Sparkas vid blöjbyte

Sandra78

Trådstartare
Min 1½-åring har de senaste månaderna sparkats när man byter blöja. Hon gör det, såvitt jag kan bedömma, inte för att komma undan obehag utan tycker helt enkelt att det är en rolig lek - hon skrattar under tiden (har inte tid/lust att vara stilla). Jag har försökt att ignorera, men i och med att hon blivit större och starkare och dessutom sparkar mot ansiktet så är det inte så himla roligt längre...

Det är bara mig hon sparkar och det är enbart när vi är hemma. Har faktiskt tagit genvägen att byta de flesta blöjor stående, men ibland vill jag ha henne liggande på skötbordet, som när hon har varit dålig i magen tex.

Är hon hyfsat lugn så går det bra att distrahera henne med sång eller leksak plus att hon hjälper till att ta fram våtservetter (hon älskar att hjälpa till), men när hon absolut inte har tid att ligga still då funkar inte det. Jag har provat att vänta ut henne, med påföljden att hon blir arg istället för att vi aldrig blir klara. Jag har sagt åt henne på skarpen, då måste jag bli såpass arg att hon börjar gråta vilket ju känns helt tokigt och dessutom är hon för liten för att lära sig något av det tror jag.

Jag tror själv att vi måste göra något så himla roligt på skötbordet att det till och med övertrumfar att tvätta telefoner i hundens vattenskål (:angel:) men jag kan för mitt liv inte komma på nåt så skoj.

Sv: Sparkas vid blöjbyte

Mitt barn är två, och mitt intryck är absolut inte att de är för små för att förstå vad nej betyder när de är 1 1/2. Jag har sagt nej ordentligt vid bråk vid skötbordet, man måste ju trots allt byta blöja, och det gör ont att bli sparkad i magen. Så vi har sagt nej såpass skarpt som det behövts för att han ska sluta, även om det inneburit att han blivit ledsen. Man får inte sparkas, och så är det bara. För mig var det en strid värd att ta, eftersom blöjbytena är ofrånkomliga och jag inte vill bli slagen. Sen förståss massor av beröm och den underhållning som går att hitta på för att blöjbytena ska bli roliga, men sparkas, slåss och bitas får man inte göra, oavsett situation.

Jag tror de flesta barn har en period förr eller senare när de testar att sparkas/brottas/slåss vid skötbordet, som ett roligt skämt. Vi gjorde glasklart att det inte är roligt (noga med att inte skratta eller le tillbaks, utan att se arg/ledsen ut), och att man inte får göra så. Det har då gått över på ett par veckor för vår del.

Mitt eget barn har uselt tålamod, och hade ännu sämre han var mindre, så vänta ut hade aldrig funkat, han hade inte fattat utan blivit argare precis som din dotter blir. Även om det aldrig är roligt så tycker jag inte det är så hemskt om de blir ledsna nån gång när man säger till på skarpen, det är ju naturligt att bli ledsen när nån man tycker om blir arg på en. Och små barn är ju inte så socialt skickliga att de har lärt sig riktigt var gränserna går för när folk blir riktigt arga än, det är ju också nånting man måste lära sig. Och hellre hemma med föräldrar man är trygg med, än på dagis t ex, som jag ser det.

Senast ändrad:

Min son som är 16 månader är likadan. fast han är mest arg och ska vända på sig hela tiden och upplevar att det bara är jag som han blir så här emot. Ingen på dagis och inte pappa....och jag brukar försöka ge honom nåt att leka med undertiden men det funkar inte jämt.
Hoppas det kommer in nåt mer tips här

Hon vet ju vad "nej" betyder tex när hon är på väg att klättra upp någonstans. Men just vid blöjbyten så lyssnar hon inte till det utan jag får ryta i åt henne (med ansiktet intill hennes) att hon ska lägga av, hon slutar först när hon blir riktigt ledsen. Även om jag upprepar det flera byten på raken fortsätter hon sparkas, alltså känns det inte som att hon förstår varför jag blir arg egentligen... Kanske är det mitt fel som inte tog tag i det redan från början, men det är ju ingen idé att gräma sig över det nu.

Så gjorde vårt barn också, alltså att det inte räckte att säga till en gång för att han skulle sluta för gott. Det tog nog snarare ett par veckor än enda gång. Men barn är ju olika, brukar det annars räcka med att säga nej en gång för att hon aldrig mer ska försöka göra något? Även om det är något hon tidigare har fått göra? Om inte, så ska man kanske inte vänta sig att just sparkandet går så mycket lättare.

Förutom vid blöjbyten är det nog bara en gång jag verkligen rutit i åt henne och det var när hon var på väg att springa fram till grillen. Den håller hon sig ifrån. I och för sig hörde hon säkert skillnad på skärpan i min röst, hon hörde säkert att jag också blev rädd.

Annars så får jag säga till henne många gånger, men med skillnaden att hon klättrar i bokhyllan - jag ropar "nej, gå ner" - hon går ner. Sen kanske hon gör om det en timme senare, men även då lyssnar hon på första uppmaningen.

Sparkandet är mycket svårare att bryta.

Sparkandet är väl roligare, plus att du samtyckt till det en längre tid? Jag tror nog på att man får fortsätta säga nej tills poletten har trillat ner, faktiskt. Eller stå ut med att bli sparkad i magen.

Om nu inte nej fungerar så skulle jag nog försöka nonchalera beteendet bäst jag kunde (inte bli sparkad förstås, utan säga till och sen hålla min arm ivägen så jag inte riskerade få sparkar som skadar mig).

Mabuse skriver att nejet började fungera efter ett par veckor och så kan det ju vara, men min erfarenhet är att de flesta perioder går över på ett par veckor så det kan lika gärna varit det.

Särskilt just när de skrattar åt nejet brukar jag inte tycka det lönar sig så mycket. Ett knep jag gjort med mina barn när de beter sig dumt är att överraska dem med att kramas istället för att skälla (men så har jag ofta i mitt fall tolkat dåligt beteende som avsaknad av min uppmärksamhet).

Lycka till!

Nej, nejet fungerade på en gång, men nästa gång kunde det vara samma visa. Det tog ett par veckor tills han helt slutade försöka. Skrattade han så gjorde vi tydligt att det inte var ett skämt utan att vi verkligen menade nej.

Min son häll också på mycket så och ibland fortfarande nu som tvååring. Det som fungerar absolut bäst här är att ignorera och sedan göra något. Vi pratar tex mycket om djur. Jag frågar hur hästen låter, elefanten etc. och Milton gör ljuden. Eller så frågar jag vilka som har varit på dagis idag och han rabblar upp en massa namn, eller så tar jag ett namn i taget tex. "har Kalle varit på dagis?" och så vidare :)
Här behöver det inte vara skitroligt att ligga på skötbordet, hellre intressant ;)
En annan grej vi kör är att jag tar honom i famnen och springer från köket till badrummet. När jag väl lagt honom på skötbordet så tycker han såklart att vi ska springa igen. Då svarar jag att vi byter blöjan först och sen springer vi till köket igen och då brukar det gå fort att byta. Man får inte vara dum :D

Jag hade ändrat rutin om jag var du. Ha henne stående och tvätta rumpan i vasken istället. Jag har gjort så sen de var jättesmå.

Vidar gjorde likadant en period var det VARJE gång man skulle byta blöja.Han sparkade både mig o pappa. Nu gör han det bara ibland. Men samma där - han skrattar bara åt NEJ om man inte blir arg på riktigt. Tror han hör skillnaden och jag har hyfsat lång stubin och lyckas inte låta arg om jag inte är det. Pappa har nog bättre röst för han lyssnar bättre på honom (inte alltid dock). Nu har vi oftare problem om vi ska byta blöja borta för han är så nyfiken och vägrar ligga still på nya ställen speciellt på golvet. Sist kravlade han sig upp snabbt som bara den med bajsig rumpa och sprang iväg och satte sig att kissa på golvet... När han till slut var fångad och ren och med ny blöja efter många protester (då var jag tom arg...) fick jag torka golvet också...

Om inte leksak funkar, så kanske en bok kan funka som distraherar. Har barn inom mitt arbete som sparkat loss som bara den, men blir lugna när de kan ligga och bläddra i en bilderbok eller nåt liknande...

August har stått upp vid blöjbyte sen han var 9 månader. Vi tog då bort skötbordet helt.
Hade inte orkat bråka och tvinga honom till att ligga på det eftersom det finns alternativ.

Har bytt blöja på mina små ålar i duschen från det att de var i ungefär den åldern. Visst, man har fått skala av dem alla kläder innan men jag tycker ändå det har varit smidigare än att försöka få dem att ligga still på ett skötbord. Känns både enkelt och hygieniskt att bara skölja av dem.

Har bytt blöja på mina små ålar i duschen från det att de var i ungefär den åldern. Visst, man har fått skala av dem alla kläder innan men jag tycker ändå det har varit smidigare än att försöka få dem att ligga still på ett skötbord. Känns både enkelt och hygieniskt att bara skölja av dem.

Det låter iofs inte särskilt enkelt och smidigt att klä av dem näck och duscha hela barnet varje gång det ska bytas blöja, men dina barn kanske älskade att klä av och på sig? Tänker att man ändå byter blöja 6-8 gånger per dygn - många duschar och av- och påklädningar blir det....

Jag hade nóg alla gånger hellre tagit fighten några veckor, än att klä av och på och duscha barnet sex gånger per dygn i ett år eller så.

Om du har tid låt henne gå utan blöja med joggingbyxor - gärna ute. Hon kommer snart att märka när hon kissar och det blir blött i byxorna- då kan hon snabbt dra ner dem och kissa, antingen på potta eller på gräset...

Det är ju sommar så varför inte prova? Då har hon ett val själv- antingen väljer hon att kissa och dra ner byxan eller blöja igen- ingen dramatik på något sätt.

Vill hon ha blöja byt stående, när hon har kissat behövs ju bara torkning, vid större finns ju dusch...

Min metod förutsätter tvättmaskin och gärna trädgård...

Bajsar ditt barn 8 ganger om dagen?

Jag ar en vasktvättare och har gjort sa sen de var 9 manader kanske. Men inte tvattar jag dem varenda gang for att de har kissat! Om de inte bajsar byter jag bloja pa morgonen (da byter man ju klader anda), efter lunch och nar de ska bada pa kvallen. Oftast har de klatt av sig sjalv ett par ganger emellan det.

Vi har aldrig haft en rod rumpa heller.

Vi tvättar också bara när det bajsats och har heller inte haft problem med röd rumpa.

kl

Mitt barn börjar också tröttna på att ligga stilla på skötbordet (han är 11 mån) så vi brukar byta stående. Funkar helt ok än så länge.

Nej, jag byter på skötbordet, tvättar alltid och sköljer barnet i handfatet vid bajsblöja. Men jag förstod det som att du gör samtliga byten i duschen med helnaket barn? Det slog mig som jämförelsevis omständligt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 245
Senast: Amk
·
Småbarn Hej! Med risk för att låta som en total idiot :o, så postar jag den här tråden ändå, för det är något jag faktiskt funderar över och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 155
Senast: fritz_92
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så har då vårens ridtermin börjat, och det kändes roligt att få åka till stallet igen! Har haft lite meck med mina ridtider... Förra...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka