Maira

Trådstartare
Har letat i gamla trådar...

Hur ser rörelsemönstret ut hos en häst med spatt? (Inte tuppspatt) Vad spatt är vet jag däremot.

Jag har aldrig varken drabbats eller sett en häst med spatt under mitt trettioåriga hästliv och känner att jag har en kunskapslucka gällande detta.

Sv: Spatt

Den rör sig precis som alla andra hästar... Kanske lite stelare före uppvärmning, men annars ingen skillnad alls.

Min häst som hade spatt vinklade inte in hasen till samma grad som tidigare.

Tror dock att det kan vara mycket individuellt och delvis beroende på i vilket skede spatten är och hur den läker samman.

Min hade spatt i båda bak, i mellersta och nedre glidleden som var aktiv (dvs lederna ej sammanväxta med brosk).

Har hästen en aktiv process i spattbenet är hästen oftast halt. Annars som Cashmir skrev, stelare före uppvärmning. Vissa kan också visa svårigheter att vinkla sig i hasen vid samlande arbete och därigenom oregelbundenhet i de mer samlade gångarterna om spatten inte är dubbelsidig.

Den rör sig precis som alla andra hästar... Kanske lite stelare före uppvärmning, men annars ingen skillnad alls.

Hur menar du nu??
En häst med spatt är i många fall ordentligt halt, med släpande steg bak och en ovilja att böja hasen dvs mkt stela bakben.
Den kan även uppfatts som halt/stel i början av ett ridpass och att det sedan "värmer ur" under passets gång och man upplever hästen ohalt. En Häst med en aktiv spatt dvs med en inflammation i glidledrena med tillhörande aktiv artros har ONT.
Däremot kan en häst med utläkt spatt fungera relativt normalt med rätt arbete.

Hur menar du nu??
En häst med spatt är i många fall ordentligt halt, med släpande steg bak och en ovilja att böja hasen dvs mkt stela bakben.
Den kan även uppfatts som halt/stel i början av ett ridpass och att det sedan "värmer ur" under passets gång och man upplever hästen ohalt. En Häst med en aktiv spatt dvs med en inflammation i glidledrena med tillhörande aktiv artros har ONT.
Däremot kan en häst med utläkt spatt fungera relativt normalt med rätt arbete.

Jag menar precis det jag säger. ;)
En häst med spatt behöver inte vara det minsta halt? En häst med AKTIV spatt har ont och är halt, en häst med VILADE spatt har inte ont och är absolut inte halt, den behöver inte ens ha minsta antydan till rörelsestörning...

Beror helt på vad TS menar.

Senast ändrad:

Fast du skrev det ungefär som om en spatthäst aldrig är halt utan bara lite stel. Inte ett ljud om aktiv eller utläkt spatt.

Min häst är "bara" stel låter som en väl uttjatad ursäkt för en halt dubbelsidig spatthäst som jag hört allt för många gånger.

Oavsett så har en spatthäst nedsatt användbarhet med risk för andra skador pga av avlastning mm, så som korven skrev.

Och du själv låter precis som att en häst med vilande spatt MÅSTE vara stel och nästan halt?

TS frågade hur röelsemönstret hos en häst med spatt är, jag antog att hon menade en vilande spatt och svarade.

Ja, i mina ögon är de alltid "stela" eftersom att de har nedsatt förmåga att använda sin has i olika grad. En sådan häst kommer alltid att ha ett sämre, stelare rörelsemönster än vad den skulle ha haft som frisk.

Oavsett så är spatt ett kroniskt tillstånd som hästen inte kan bli frisk ifrån och som hämar den i sitt rörelsemönster i mer eller mindre grad.

Sedan beror det ju på vad man menar med användbarhet, i min värld är det att hästen kan användas till det arbete som den är inköpt/avlad för.

Min gamla häst hade utläkt spatt i ett av sina bakben. Under de perioder då han kunde gå ute i en hage mer än 8h/dag så märktes det inte så mycket vid ridning. Han behövde skrittas och travas igång 20 min längre än helt friska hästar men sen kunde jag inte avgöra om han blev begränsad. Fast det var han ju, han skulle aldrig få ett helt rent steg.
Sen hade min syrra honom på försäljning i ett ridskolestall där han bara kunde gå i hage mindre än 6h/dag och då behövde han nästan 1h-45minuters uppvärmning för att kunna komma till arbete.

Funderar du på att köpa en häst med spatt eller är du bara nyfiken?

Hur menar du nu??

Tolkade TS fråga precis som Cashmir beskrev det - En häst med diagnosticerad spatt rent generellt, inte specifikt under den aktiva processen då man ju oftast kan se om den är halt.
Och generellt, om spattprocessen är aktiv 6 månader, och hästen fortsätter att vara arbetsför ytterligare 10 år efter detta med vilande spatt... då är det ju under den period hästen kan arbetas aktivt som det är intressant att veta om det finns några bestående rörelsestörningar eller andra sequele.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka