Spårträning

Mysgrisen

Trådstartare
Vi fick prova på ett spår i höstas och min hund spårade jättebra. Sedan har vi gått lydnadskurs osv, så vi har inte spårat något utan aktiverat oss med annat.

Jag lade ett spår idag vid lunchtid, och vi gick det vid femtaget på em. Han fattade ingenting!

Jag blev jättebesviken eftersom han var så duktig när vi fick prova på. Nu ville han bara lukta på andra saker och stå och titta i skogen...

Jag blir lite orolig över ev noskvalster. Han blev behandlad i vårvintras för att vet trodde att han ev hade noskvalster. Han snorklade inte så mycket, men litegrann.

Tyvärr har våran grannes hund noskvalster, och de behandlar honom inte...

Min hund visar inga tecken på kvalster, men han ville ju inte spåra...

Kan det vara så att han inte fattade vad han skulle göra?

Jag la inget långt spår,och hade en rolig leksak på slutet. Gjorde som vi blivit tillsagda på klubben (förutom leksak ist för godis på slutet).

Kan någon berätta för mig hur man börjar med spår?

Jag har hört att man "ska" lägga spåret på kvällen, sedan gå det igen på morgonen, låta det ligga några timmar och sedan gå med hunden, leksak på slutet.

På min klubb så la dom spåret på morgonen och vi gick det tidigt på em, strumpa med godis på slutet.

Snälla hjälp mig, jag vill så gärna spåra med min hund!

Sv: Spårträning

Jag är absolut inget proffs på det här.
Men så här gjorde vi. Fick i våras hem en ettårig tik som bara spårat två gånger och hon visade heller inget intresse... Vi tog korv och nästan drog den i backen bara rakt in i skogen från stigen, men bara en liten bit(kanske tio meter) Det kanse låg i en timma. Det här gjorde vi flera gånger vid olika tillfällen. Gick kanske tre-fyra spår per gång. Tills hon fattade vad det var frågan om, att det fanns godis i slutet på spåret... Och så hade vi spårselen på varje gång. På slutet så blev hon glad av att bara få på sej selen :) då visste hon att det var jobb på gång..
Hoppas det löser sej för er, lycka till.

Tack för ditt svar!

Kan man kanske lägga ett kort blodspår för att få honom att förstå? Och sedan ha godis på slutet?

Iofs ska vi gå en lydnads/spårkurs nu i höst, men det vore kul om han fattade lite vad det handade om när vi börjar.

Min sambo tänkte köra blodspår med vår ena men det var flera som avrådde det om vi ville tävla "vanligt" spår för det fanns risk för att det vanliga spåret skulle bli ointressant... Vet ej om det stämmer, men det låter ju logist...
Men ska du inte tävla så e det ju fritt fram.. Vad har du för ras?

Det är en wheatenterrier.

Var på klubben idag och fick lite tips.
Jag hade väntat för länge innan vi gick spåret, eftersom han är helt grön vad gäller spårning.

Jag skulle lägga ett enkelt spår, ca 50-75m och vänta en timme innan vi gick det.

Tyckte det lät lite länge...
Har en wheatern i vår tävlingslydnadsgrupp.. Assöta! :love:
Hoppas han "fattar vinken" nästa spår! Lycka till! :bump:

Två rottisar.
De är 1½ år och vi skulle ha varit färdiga för Lk1 nu men min knäskada har stoppat träningen för ett tag och spår är det inte att tala om (lite svårt med kryckkor i skogen) Det blir mycket kontaktövningar ;)

Om du lägger godis i spåret eller som spårslut tänk på att inte lägga sånt godis som är populärt hos myror och andra insekter. Det är inte en bra belöning att få en pissmyra i munnen. :crazy:

Som spårslut kan du ha antingen en liten burk där du lägger korvbitarna i och sedan öppnar när hunden hittat den. Själv varvar jag mellan att ha en godisburk och att ha en liten liten gourmekattmatsburk som jag öppnar. Det är mums för mina hundar! :d

Ja, så fick vi göra på vår ena, lägga godiset i burk. Hon är "godisgalen" och tog det på vittring annars...

Ja, fick även det tipset igår..myror i munnen..blää.

Min hund är inte så jätteförtjust i leksaker, men han har några favoriter. Tyvärr är dessa favvosar för stora för att ha i fickan på apellplanen, men utmärkta att lägga i slutet av spåret.

Så nu ska jag lägga favoritelefanten i slutet och även ha godis i fickan som extra belöning.

Håll tummarna för oss!

Jag är också nybörjare på detta med spårning men jag har en fundering...
Om hunden bara testat på spårning en gång i höstas och är helt orutinerad, borde då spåret verkligen ligga i FEM timmar innan man tar upp det? På en hund som är grön?
Tränade lite med min hund och hjälper även en kompis med sin schäfer och så här i början får spåret vila 30 minuter ungefär. Sen utökar man tiden successivt när hunden blir säkrare och lägger till andra svårigheter som vinklar, olika underlag, olika vindriktningar och väderleker osv.

Eller har jag helt missuppfattat detta? :confused:

Elionor skrev:
Jag är också nybörjare på detta med spårning men jag har en fundering...
Om hunden bara testat på spårning en gång i höstas och är helt orutinerad, borde då spåret verkligen ligga i FEM timmar innan man tar upp det? På en hund som är grön?

Nä, det borde det inte, men jag fattade tyvärr inte bättre. Nu vet jag hur man ska göra och gör förhoppningsvis bättre nästa gång. :bump:

Enl min tränare skulle spåret ligga ca en timme innan man gick det.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 802
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hundträning I helgen hade vi en liten kullträff hemma hos mig med två av Theos kullsyskon och mamma. Det blev mkt vallning och spårträning då alla...
2
Svar
33
· Visningar
2 849
Senast: Kildegrei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar