Sparkskada

X

xion

Hoppas ni kan hjälpa mig här, hästen min har råkat ut för en liten olycka, troligtvis en sparkskada i hagen. Hon är öm för tryck ca 5-10 cm nedanför hasen på utsidan av skenbenet där det även är svullet.
Ingen värme känns och hästen haltar inte, inte ens vid provokation.
(Har travat hästen på asfalt samt mjukt underlag och böjt hasen men ingen reaktion där.)
Har även tryckt och klämt på senan då jag hållit benet böjt och hon reagerar inte där heller.
Det är förmodligen en smäll mot själva benet. Men det har gått två dagar (kollade det senast klock 23 igår då jag var ute i stallet) och svullnaden har inte lagt sig. Jag vet inte hur lång tid det ska ta innan man ser att läkning sker?
Och vad kan jag göra under tiden?
Dessutom har bakhoven på andra bakbenet blivit ofräsch antagligen av all lera och vatten som de står i hela dagarna så när jag kände på den så var den varm, och det hade lossnat en bit hovläderhud precis vid kronranden.

Hon har ingen feber och allmäntillståndet är bra! Hästen är pigg och äter och dricker normalt.
Jag tog igår beslutet att hon får vara i en lite mindre hage bara en halv dag dvs ett par timmar bara.
Hur går jag vidare? Finns det något mer jag kan göra?

Sv: Sparkskada

Varför ute så kort tid? Om hästen inte haltar, är varm eller har feber så är det bättre för svullnaden med lite lagom rörelse. Mycket stillastående i boxen har ingen positiv inverkan på svullna ben. Om du har fått en liten sårskada på den andra hoven/kronranden så kan ju rörelse också förhindra att det blir en svullnad. Cirkulationen är viktig! Om hagarna är leriga kanske du har en inhängnad paddock hästen kan gå i? Har du inte det och hästen står inne stor del av dygnet så se till att promenera med den ordentligt under dagen så att den får röra sig, gärna mer än en promenad. Så skulle jag göra om det inte var en skada som måste under veterinär behandling. Det är svårt att råda då man inte har sett skadan så fråga för säkerhets skull din veterinär. Det kan nog ta ett tag innan svullnaden ger sig och förmodligen kommer det att bli ett överben iom att smällen tagit på "benet". Det brukar inte vara någon fara med överben såvida de inte ligger och trycker på senan.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte, för att jag tror att för hovens skull så ska hon stå på torrt så mycket som möjligt? Det finns en paddock men jag tror inte att stallägaren låter mig ha henne där, dessutom är det inte ström i det staketet (det är mest för syns skull man har satt upp breda elband) så hon kan nog inte gå där själv... Den är iofs också ganska blöt och slabbig men hon sjunker klart inte ner lika mycket
Jag kan inte promenera med hästen under dagen även om jag gärna hade gjort det, ty jag har ett heltidsjobb som inte låter mig få ledigt för detta.
Men ok. Inga medel och inga lindor säger du?

Jag röstar på rörelse jag med. Även för hovens skul, ju mer cirkulation du får i hoven (och den kommer av rörelse, gärna på omväxlande underlag) dessto snabbare stimulerar du ny horntillväxt.

kan du inte skydda området kring kronranden? Jag hade en FUL broddskada precis i kronranden en vår. Gegga i hagarna, men hästen behövde ju röra sig. Jag såg till att skydda kronranden mot smuts genom att lägga ett modificerat galoppbandage med klisterlinda, tejpa silvertejp ovanpå och som pricket över i:et satte jag gummiboots över. När hästen togs in bytte jag det till ett luftigare bandage.

Sen skulle jag så mycket du hinner (dvs på kvällar och helger) promenera hästen på asfalt och grusväg (dvs lite hårdare underlag) för att få igång blodcirkulationen i hoven.

Även sparkskadan skulle jag vilja ha rörelse på, så som sagt, ha hästen ute så mkt som möjligt och skydda kronrandsskadan mot geggan. Och så mkt promenader du hinner dessutom =)

Ok, då gör jag så.
Tack för råden. Är lite mindre hysterisk idag också (jag var INTE glad igår kan jag säga...) så jag tänker nog lite klarare :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 530
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 534
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 246
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka