spatt vanligt på quarter???

Lilleputt

Trådstartare
Är det några som har erfarenhet av spatt på quarterhäst, mitt quartersto som endast är 2,5 år gammal har spatt i i båda bak . vet inte hur det kommer att gå, ingen bra prognos hon har bara gått i hagen inte inriden eller så.några råd??

Sv: spatt vanligt på quarter???

Vad jag fattar det som är spatt vanligt på hästar som har ganska raka haser. Så är quarter rakhasade så är det kanske mer vanligt hos den rasen än andra.

Däremot är jag osäker på varför dom får det, jag har nog alltid trott lite att det beror på ansträngning men det kan det ju inte göra om hästen inte ens blivit inriden än. Sa vettis nåt om varför hästen fått det?

För att vara lite positiv så känner jag en häst som tävlar hoppning och det går hur bra som helst, den tränar relativt hårt och det fungerar bra, den hästen är dessutom bara 7 år. Vet inte när den fick spatten men det måste vart för längesen med tanke på hur långt dom kommit nu.

Jag har inte hört att quarter skulle vara mer predisponibla än andra raser, prognosen är nog svårt att sia om men de gånger som unga hästar drabbats så har det sällan kunnat hålla livet ut.

vet, sa att det var ärftligt , det var utläkt spatt i mellersta glidlederna, och lite i den övre, känns rätt hopplöst, men hon är ohalt ,men är svullen vid haserna på båda bak så jag är lite orollig att det börjar igen.

Enligt veterinärer som jag hade på min förra häst, quartersto 11år, är det väldigt vanligt med spatt på quartrar.
(Men det var inte spatt...)

Men iaf, är inte helt säker men att det är vanligare på quartrar har jag förstått att det ska bero på att dom har rakare haser och oftast större muskelpaket fram än bak...

Nej jag har inte träffat på några qh med spatt. Det inte så vanligt såvitt jag hört.
Vad är det för hästar de avlat på?

//Waern

Men iaf, är inte helt säker men att det är vanligare på quartrar har jag förstått att det ska bero på att dom har rakare haser och oftast större muskelpaket fram än bak...

Större muskelpaket fram? eh? Hur menar du?

//Waern

Mitt första Q-sto hade spatt båda bak, den skulle inte vara ärftlig enl vet utan kommit av förslitning/överansträngning i ung ålder. Lady köptes för avel, utan att vi visste ngt om spatten. Vi valde att ta bort henne eftersom hon hade väldigt ont av det. Vi tog inget föl på henne, men hon fick 3avkommor i tyskland innan hon kom till oss (vet dock inget om dem). Hon blev 16år.

Vet inte hur pass vanligt det är med ärftlig spatt på Quarter, förslitningsskador pålagringar mm kan ju vilken ras som helst få.

Men spatt är en kronisk inflammation i hasledens glidytor, pålagringen som sker är ett resultat av inflammationen.

Ja? Jag vet vad spatt är, Det jag skrev angående förslitningskador och pålagringar va mest ett allmänt inlägg ifrån min sida.
Spatten min häst hade var gammal och delvis utläkt, men vi visste inte om det när vi köpte henne. Det fick vi reda på när vi åkte in och röntgade henne för hälta. Vi hade henne i totalt 8månader och man kan väl säga att vi i det närmsta avlivade henne av djurskyddsskäl då hon hade väldigt ont.

En del påstår ju att spatten är ärftlig, jag är ingen veterinär så jag kan inte svara på vilket. Jag bara svarade för vad min vet sa till oss angående vad vår häst hade.

kl

Det här med att spatten är ärftlig, är det de att hästarna har lättare att få spatten eller att dom får den helt enkelt av sej själva utan några direkta påverkningar som ridninge eller så?

Eftersom det är en inflammation tänkte jag så måste väl något starta den? Eller räcker ansträngningen att bara gå i hage?

jätte bra fråger:
nu för vi googla allihop.
Az

Hej lillaputt:
spatt är vad vi kalla för spavin.
Rak hassig häster har en mer tendens till spatt, alla häster kan få det men det verka drabba drag djur, travhäster och quaterhäster mer.
Det verka som själva benställng och för tidig träning är orsaken till sjukdomen.
Man kan säjer att arvsänlag har med det att göra, är föräldrna rak hasig så bli dess avkommenda.
hitta den har
http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/90771.htm
hoppas den går.
Az

Jag tyckte också det lät lite mystiskt att rakhasiga hästar får lättare spatt ??? Min Islänning är väldigt spetshasig ( Heter det så ?)och har haft spatt .
Boj vet säkert hur det ligger till !

hej från Hambo

Är islandshästar rakhasiga?

Nej oftast inte, men det kan ju naturligtvis hända att en och annan blir det också. Spatt har det forskats väldigt mycket på, bl a på Island eftersom man har som mål att INTE exportera individer som har stor risk för att drabbas av spatt senare i livet.

Att spatt är ärftlig vet man genom en tidigare studie som gjordes på köttdjur, man gjorde helt enkelt den studien för att få svar på om ridningen var boven i dramat dvs att islandshästen drabbades av spatt. Dessa hästar rids i de flesta fall inte, enstaka djur används som ridhästar mestadels för uppfödarens egna räkning. Och jovisst, drabbades även dessa hästar i samma utsträckning av spatt som vanliga ridhästar.

Man har gjort fortsatta studier och kommit fram till att vissa blodslinjer har högre andel predisponibla individer för spatt än andra blodslinjer.

Man har fortsatt vidare, och målet är att via röntgen kunna se om hästen har en hög eller låg risk för att drabbas av spatt senare i livet. För detta krävs flera års studier eftersom man måste följa de individer som man tror kommer att drabbas i ett senare skede.

Men detta gäller alltså islänningar, quarter har jag inte en susning om. Men en ras som har rakhasighet som kännetecken så har i varje fall hasen en väldigt kraftig påverkan vilket bör ge stora ansträngningar om hästen tränas felaktigt.

Google.se har inte mycket att komma med, finns mer att hemta från Göste Bengtsson´s ABC OM HÄSTER.
Men hans skrivning att stort samma som den english site jag sätt in.
Jag vet att det finns en del latinska namn, har du problem säjer till och jag ska se vad jag kan göra.
Az

Gud vad jag bli glomsk.
kom på att man kan beställa via bibliotek:
DVM Lars Erik Magnasson, Hästens Exterior och Hålbarhet
Där pratahan om hästens exterior, dess ben stalling och dom mest förakommenda skjukdom o skada.
Az

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
672
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka