Sv: Spatt och fång häst
En liten varning bara, kort gräs är betydligt mer näringsrikt än långt gräs. Så om/när man klipper ner gräset så gäller det att klippa ner det VÄLDIGT hårt, motsvarande extremt nedbetat. 'Gräsmattelängd' är det absolut sämsta, det ger maximal tillväxt oxh maximal näring.
Jag gjorde ungefär som seifur åt mitt fångsto. Stängslade en liten hage, klippte gräset så kort det någonsin gick med gräsklipparen, sen lät jag valacken (utan fång) gå där med hötillskott och formligen beta ner hagen till 'stampat jordgolv med lite ogräs'. Sen fick fångstoet gå där, och hagen hll sig ju på nivån 'stampat jordgolv', ser skittråkigt ut och känns jätteelak när de på andra sidan stängslet har grönt och frodigt gräs, men det är ju för deras eget bästa helt enkelt.
Jag rekommenderar INTE betesmask på fånghästar, risken om de fåt av sig den och kan frossa ohejdat några timmar är alldeles för stor. Hellre då om det är en häst som tål gräs i små mängder (som mitt fångsto) att riva/slå/plocka gräs åt dem och slänga in i deras hage.
Gräset är 'som värst' för fånghästar tidiga mornar med dagg, när det kommer regn efter torka, och när det kommer sol efter regnperiod. Allt som stressar gräsets tillväxt alltså.
Om man har tålamod och lite talang kan man förresten hässja hö av slaget gräs på sommaren, sådär alldeles nytorkat brukar det uppskattas väldigt, som en illusion av gräs typ
Jag lät fånghästen få kompis i 'svälthagen' halva dygnet, extra bra om det finns någon annan häst som behöver 'banta litegranna', och så kan fånghästen ändå få det sociala, en kompis att klia på och så vidare.
Andra saker att roa dem med där i sin 'svälthage' är att kasta ut morotsbitar kors och tvärs (då får de fortfarande ägan sig åt födosöksbeteendet), man kan servera mineraler i pelletsform i godisboll om hästen är av sådan sort att den 'går på' att mineralpelletsarna faktiskt är 'matpellets' (vilket mina korkade kreatur gör, de får bara pelletsmineraler, en hel deciliter *s* i krubban när de går in om somrarna, och glufsar glatt som om det vore en näve kraftfoderpellets..tacksamma djur)