Sparkat sig själv?

Flingan

Trådstartare
Igår när jag visiterade min häst var han varm och lite svullen på ett skenben, jag fick direkt känslan att han hade sparkat sig själv, då det inte är nå ovanligt så jag strök på ett lager isgele och sen fick han gå i hagen som vanligt resten av dagen.

när jag släppte ut dom imorse var svullnaden större och han är fortf varm, kan det vara för att han stått inne hela natten eller kan det vara nå annat?
Han visar ingen smärta eller reaktion när man klämmer och känner, och svullnaden är inte gallig den är hård nästan.

självklart ska jag ringa vet om det blir värre eller inte gått bort senare idag, men vill gärna höra vad ni andra har att säga om det. Tips på vad ja ska göra?

Sv: Sparkat sig själv?

Ringa veterinär för rådgivning kan du väl göra i vilket fall? Visst kan den ökade svullnaden bero på att hästen stått inne och du märker ju om svullnaden minskar när den varit i hagen ett tag. Det kan ju kommit in bakterier om det finns ett sår. Har du kollat det? Jag skulle ringt vet för råd i det läget. (finns ett sår skulle jag lagt ett jodomslag för att dra ut bakterierna)

Sv: Sparkat sig själv?

Då skulle jag lagt på isbalsam och om inte svullnaden gått ner skulle jag ringt en veterinär för råd.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 774
Senast: MayGrace
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 503
Senast: Blyger
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 211
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 347
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka