problem..

Vi fick ta bort våran häst pg. spatten. Hon hade sammanväxning i hela hasen vänster bak samt en halvvägsprocess i höger. Vid utdömning hade hon en hälta på 3:grader. Fanns inget att göra då hon inte gick att rida eller fortsätta avla på. Hon vägrade ha ryttare på ryggen och hade ont, inget värdigt liv för denna häst. Hon var då 12 år gammal och hade vait avställd i 3 år pg. fölning. Skadan hon hade som sedan utvecklade spatt ifrån var då hon fastnade med ett grimskaft runt benet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 657
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka