Spatt igen!

Rosen

Trådstartare
Har läst många inlägg här på Bukefalos men inte hittat just några positiva inlägg när det gäller spatt. Finns det inga hästar med diagnosen spatt som fungerar bra ändå? Där spatten läker ut och hästen kan fungera som ridhäst. :confused:

Det är jättemånga hästar som har spatt, och fungerar utmärkt som ridhästar. Det finns många hästar som dessutom tävlar på hög nivå, och andra är på väg att tränas dit.

Men spatt läker ALDRIG ut, den är kronisk. Med en kronisk åkomma menas att den finns kvar livet ut, med det är inte sagt att hästen får vidare problem.

Min häst har spatt på båda bak (mellersta leden). Som det ser ut idag så vekrar det som om hon ska klara av att fungera helt normalt i framtiden, men det får tiden utvisa.

Min 8 åring har spatt i höger bak. Det är numera läkt o kommer enligt landslags vetrinären inte att bekymra honom nå mer. Men man får ändå ta det fösiktigt med sådana hästar.

Han är tävlad 140 som 7 åring men har i år haft icke spatt relaterade skador.. Skall snart igång igen. =)

Min kompis häst har spatt, var inne 2 gånger på klinik. Andra gången dömde de i princip ut honom.
Hon lät en equiterapeut kolla hästen, och han hade snett bäcken visade det sig. Problemet åtgärdad och hästen helt problemfri. Han rids vanligt med träning i både hopp och dressyr (periodvis ganska hårt). Det enda man märker är att han är synligt stel i spec. vänster bak.
Men det kan ju vara värt att ta ut typ equiterapeut.

I ett långt perspektiv så finns det inga solskenshistorier. Tyvärr.

Men det hindrar inte att en häst med spatt kan fungera länge utan att ha ont. Till slut kommer dock spatten att blossa upp igen, den försvinner aldrig. Talar man om utläkt spatt i en led så kan inflammationen börja om i nästa led, och det går aldrig att förutsäga när.

mandalaki

Är det större risk att en häst redan drabbad av spatt i en led får det i nästa än att en "frisk" häst får spatt i en led?

Vad beror detta på isf, är det felaktig exteriör, långvarig felaktig träning eller något annat?

Jag har ingen som helst statistik på det, men jag är säker på att hästar som en gång drabbats av spatt har större risk att få det på nytt än den "normala" hästen. Förutom att riskfaktorer som exteriör och dåliga uppväxtförhållanden kvarstår även om man kanske även om man kanske ändrar sitt sätt att rida, så har ju hästen redan en skada, rimigen kan den i många fall medföra ökad belastning på de av haslederna som fortfarande är friska.

Tror precis som Lobelia: en gång spatt - större risk att få mer.

Vad det beror är inte riktigt klarlagt. Det finns en större studie på islandshästar som inte lyckades klarlägga orsakerna. Det enda den studien vågade slå fast var att ärftlighet var en av orsakerna. Fast om det beror på att en viss benställning som disponerar för spatt nedärvs, eller om det är själva anlagen för spatt som nedärvs - det vet jag inte.

Den här studien visade också att hälften av alla islandshästar över 12 år har spatt. Kul nyhet :smirk:.

mandalaki

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 248
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30