Spatt - min histora och vad hände er och vad har ni gjort?

Sv: Spatt - min histora och vad hände er och vad har ni gjort?

Din häst låter som min häst. (nu har jag läst att ni hittat en infl i knäled)

Köpte en häst i febr. Gick igenom bes ua. Kollades igen i juli på klinik, för ryggen stelnade till mer och mer och jag kunde inte riktigt se problemet. Blev tillsagd att byta sadel, hästen gick rent och fin på böjprov.

Sagt o gjort, sålde sadeln fortare än hitta ny, red i fårskinnsfäll i 3-4mån under tiden provades 21 olika sadlar på hästen, som han vägrade att ha.

Efter ca 4 mån tid var han välmusklad, smidig, börjat arbeta i ridningen utan att strejka, köpte då en helt ny sadel för dyra pengar, för han gick bra med den på sadelutprovningen, den första på hela långa tiden, då måste den ju bara vara den bästa (trodde jag, novis)

Efter tredje passet med sadel var hästen tillbaka till, ja istort sätt 0.

Åkte för ett 3 besök på 9 mån. Hästen har inflammation i nedre hasleden båda bak. Jag kunde inte koppla ihop ryggsmärta med hasledsproblem, enkelt, jag har ingen erfarenhet o blev helt ställd. Nu vet jag bättre, en bitter erfarenhet för en helt fantastisk häst.

Vilar nu o ska på återbesök.

Min fråga till vet var om rygg o ben hängde ihop (smärta) men det gjorde det inte, men det förstår jag ju när jag läser om din häst, det gör det ju i allra högsta grad..

Hoppas det löser sig för din häst.:bow:

Sv: Spatt - min histora och vad hände er och vad har ni gjort?

Vi fick med oss ett rehab-program hem från vet som innebar longering i galopp varannan dag.. V.1 1 min i varje varv - V.2 2 2min V.3 3min tills det tillslut efter 6 v skulle vara 3*3 min i varje varv.. började v 1, såg toppenkanon bra ut, drog ut lite på det för att inte gå för fort fram så jag körde 5 ggr 1*1 min, började sedan med 2 min, såg så SJUKT fräsh ut=) tills dag 3, det blev ju sjukt roligt att springa när det inte gjorde ont längre så damen körde in huvet mellan frambenen, drog ihop kroppen till en köttbulle å så gick benen som trummpinnar på en 5 metersvolt å så blev hon kass igen, men efter lite vila så ser det helt okej ut igen.. så jag är bombis på att det knät, annars hade inte behandlingen tagit så bra, nu har vi dock en skogsluffar vinter framför oss då vi inte hann köra klart longeringsprogrammet innan allt frös på...

NOWA - jag håller tummarna för att det går bra hos vet. på återbesöket och är det något jag fått reda på här på buke så är det att has och knä-problem väldigt ofta sätter sig i ryggen. Har även fått lära mig den bittra vägen att även utbildade sadelmakare/sadelutprovare gärna blåser en om de kan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka