Spatt - min histora och vad hände er och vad har ni gjort?

E

ellan84

Detta blev väldigt långt så jag har delat upp det i 3 delar för den som inte orkar läsa allt - historia, symptom och de egentliga frågorna jag har.

HISTORIA:
I våras tog jag en chansning och köpte ett jättefint välutbildat sto (för en billig peng) som har diagnosen "utläkt spatt" (dvs vilande) på V bak. Första månaden gick allt toppen, sedan fick vi hem våran utprovade sadel:bump:.. Red i 3 dagar sen gick inte hästen att rida - tänkte det kunde vara träningsvärk då hon stått ettag innan jag fick henne. Hon fick vila ett par dagar, började rida å så var det samma visa igen efter ett par dagar och det satte sig i ryggen, samtidigt som rygsmärtan kom så började man se en ojämnhet i bak. Tog ut kiropraktor nummer 1 som sa att det inte va några fel alls på hästen utan att vi bara var tvungna att ta det lugnt. Gjorde så men det kom tillbaka igen. Tog ut kiropraktor nummer 2 för att få hjälp med hennes rygg som nu var som en planka, han lägger händerna på ryggen på henne, säger att det är sadeln och att han inte tänker behandla henne för att hon har för ont. Efter mkt om och men kommer kiropraktor nummer 3 (nu har hon varit som en planka i ryggen i 1½ vecka) som hittar både det ena och det andra, bla att hennes manke är kraftigt förskjuten och sitter på den vänstra sidan av kroppen. Dagen efter är hästen som gele i ryggen:banana: Satte igång henne försiktigt, bara skritta i skogen i 2½ vecka. Nu skulle vi börja lägga in lite galopp jobb, bara i bra tempo där hon får rulla på utan krav - efter höger galopp är hästen tvärhalt. Nu har veterinär varit ute och tittat och gett mig en 50/50 chans att hon kommer bli bra vilket känns botten men jag håller tummarna. Han kan inte säga om det är mjukdelar (vilket det säkerligen kan vara pga alla låsningar hon haft i kroppen) eller om det är spatten. Om ni undrar varför jag bara inte åkt in till klinik så är svaret så enkelt att jag har reservation på spatt - och dess eventuella följder, så jag försöker med allt jag kan tills det inte finns någon annan utväg då jag som så många andra inte är miljonär.:cry:

Symptom:
känslan av att H bak försvinner (finns inget bakben att "sitta på", vill inte fatta vänster galopp, kortare steg med V bak, avlastar V bak vid vila, vill ej lyfta H bak efter motion, mer fylld has H bak, ingen värme på något bak, helt ren böjprov båda fram

FRÅGOR/DISKUSSION:
Nu undrar jag, ni som har haft/har hästar med spatt, vad har ni fått för symptom, har ni kunnat "läka" spatten och om inte, hur långt har ni gått innan ni tagit beslutet att det inte finns mer att göra?

Sv: Spatt - min histora och vad hände er och vad har ni gjort?

Svårt att svara på, spatt är högst lynnig och utgången för det är varierande både sol och moln.

Däremot är ofta första symtom på hästar som har utvecklat eller håller på att utveckla spatt, ryggproblem. Nu är det inte sagt att alla ryggproblem innebär spatt, men vanligt förekommande är det. Hästen försöker avlasta sitt problem ben genom att flytta belastningen ovanför smärtan.

Fast även om du har reservationer för spatt, så det behöver ju inte bli så jättedyrt med en klinikkoll, och då VET du ju hur spatten ser ut, och om den är aktiv? Visst blir det en del pengar, men kanske kan vara värt 5000 kr?

Min redan (för annan anledning) T-märkta herre fick spatt. Så väl bekant med problemet med reservationer på försäkringen.

Hursom, han utvecklade - helt symptomfritt - spatt någon gång mellan 2003 och 2006. Inte ett symptom. Dock när han rullade fast i sin box i oktober 2006 slog han i hasen och spatten akutiserades. Han fick också - på samma ben - en senskada på djupa böjsenan, så vi missade först spattproblemet. Men när senan var bättre men det fanns hälta kvar, och den nu satt högt, så fick vi ju börja leta. Det var knäleden på VB. Bedövades - häst ohalt. Behandlades. På ÅB knäleden HB istället. Behandlades. Vid ÅB vänster knäled igen. Rtg knälede BB UA. Vi behandlade båda.

På återbesöket satt hältan i hasleden VB. Då trodde vi det var hans hasledsdefekt som spökade (anl till T-märkning) och tog en plåt. Och både den utläkta och akutiserade spatten konstaterades. Mellersta ledavdelningen.

Han behandlades, och vet gav ungefär 50 - 50. Kan man häva smärtan såpass under konv så att hästen kan ha det drägligt medan det läker ihop så.

Det kunde vi, tack och lov. Spatten blev vilande igen, och herrn glad. Dock lite bekymrande med senskadan parallellt, spatthästar ska ju eg inte vila. Han blev 'friskförklarad' från spatten våren 2007.

Sen var det lugna gatan. Tills kring jul/nyår, då han började visa de tell tale signs of spatt igen. Han stod för sig själv i hagen, dvs hade ont, exakt samma beteende vid spatten. Ont och ömklig. Jag stack först huvudet i sanden och gav honom någon vecka. Ingen skillnad, dessutom var han varm över spattknölen på insidan.

Han somnade, utan föregående klinikundersökning, 8 januari 2008. Jag tyckte att det räckte för honom, och visst det kanske inte var spatten igen, men det är inte så troligt. Och var det den var det med stor risk så att det nu satt sig i mellersta hasavdelningen.

I om senskadan reds han inte i perioden med aktiv spatt alls, så inget att gå på den vägen tyvärr. Men stod för sig själv i hagen, tydligt tecken på inte må bra/smärta alltså. Fylld hasleden på det benet och lite på motstående (som han nog hade spatt i med, men vilande). Inte varm eller så förrän sista svängen.

Och initialt som sagt avlastade han det på knäna, så ren på böjprov på hasled, men reagerade i knäna, först när vi fick bort det kom det en hasledshälta.

Jag red bort spatten på min gamla islandshäst. Har röntgenplåtar med 2 års mellanrum. Men då var det massor av kroppsmedveten ridning i skritt som gällde. Och bara en led var drabbad och inte jättemkt. Dessutom var han ganska ung.

Hej. jag har en ponny med spatt som jag tävlar REG/NAT LA hoppning på och går alltid igenom vet besiktingar på tävlingar o så och får aldrig anmärkningar eller så och har inga reservationer på spatt hos försäkringen o så (allt tack vare lite fuffens hos världens bästa veterinär) jag och den förra ägaren har samma veterinär. iallafall, köpte min ponny med spatt i nov-07 och har aldrig varit "halt" men stel, han är stel varje gång jag ska rida honom men det rider jag bort, mitt bästa tips till häst och ponnyägare vars ponny/häst har spatt är att hålla igång och rida varje dag inga långa viloperioder för det är då dom får "spattrörelserna" min ponny har max fått vila 1 vecka i streck.. när han har vila så rider vi ut i skogen varjedag istället för att undvika att han ska stå still o så sen har jag även köpt en back on track hasskydd till hans bakben som han har på sig på nätterna det hjälper honom också att inte bli stel nu e hans spatt iallafall snart "utläkt" och han går jätte bra.. :)
hoppas att det går bra med din! :) /erica

Detta blev väldigt långt så jag har delat upp det i 3 delar för den som inte orkar läsa allt - historia, symptom och de egentliga frågorna jag har.

HISTORIA:
I våras tog jag en chansning och köpte ett jättefint välutbildat sto (för en billig peng) som har diagnosen "utläkt spatt" (dvs vilande) på V bak. Första månaden gick allt toppen, sedan fick vi hem våran utprovade sadel:bump:.. Red i 3 dagar sen gick inte hästen att rida - tänkte det kunde vara träningsvärk då hon stått ettag innan jag fick henne. Hon fick vila ett par dagar, började rida å så var det samma visa igen efter ett par dagar och det satte sig i ryggen, samtidigt som rygsmärtan kom så började man se en ojämnhet i bak. Tog ut kiropraktor nummer 1 som sa att det inte va några fel alls på hästen utan att vi bara var tvungna att ta det lugnt. Gjorde så men det kom tillbaka igen. Tog ut kiropraktor nummer 2 för att få hjälp med hennes rygg som nu var som en planka, han lägger händerna på ryggen på henne, säger att det är sadeln och att han inte tänker behandla henne för att hon har för ont. Efter mkt om och men kommer kiropraktor nummer 3 (nu har hon varit som en planka i ryggen i 1½ vecka) som hittar både det ena och det andra, bla att hennes manke är kraftigt förskjuten och sitter på den vänstra sidan av kroppen. Dagen efter är hästen som gele i ryggen:banana: Satte igång henne försiktigt, bara skritta i skogen i 2½ vecka. Nu skulle vi börja lägga in lite galopp jobb, bara i bra tempo där hon får rulla på utan krav - efter höger galopp är hästen tvärhalt. Nu har veterinär varit ute och tittat och gett mig en 50/50 chans att hon kommer bli bra vilket känns botten men jag håller tummarna. Han kan inte säga om det är mjukdelar (vilket det säkerligen kan vara pga alla låsningar hon haft i kroppen) eller om det är spatten. Om ni undrar varför jag bara inte åkt in till klinik så är svaret så enkelt att jag har reservation på spatt - och dess eventuella följder, så jag försöker med allt jag kan tills det inte finns någon annan utväg då jag som så många andra inte är miljonär.:cry:

Symptom:
känslan av att H bak försvinner (finns inget bakben att "sitta på", vill inte fatta vänster galopp, kortare steg med V bak, avlastar V bak vid vila, vill ej lyfta H bak efter motion, mer fylld has H bak, ingen värme på något bak, helt ren böjprov båda fram

FRÅGOR/DISKUSSION:
Nu undrar jag, ni som har haft/har hästar med spatt, vad har ni fått för symptom, har ni kunnat "läka" spatten och om inte, hur långt har ni gått innan ni tagit beslutet att det inte finns mer att göra?

Spatt och ryggsmärtor hör ihop, framförallt i ländryggen och ev. över rumpan. Det låter som om den utläkta spatten kommit tillbaka. Då är det troligt att det kommit i en ny av hasens leder. OM den tidigare spatten verkligen varit utläkt.

När min häst hade så ont i sin rygg av spatten så lyckades inte spatten hävas förrän hästen även blev behandlad i ländryggens muskulatur. Då blev han väldigt snabbt bra. Här låter det som att din häst behöver kortisonbehandling av både hasled och ryggens muskulatur av veterinär och några plåtar på hasen med, för att se var spatten nu är.

Ryggen skall vara helt fri från reaktioner när du sitter upp igen nästa gång. Sedan gäller det att hålla efter. Regelbundet känna över ryggen. Ta till massör (kiropraktor behandlar leder, här handlar det om muskler) då och då. Be massören lära en att själv massera. Inför varje ridpass värma länge - en halvtimme - innan man jobbar hästen.

Hoppas det går bra för din häst.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Hej alla och tack för era svar!=)

Nu går damen på en 10-dagars butta-kur, för att se om det är ett muskulärt problem. Om det inte blir bra ska vi åka till klinik och röntga. Sedan kiropraktorn var ute så har hon ingen smärta alls i ryggen, denn försvann efter första behandligen, därför satte vi igång och skrittade i skogen. I övrigt är hon pigg och glad, rullar sig minst 2 ggr om dagen och springer mer än gärna. Är väldigt observant på hennes allmäntillstånd, skulle hon börja visa smärtsymptom är det självklart mer aktuellt att ta oss till klinik så fort som möjligt.

Jag har röntgenplåtar på hur hon såg ut i oktober, men självklart kan det hänt mkt sedan dess, jag håller tummarna så jag krampar men "peppar peppar ta i trä" så ser hon faktiskt bättre ut redan nu... bara hoppas det fortsätter så...

Förhoppningsvis är hästen inte behandlad med butta i kroppen.

har inga reservationer på spatt hos försäkringen o så (allt tack vare lite fuffens hos världens bästa veterinär)

Om man tar över försäkringen från säljaren behövs inget fuffens av veterinärer, detta kan sluta i försäkringsbedrägeri...

Ja och kommer det fram att vet. bidragit till det ligger den pyrt till :crazy:

Man behandlar inte en häst med smärtstillande i kroppen, jag har hört att vissa alternativare tar sig för med att göra så. Det är mycket oseriöst, det kan även ställa till med större skador i efterhand.

jag förstår inte riktigt vad du menar men hon går på en vanlig butta kur, dvs hon äter butta 2 ggr om dagen...

Jamenvisst, men du skrev att kiropraktor hade behandlat. Sen skriver du att hästen går på butta, min fråga var behandlades hästen med butta under ryggbehandlingen? Det är inget bra scenario om det har skett, annars har du ju valt rätt gång.

Veterinär, ryggbehandling sen smärtstillande efteråt.

då förstår jag=) nedå, först kiropraktor (eftersom vi hela tiden trott det sitter i ryggen), hästen blev bra, dock liten ojämnhet bak men inte mkt, 2½ skritt i skogen, började med lite galopp (under den här tiden har hon känts toppenfräsh)- hästen blev halt - veterinär kom och undersökte och skrev ut butta då kiropraktorn ändrat på rätt mkt och det finns en stor chans att hon har fått en muskelinflammation eller dyligt, om buttan inte hjälper blir det röntgen av hasen för att kolla status.

Då kan det nog luta åt ett besök på klinik med röntgen.

Ville bara slänga in slutklämmen på den här historien.. Var iväg till vet och dra mig baklänges:eek: Allt detta elände för en inflammation i ett bakknä som är resultat av en komplicerad sträckning.. hade inget med spatten att göra:banana:

Vad skönt att du fått ett svar. Och inte för att vara pessimist och strö smolk i glädjebägaren, men var noga med att åka in på återbesöket sen. När min valacks spatt spökade, så var det bakknäna vi behandlade först.

Han kom in, inflammation i vä bakknä. Behandlades. På återbesöket satt det i hö bakknä, trolig överbelastningsreaktion. Behandlades. På ÅB för det så vä bakknä igen. Vafan. Nu behandlade vi båda bakknäna. På återbesöket för det så reagerade han i hasleden VB, och röntgen togs. Spatt. Rejäl, äldre men återaktiverad.

Naturligtvis kan även spatthästar få knäproblem utan att det hör ihop eller påverkar, men min erf är att hasledsproblem, lite beroende på typ, gärna slår över på bakknäna och visar sig där.

Men jätteskönt du fått ett svar, och tummar, tassar och hovar härifrån att hästen snart är bra och fit for fight igen =)

Om du får problem med spatten så kan jag rekomendera en behandling med Tildren. Då står hästen på klinik i en dag med dropp.
Den får en kalkchock som gör att glidlederna växer ihop jättefort. Jag har gjort det med en häst o den blev helt bra på nolltid, typ
3 månader.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka