• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sunflower
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 242
S

sunflower

Jag har en frieser på 10 år och han har spatt i höger bakben. Har haft det i cirka 2 år. Har haft 2 olika veterinärer, en säger att han blir bra igen och den sista dömde ut honom. Nu vet jag inte vilket ben jag ska stå på. Vad hade ni gjort??

Sv: spatt

han har inte visat någon bättring alls. Han är en häst som älskar att arbeta och nu är han fruktansvärt rastlös.

Om han inte blivit bättre på två år,och är även rastlös,så skulle jag överväga mot en avlivning.

Han är min första egna häst och jag älskar honom så mkt och det gör så ont att ens tänka tanken på att behöva avliva honom men jag vill göra det som är rätt för honom.

Men hur kan 2 veterinärer ha så olika uppfattningar?

Om det är som du skriver att hästen har haft ont/varit halt pga spatt i 2 år, är det verkligen dags för avlivning i mitt tycke. Spatthästar blir aldrig friska, däremot kan de vara symptom/besvärsfria i perioder. Jag fick ta bort min ena häst förra året pga spatt. Hon hade varit besvärsfri under några år men så plötsligt blommade det upp igen och vet. dömde ut efter 6 veckors vila. Hon skulle aldrig bli bra igen pga att det blivit lösa benbitar i den inflammerade hasleden. Onödigt lidande att då gå i 2 två år som din häst. Tänk över detta igen och ta ett beslut snarast för hästens skull. Det är skitjobbigt att behöva göra detta, men jag lovar dig, det känns bättre efteråt.

Jag vet,det är jättejobbigt,står själv med en häst som jag hafft i 10-11 år,som nu har fått atros i ett framknä,jag har återbesök hos veterinären den 29,så då får vi se om hon blivit bättre eller inte,ifall hon inte blir bättre efter yttrligare ev en behanling,så kommer hon få somna in,hon vill inte bara stå i en hage,hon vill ut och jobba!

Åk till ytterliggare en veterinär,eller ring iallafall och rådfråga någon annan,men om han inte har blivit bättre på 2 hela år,så finns det kanske inte så mycket att göra?

Det viktigaste är att du har kämpat,och gjort det du kunnat göra.. Och om du älskar han så mycket,så är han väll iallafall värd att slippa lida?

Han är värd det bästa i mina ögon och jag skulle aldrig låta honom lida. Den sista veterinären sa att man kunde operera men det fanns inga garantier och sen var det konvalecens i cirka 8 månader och det vill jag inte utsätta honom för då han redan är så trött på att bara stå. Men vi fick iallafall några fina ritter ihop och det är jag glad för.

Men du har inte nämnt (vad jag kunde se) om han är HALT av det? Jag tycker det beror mycket på om han har ont av det eller inte.

Min egna, ett 22-årigt nsv brukssto, fick jag tyvärr ta bort när hon inte blev bättre (hon var halt hela tiden och hade smärtor) av varken lång vila eller ens av smärtstillande mediciner. Veterinär konstaterade KRAFTIGA förändringar i hasleden på VB och början till det HB när vi efter 6 veckors vila åkte till kliniken... Oläklig spatt. För långt gången.
I hennes fall var beslutet lätt. Hon hade ju ONT av det.
(trots åldern var hon annars MYCKET fräsch så det var synd att hon fick spatten: http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/DSC02255.jpg )

Halt är han mer eller mindre hela tiden. Syns inte alltid när han går i hagen men skulle han sen springa så haltar han rejält efter. Den första veterinären sa att han ej hade ont men hon som tittade på honom i måndags sa att han har ont.

Halt är han mer eller mindre hela tiden. Syns inte alltid när han går i hagen men skulle han sen springa så haltar han rejält efter. Den första veterinären sa att han ej hade ont men hon som tittade på honom i måndags sa att han har ont.

Då tycker jag att det låter som att hästen bör få åka till trapalanda... Tyvärr. Alternativet är operationen och det ger ju ingen garanti för att han ska bli bra igen och under tiden får hästen ändå lida en del och din plånbok likaså.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka