Sparkar vid uppsittning och krav.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jensan68
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 770
J

Jensan68

Har fått ett nytt problem som jag inte hade förut Köpte min Islandshäst i oktober. Valack född -98. Han har svårt med traven , väljer grisepass. Han är rang hög och vill gärna göra på sitt sätt. Försöker komma undan när det blir jobbigt tex i trav byter han gärna till pass. Han har svårt i höger varv. Han vägde 560 kg enl måttband när jag köpte han men nu har han gått ner ca 110 kg. Nu till problemet som börja för ca 4 veckor sedan. Man får inte sitta upp på honom för då gör han en riktig karater spark. Kommer man upp så sparkar han när man skänklar. Får man i gång han så kan det gå bra så länge man skrittar men vill man lite mer så kickar han. Oftast i höger varv. Har kollat tänder, haft ut en EQ terapeut som säger att han har en lätt inflamation mellan ryggkotan och ländkotan. Han knäppte även till vänster hoven. Han fäller också och man får inte riktigt borsta han vid skänkel läget. Har gett han B vitamin. Har även köpt en ny sadel för min gamla var lite sne stoppad. När vi har prov ridit så har det varit barbacka och med en nyinköpt sadel men inte så stor skillnad. Snälla, finns det någon som kan hjälpa mig :confused:

Sv: Sparkar vid uppsittning och krav.

Nej, ska ringa i morgon och rådfråga men ville höra lite vad ni tror.

Inflamationen i ryggen kan ju göra ondare än du tror och att det är därför han visar sån motvilja till att arbeta, att det gör ont helt enkelt. Jag skulle utreda, ev behandla med lämplig metod eller vila en period vid behov beroende på vad vet säger, sedan arbeta från marken med repgrimma/träns/kapson, tömköra, promenera i skog o mark och longera lugnt, allt för att stärka hästen innan ridning o sedan se till att börja om lugnt och försiktigt vid uppsittning, berömma massor när han sköter sig bra. Är sadeln utprövad av kunnig person? Fel sadel kan ställa till oerhörda problem...

Jag kan tycka att man först kollar med veterinär, SEN kollar man alternativ. Det har jag lärt mig den hårda vägen... :(

Jag skulle utan tvekan bett en veterinär jag litade på göra en utredning!

Säger som de andra, be veterinären undersöka hästen! Din häst reagerar på smärta. Det är hästens sätt att visa att den har ont.

Ett tips är att leta reda på någon klinik som har både veterinär och equiterapeut/kiropraktor som jobbar tillsammans så att man får båda perspektiven med på en gång. Och sedan göra en metodisk och grundlig utredning.

Min högst personliga åsikt är att vissa veterinärer är nöjda om de hittar symptom som går att behandla (läs: spruta med tuppkam/kortison). Medan om man går till en ren equiterapeut har man såklart inte tillgång till veterinär kunskap och verktyg för felsökning och kan missa hela problemet. Det man vill hitta är ju felet och rotorsaken

Jag vet inte var du bor och man får ju inte länka här har jag lärt mig, men det finns kliniker där vet. och ET jobbar i par med felsökning och behandling. Sök med google på "två par ögon ser mer än ett" så hittar du en bra klinik högt upp bland sökträffarna. ;)

sådär gjorde min häst med när man skulle sitta upp och hade också inflamation mellan ryggkotan och ländkotan. Kommer inte ihåg vad ja fick utskrivet men var något han skulle käka ett tag fram över och longerar i låg form tre dagar i veckan. under en månad:)

sådär gjorde min häst med när man skulle sitta upp och hade också inflamation mellan ryggkotan och ländkotan. Kommer inte ihåg vad ja fick utskrivet men var något han skulle käka ett tag fram över och longerar i låg form tre dagar i veckan. under en månad:)

Vart det bättre? Vad hade orsakat det tror du?

Att förra ägaren hade haft väldigt dålig sadel på honom och låtit han gått så. Det var inget som hade hänt under två månader tyckte vet eftersom han reds soppas lite och skrittades mest. Hade då haft hästen i ca två månader. Gick på kuren ca en månad blev bättre. Började gradvis träna upp ryggen på honom med en sadel som satt super på honom. Tömkörde väldigt mycket i låg form.

Men rådfråga din veterinär och kolla vad det tycker:)

Min häst blev bra ett tag men det kom tillbaka efter ett år igen. Blev då utdömd :( (orkar inte gå in på detaljer)

Jag vet inte hur en equiterpeut kan bedöma inflammationer men uppenbart han hen hittat något som jag hade bett en veterinär kika vidare på. Om det handlar om inflammation i ryggen så ska han ju inte ridas alls och du bör få info om hur han ska behandlas och hanteras därefter av veterinären

Hoppas du fått en klinik tid nu!

Jag hade dock en som började göra som din med en speciell ryttare, det utökades så hon gjorde det med alla oss 3 som rider den. Tills ryttare nr 1 slutade, då slutade hästen med sitt märkliga beteende!

MEN kolla med vet först så du är "säker" på att det inte är något fysiskt innan du börjar prova alternativ. Är sadeln utprovad av någon eller är du så pass duktig själv att du kan sånt? Lycka till!! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 012
Senast: Jamtland
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
6 003
Senast: Luff
·
J
Ridning Har fått ett nytt problem som jag inte hade förut :confused: Köpte min Islandshäst i oktober. Valack född -98. Han har svårt med traven...
Svar
18
· Visningar
2 830
Senast: MagicaDeHex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka