Sparkas vid blöjbyte

Sv: Sparkas vid blöjbyte

Nej inte jag, jag tvattar i vasken (1-2 ggr per dag nar de har bajsat). Det var ylvalill som bytte i duschen.

Min unge bajsar bara en gång om dagen, och det är alltid på morgonen innan vi hunnit byta blöja. Så det är bara då han behöver tvättas.
Han står på toaletten och håller i sig i handfatet. Lyfter på benen så jag kommer åt att tvätta med tvättlappar.
Maken tycker att det är bökigt, så han ställer alltid ungen i duschen och tvättar så.

Kissblöja byter vi inte 6-8 ggr om dagen. Utan oftast bara en gång innan det är dags för middagsvilan. Ibland en gång till på eftermiddagen om han kissat mycket.

Så ni byter bara blöja två-tre gånger per dygn då? En gång på morgonen, en gång innan vilan, och så kanske en gång på eftermiddagen? Eller så har barnet samma blöja från lunch ena dagen till morgonen dagen därpå? Oj. Jag tycker vi byter sällan om barnet har samma blöja fyra timmar på dagen, och nattblöjan sätter vi aldrig på före läggdags...

Min snart tvååriga son har oxå sparkats vid blöjbyten. Det jag gjorde var att försöka leka bort det, distrahera honom med att prata om saker osv, jag har oxå blivit riktigt arg, dom sakerna har funkat ibland.
Det som har funkat bäst här är att man sagt till på skarpen att "om du sparkar mamma så får du gå iväg utan blöja för jag vill inte vara med dej när du är dum och sparkas", första gången efter den meningen satte jag ner honom, utan blöja, och gick ut från badrummet. Hann komma två steg utanför dörren innan han bad om att få blöjan på sej.
Han blev så klart ledsen men så fort han bad mej komma tillbaka kom jag, tog upp honom och fortsatte där vi hade slutat och då blev allt bra.
Nästa gång han skulle sparkas behövde jag bara påminna honom om att jag blir ledsen när han sprakas och då vill jag inte vara där, och går jag därifrån får han gå ner, utan blöja, med bajs i blöjan eller vart vi nu befinner oss i blöjbytet och jag tänker inte göra nått med honom förens han är snäll och inte sprakas.

Jag var gravid när han höll på och vägrade ta dom där sparkarna så han kanske kände i luften att jag verkligen menade allvar.
Men jag hade kanske tur att det funkade, många andra ungar hade kanske glatt gått därifrån med bajsblöjan.

Vi byter alltid innan läggdags också. Han badar oftast på kvällen, och får efter det såklart en torr blöja.
Vi byter vid behov helt enkelt, och det normala är 3-4 blöjbyten/dag.
Han är visserligen utan blöja rätt långa stunder, och kissar då på golvet rätt ofta.
Men det brukar gå ca 4 timmar mellan bytena.

Ok, om ni kör utan blöja och kläder med golvet som toalett stora delar av dagen blir det förstås annorlunda, det är klart.

Hade inte kunnat duscha V flera gånger per dag, han har torr hud och får lätt eksem. Men det förstås - ibland när allt är nerbajsat åker även han in i duschen... ;)

Byta stående gör jag ofta om det bara är kissblöja, men värre med nr två man ska ju fortfarande få honom att stå still medans man torkar...

Leksak eller bok funkar hyfsat hemma men som sagt värre borta. Det fungnerar rätt ok att byta på typ en tvättmaskin eller ett bord snarare än golv eller soffa då han bara vrider sig..

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 245
Senast: Amk
·
Småbarn Hej! Med risk för att låta som en total idiot :o, så postar jag den här tråden ändå, för det är något jag faktiskt funderar över och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 155
Senast: fritz_92
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så har då vårens ridtermin börjat, och det kändes roligt att få åka till stallet igen! Har haft lite meck med mina ridtider... Förra...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka