sparkas när man longerar han.

B

Bella_

det är så obehagligt, när man longerar min lilla kille.
ibland så blir han typ irreterad , och ginar in mig mig och vänder rumpan till å sparkar ( inte mot mig, men lyfter iaf bakbenet och sparkar till lite ) och är allmänt sur ! jag har inte börjat rida honom än, så tänkte longera honom nu innan jag börjar rida.. men det är inte kul att vara rädd för sin häst , innan man börjar rida? några tips vad det kan bero på ? och vad man kan göra?

Sv: sparkas när man longerar han. Dra åt linan hårdt!

Man ska INTE låta en häst bossa med en! Att han gör på det viset, visar tydligen att han inte skulle bry sig ett skit mer om vad du ber av han, och protesterar och gör illdån av sig mot dig. Du ska vara rättvist hård mot han tillbaka! GE han INTE chansen att göra så nästa gång, kör på han , strunt samma om han går fint i from eller annat trams, bara han RÖR på sig! Om du så måste hålla emot så han inte drar iväg me dig o linan, GE inte upp till honom, då kommer han aldrig att lära sig. Mitt sto var likadant som ung, och jag tog allt av all fula tankar från henne. Jag körde på henne hela tide, hon fick inte stanna, o piska fick hon en snärtt varje gång hon stanna till eller börja tränga sig in mot mig med bakdelen. Som småningom börja hon fatta att jag menar allvaR! Det ska du med göra. Hästar i vilda livet är hårda mot dom som ska vara i undre rang, så glöm allt fjompet om att man inte får komma upp med smärta åt hästen. När man ger en smärta i rätt tid, bara när nödvändigt, och tills hästen börjar uppföra sig, så kan man börja skola med mjuka metoder. Hästar är tuffa djur, som kräver en tuff men rättvis hand.
Det får man inte glömma- Om man älskar sin häst, så hjälper man den att förstå sin plats i flocken, och flocken är DU! Ledaren är DU! INTE hästen. Så fort han fattar att DU bestämmer, så lungnar han ner sig och börjar lyssna. Då behöver man inte vara så hård längre. ;)

Kämpa på! Mitt sto har blivit perfekt av lydnand och gosig som en liten hund nu. Hon var en nål i bakdelen som ung. ;)

Sv: sparkas när man longerar han.

Tack så mycket för svaret, jag ska vara mycket hårdare mot honom !!:)
så får vi se hur det går.

Håller med föregående talare, du måste bli rättvist hård mot honom.
Men, hur är han i övrigt? Går han över dig? Nafsar han mot dig? Osv, små detaljer som "inte syns", hur sköter han sig om du sätter krav på honom när du leder honom? t.ex. som att flytta honom, flyttar han sig eller grinar han illa och knuffar tillbaka? Är han lat i övrigt?

Om inte, så skulle jag ändå kolla upp så att han inte har ngn spänning i kroppen, det hade mitt sto, och hon vet att jag bestämmer, men satte jag krav på henne i rundcorallen och ville att hon skulle galoppera så sparkade hon bakut, för att det gjorde ont.

Om det inte är så, så håller jag som sagt med föregående talare till 100%, bli tuffare emot honom, men ha en lugn, trygg, säker och VAN person med dig som VET VAD H*N GÖR! Risken finns att din häst gör ett utfall mot dig, och känner du dig osäker så kan det bara sluta på ett sätt.

Allså, jag har haft honom i 1månad och han är 5år, bara grundriden.
när jag fick honom började jag med ledarskaps övningar, så som att han ska stanna när jag stannar, rygga, och sådana små saker. och det går jätte bra, men det är när jag kräver nått av honom, som tex när jag säger åt honom på skarpen när vi är ute och går, blir han jätte sur och stegrar lite smått, och blir allmänt SUR ! det är inte så kul, eftersom jag vill att han ska få en posetiv syn på allt.. men ibland kan han få för sig att bara sticka, får han bara gå några dm framför mig, sticker han på en gång.. men sålänge han går bakom är det lungt..
men det kanske kommer med tiden ? har ju inte haft honom så länge, men det är synd, vi har ingen paddok,/ridhus /:.. så det blir mycket träna i hage( så han inte smiter ut på stora vägen om han tar sig loss när jag longerar ).. men i sommar åker vi nog till tränare mycket, men jag vill ändå kunna vara säker med min häst, och inte vara rädd.

min uppfattning är att han troligtvis testar dig. Var extra konsekvent, han kommer inte tycka ill aom dig så länge du är _Rättvis_, tänk dig själv:

Du är ny på jobbet, vet ingenting om rutinerna, ingenting om dina jobbkamrater, hur vill du att din chef ska vara?

Det är du som måste göra det här jobbet nu, annars kommer du få det otroligt jobbigt, men just longeringen råder jag dig att ha en kunnig person med, oavsett om du känner dig osäker eller inte.

I övrigt, Säg åt honom vad som är fel, direkt!
Massor av beröm när han gör rätt! Då måste han vara världens bästa häst!

Se till att huvudet är ställt in mot dig och när han hotar med baken, så drar du till..
Då hamnar baken ut från dig, akta bara så han inte går till attack med framdelen.
Du ska definitivt inte slå till honom, utan mana ut honom i ringen, där får han gå tills han slutar att hota.

Slår du till honom så visar du en stor svaghet, och han kommer endast lyda pga, smärta och inte för han har respekt för dig..

Men håller med förra talaren att är du rädd eller osäker, ta hjälp...

Bara en fundering... Är det någon skillnad på smärta orsakad av ett ryck i munnen eller en snärt med pisken på rumpan? Och varför skulle hästen gå till attack?

Jag håller med föregående talare om att pisken är det bättre alternativet när dom gör sådana tricks och försöker ta kommandot och skrämmas. Det blir inte så mycket över för att disskutera med hästen då. Man talar om för hästen att det var att gå fram den skulle och ingenting annat. Ett ryck i munnen blir ju enbart bakåttänkande.

Jag arbetar hästarna i repgrimma.
Skulle aldrig rycka hästen i munnen..
Skulle skrivit det innan, men är så van med repgimma, så jag tog för givet..

När jag menar man ska dra till, är det för att hästen ska flytta undan baken från, mig är för det är en stark ledarskapshandling, samt för att inte bli träffad när den sparkas.

Senast ändrad:

Jag arbetar hästarna i repgrimma.
Skulle aldrig rycka hästen i munnen..
Skulle skrivit det innan, men är så van med repgimma, så jag tog för givet..

När jag menar man ska dra till, är det för att hästen ska flytta undan baken från, mig är för det är en stark ledarskapshandling, samt för att inte bli träffad när den sparkas.

jag andvänder också repgrimma när jag jobbar med min häst.
ibland blir han så stark med huvudet så han sliter huvudet utåt och bara springer sin väg... /:

senast i morse sparkade han min mamma ihagen, när hon skulle ta ut dom i morse. bara för att hon röt till åt honom lite, för han inte skulle smita ut ur hagen. :s .. hoppas jag får bukt med han SNART. ska ta hit en tränare på lördag iaf.jag återkommer !

Ok, det är inte lika skarpt som ett ryck i munnen. Men det är fortfarande en bakåttänkande handling utifrån hästens perspektiv eftersom det får den att stanna upp eller stanna helt anser jag.

Den stannar upp i en rörelse, för att göra en annan.
Flytta runt bakdelen..
Jag får hem hästar som av någon anledning, skrämmer sina ägare och när det gäller sparka, så är denna en bra rörelse. För den sätter mig i säkerhet och hästen får tänka till..

Ingen av dem jag jobbat med har fått bakåt tänkande av denna rörelse.:)

När det handlar om hästar som vill "slåss" måste man ta i tu med det innan, man gör något annat i deras utbildning.

Det första man ska tänka på är också att hästen kan försvara sig för att den har ont..

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar